שר הרווחה איציק שמולי (העבודה) יצא הבוקר (יום ה') למתקפה נגד חבריו לממשלה מהליכוד וטען כי הם הפכו את סוגיית התקציב לפוליטית. "הממשלה הזו חייבת להישאר על כנה. התחלואה לא ירדה והמשבר החברתי-כלכלי עדיין פה", הוא אמר בראיון לאולפן ynet. "הוויכוח לא כלכלי. הליכוד החליט לייצר לעצמו בשיא המשבר הזה נתיב בריחה מהממשלה, או לפחות לנסות לייצר אופציה כזו".
2 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
השר שמולי באולפן ynet
(צילום: אופיר יצחק )
שר הרווחה סיפר שהגיע לסיכום עם משרד האוצר על המקור התקציבי לתוכנית ההכשרות המקצועיות ל-100 אלף בני אדם שיצאו ממעגל העבודה, שמוערכת בעלות של כמיליארד שקל. "יש סיכום תקציבי עם האוצר. השר ישראל כץ תומך ודוחף בעצמו את התוכנית", הוא אמר. "אנחנו מתואמים עד הסוף עם הפקידות הכי גבוהה באוצר. התוכנית תיתן הזדמנות מחודשת למאות אלפי מובטלים להשתלב שוב בשוק העבודה, בשכר גבוה".
הוא התייחס גם להפרת ההנחיות אמש בחתונת נכדו של האדמו"ר מבעלזא, שבה השתתפו אלפי בני אדם במתחם סגור. "תפסתי את הראש כמו הרבה אנשים. הקפדה על ההנחיות היא לא תוכנית כבקשתך, אלא הוראות מחייבות. האירוע הזה מסכן את בריאות הציבור ופוגע קשות באמונו. צריך לטפל בו כמו בכל הפרה".
למה שלא תיקחו צעד אחורה, תתנו לנתניהו את הרבעון הזה ונתקדם? "זו לא ממשלת החלומות של אף אחד מהצדדים, אבל הממשלה הזו קמה כדי לטפל במשבר. הליכוד צריך להחליט בשביל מה הוא הקים את הממשלה. האם כדי לעשות מסחרה פוליטית או כדי לטפל במשבר הכלכלי הכי חמור שהיה פה. מה בא לפני מה? האזרחים או האינטרסים והשיקולים הפוליטיים? אני חושב שצריך לדבוק בהסכם וצריך גם לדבוק במה שאומרים כל הכלכלנים, כולל נגיד בנק ישראל, כולל הפקידות באוצר. לא הגיוני לעשות במצב כזה תקציב לחודשיים ימים".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שמולי: "לא ממשלת החלומות של אף אחד מהצדדים"
(צילום: רויטרס)
- מה הפתרון באמצע? אם נתניהו ישיג ממשלה אחרת, נמצא אתכם בה? "אני חושב שבשלב הראשון צריך לקבל את ההצעה של השר יועז הנדל - לדחות את זה לנובמבר כדי לאפשר זמן למצוא פתרון למשבר. הדרישה לעשות תקציב לשנה ורבע ולא לרבע שנה, כאשר יש משבר כזה בשיעורי אבטלה גואים והצורך שלנו להשקיע בצמיחה, זו דרישה נכונה ומוצדקת. אין חיה שנישאר בממשלה של נתניהו. אני מציע גם לליכוד, במקום לבנות כל מיני קואליציות מדומיינות ולפזר כל היום איומים בכנסת שיתחילו לספור את הציבור".
- אתה מעריך שבסופו של דבר עניין התקציב ייפתר? "צריך להסיר את החרב מהצוואר ולתת עוד ארכה למצוא פתרון. אנחנו כבר עמוק בתוך המדרון. תסריט הבלהות הזה, שבשיאו של גל שני, עם משבר של כמיליון מובטלים והתחממות הגזרה הצפונית עוד נידרדר לבחירות הוא חסר אחריות ומופקר. אף אזרח במדינה לא רוצה שזה יתממש, חייבים לעצור אותו".
- ראש הממשלה זרק מספר של 10% אבטלה. המספרים גבוהים הרבה יותר והמצב לא משתפר. מתי נגיע ל-10% או מתחת? "המהלך שהובלנו לספק לאנשים רשת ביטחון היה נכון. עכשיו צריך להוביל מהלכים שתכליתם הגדלת מספר מקומות העבודה ותמיכה מסיבית יותר בארגוני המעסיקים, במקום המודל המטופש של החל"ת. מעסיק ישאיר את העובד, גם במשרה חלקית, ואני, המדינה אעזור לו לשלם את השכר. זה יעלה גם פחות בהשוואה לתשלום דמי אבטלה. כדי שהתוכנית תתממש יחד עם ההכשרות המקצועיות, צריך לשים את האיומים והמסחרה הפוליטית בצד – ולהתמקד בהעברת התקציב".