רשות הטבע והגנים הציגה היום (שלישי) נתונים המסכמים את שנת 2020. בין הנתונים שהוצגו בנושאי טבע ובעלי חיים: נתוני אכיפה, תמונת מצב של חיות הבר בסכנת הכחדה, מיני צמחים חדשים שהתגלו לראשונה בישראל וחקיקה והישגים משפטיים.

חיות בר בסכנת הכחדה

אוכלוסיית הנשרים
נכון לשנת 2020, אוכלוסיית הנשרים המקומית נאמדת בכ-220 פרטים (180 אשתקד, לפי ספירה). שמונה נשרים נולדו ב-2020 בגרעיני רבייה של פרויקט "פורשים כנף", המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, חברת החשמל, גן החיות התנ"כי והספארי ברמת גן, שמטרתו להגן ולבסס את אוכלוסיית הנשרים ושאר העופות הדורסים בישראל (11 אשתקד). 48 קינוני נשרים נרשמו השנה (45 אשתקד) – 10 באזור הכרמל והיתר בחבל המדברי. כ-21 גוזלים פרחו מהקינונים בטבע (1 מאזור הכרמל). 51 נשרים תויגו השנה למעקב (59 בשנה שעברה). 25 נשרים שוחררו בישראל לטבע - 7 ילידי גרעין הרבייה ו-18 נשרים משוקמים מספרד (לעומת 13 אשתקד).
11 צפייה בגלריה
נשר
נשר
נשר
(צילום: דורון ניסים)
צבי ים
380 קיני צבות ים אותרו השנה בחופי הים בכל הארץ בעונת ההטלות (230 אשתקד). מדובר בשיא של כל השנים. ממוצע ביצים בכל קן הוא 66 ו-ממוצע ההגחות של האבקועים מכל הוא 78%. במהלך שנת 2020 טיפל המרכז בכ-120 צבי ים (לעומת 144 אשתקד), מתוכם 84 צבי ים שוקמו ושוחררו לטבע (75 אשתקד).
המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים הינו המרכז היחיד מסוגו בארץ, שנועד להגן על צבי הים שנפלטו אל החוף, להעניק להם טיפול רפואי, לשקם אותם ולהחזירם אל הטבע.
11 צפייה בגלריה
צב ים קרני בשמורת טבע ים האלמוגים במפרץ אילת
צב ים קרני בשמורת טבע ים האלמוגים במפרץ אילת
צב ים קרני בשמורת טבע ים האלמוגים במפרץ אילת
(צילום: גולן רידר, רשות הטבע והגנים)
אוכלוסיית צבאים בישראל:
צבי ישראלי: כ-4,137 פרטים נספרו השנה, נתון המשקף מגמת יציבות ביחס לאשתקד.
11 צפייה בגלריה
צבי ישראלי
צבי ישראלי
צבי ישראלי
(צילום: רשות הטבע והגנים)
צבי נגב: 1,450 פרטים נספרו השנה, נתון המשקף מגמת יציבות ביחס לאשתקד.
11 צפייה בגלריה
צבי הנגב
צבי הנגב
צבי הנגב
(צילום: דורון ניסים)
צבי שיטים: 27 פרטים נספרו השנה, נתון המשקף מגמת יציבות ביחס לאשתקד.
11 צפייה בגלריה
צבי שיטים
צבי שיטים
צבי שיטים
(צילום: עומר זבולוני, רשות הטבע והגנים)
מיני צמחים חדשים
רשות הטבע והגנים ציינה כי שלושה מיני צמחים, שלא נמנו עד כה על הצמחייה המקומית, התגלו וזוהו השנה לראשונה בישראל, ובעקבות כך גם הוחלט לצרפם לרשימת המינים הנדירים של ישראל בהמלצת ועדת המומחים לעניין. המינים שהתגלו לראשונה בישראל הם: לימוסלת המים, סמר ננסי ורצועית קומפר.
לימוסלת המים - ממשפחת לועניתיים נמצאה ביער אחיהוד באפריל 2020. מדובר במין בעל תפוצה רחבה ולא ברור אם האוכלוסייה שלו יציבה. לימוסלת המים הוא צמח קטן הגדל במקומות מוצפים בחורף, לפעמים טבול למחצה. בעל פרחים קטנים לבנים או ורדרדים.
11 צפייה בגלריה
לימוסלת המים
לימוסלת המים
לימוסלת המים
(צילום: סיקו בכור)
סמר ננסי (השם עדיין לא רשמי) - התגלה בפעם הראשונה בישראל ביוני 2020 בבריכה עונתית בשמורת הטבע בריכת סמר. הסמר הננסי הוא מין רחב-תפוצה, המופיע בדרום ומערב אירופה ובצפון אפריקה.
11 צפייה בגלריה
הסמר הננסי
הסמר הננסי
הסמר הננסי
(צילום: מימי רון)
רצועית קומפר - התגלתה במאי 2020 בצפון הגולן בראש אחד הבונקרים. זהו מין הנפוץ בסוריה, טורקיה, לבנון, עיראק ואיראן. רצועית קומפר שונה מאוד מרצועית הגליל הידועה כאחד הסחלבים המרשימים והנדירים בישראל, שגם היא נמצאת בסכנת הכחדה. הפרחים של רצועית קומפר ורודים ארגמנים. משפית הפרח יורדות מספר רצועות ארוכות.
11 צפייה בגלריה
רצועית קומפר
רצועית קומפר
רצועית קומפר
(צילום: דר בן נתן)
כמו כן, רשות הטבע והגנים דיווחו כי 16 מיני צמחים התווספו השנה לרשימת המינים בסכנת הכחדה בשל צמצום אזורי תפוצה. לעומת זאת, 37 מינים ירדו מהרשימה מהסף שהוגדר למינים בסכנת הכחדה בין היתר מהסיבות של הגדרתם כמינים חולפים (אפיזודיים) או כאלה שהסקרים האחרונים הוכיחו שתפוצתם רחבה יותר מאשר היה ידוע עד היום והם פחות מאוימים.

תחום הים והפיקוח על הדייג:

פעילות היחידה הימית של רשות הטבע והגנים:
במהלך 2020 ביצעה היחידה הימית של רשות הטבע והגנים האמונה על פיקוח פקודת הדייג מטעם משרד החקלאות ושמירה על ערכי הטבע בים, כ-424 הפלגות פיקוח מבצעיות (359 ב-2019). במסגרת פעילותה נרשמו 3,506 פעילויות פיקוח (3,639 אשתקד), ונפתחו 318 תיקים על הפרת פקודת הדייג (416 אשתקד).
לפי רשות הטבע והגנים, הירידה במספר התיקים שנפתחו בשנת 2020 לעומת 2019 מיוחסת להצלחת הטמעת חוקי הדייג בקרב ציבור הדייגים ששומר על החוק וכן כתוצאה מדיג מופחת בצל סגרי והגבלות הקורונה – הן בדיג הספורטיבי והן בדיג המסחרי. 783 תיקי אכיפה נרשמו בשנת 2020 בגין איסור נסיעה על חופי הים (766 אשתקד). בנוסף לכך, בוצעו כ-60 פעילויות הסברה וביקורות בשווקים.
11 צפייה בגלריה
(צילום: חגי אהרון)
מגמת הסדרת ענף הדייג נמשכה, עם גידול של למעלה מ-10% במספר רישיונות הדייג המקצועיים/אישיים הרשמיים מ-911 רישיונות בסוף 2019 ל-1,013 ב- 2020, וכן גידול של למעלה מ-13% במספר רישיונות הדייג הספורטיביים/אישיים הרשמיים מ-6,376 ל-7,251 רישיונות.
ניטור ומדע:
סקר דקר הסלעים (לוקוס) שבוצע בימי הקורונה הצביע על המשך מגמת העלייה במספר הדקרים, אך לא בגודל שלהם. ניכר כי התקנות, הפיקוח והאכיפה, הכרזת השמורות ותנאי הים מתחילים להשפיע על מצב מין זה בים התיכון. עם זאת, יידרשו עוד כמה שנים כדי לבחון אם יש עליה במספר הדקרים הבוגרים בעלי כושר הרבייה, שהם המרכיב החשוב לשמירה על יציבות המינים. ברשות ציינו כי חשוב להדגיש שעל פניו, הקורונה לא תרמה לשמירת הטבע בים, אלא יותר אפשרה לראות את תוצאות מגוון הפעולות למען שמירת הטבע.
11 צפייה בגלריה
דקר הסלעים
דקר הסלעים
דקר הסלעים
(צילום: שחר מלמוד)
מינים פולשים:
זרם מיני הדגים הפולשים למימי ישראל ממשיך. השנה היינו עדים להתפשטות של שני מינים פולשים מים סוף שעלולים לשנות מאוד את המערכת: בינתן פורסקל ("ברבוניה", אבל לא מקומית) – שהופך את הסדימנט (משקע) בים בלי הפסקה, וזהרון הדור – עלול לגרום נזקים חמורים למערכת על ידי טריפת דגים מקומיים.

פיקוח אכיפה

בשנת 2020 נפתחו 3,015 תיקי אכיפה (3,030 אשתקד), מתוכם 131 תיקי ציד (162 אשתקד) ו- 12 תיקי סחר בחיית בר מוגנת (17 אשתקד). כמו כן, תפסו 116 חיות בר שהוחזקו באופן לא חוקי (175 אשתקד). 323 ידיעות מודיעיניות הועברו לרשות הטבע והגנים על ידי יחידת מודיעין המשולבת עם מג"ב. מתוכן, 181 הניבו תוצאות אכיפה חיוביות. כ- 106 ידיעות מודיעיניות הועברו לטובת העשרת מידע כללי.
נזקי שריפות בגנים לאומיים ושמורות טבע
בשנת 2020 נשרפו כ- 54,650 דונם בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים בכל הארץ (67,200 דונם אשתקד). מתוכם 1,290 - דונם נשרפו בשטחי שמורות וגנים לאומיים בעוטף עזה (לעומת 6,543 דונם ב-2019). גורמי השריפה המשוערים ב- 2020 –16.5% פלילי/לאומני. 7.5% רשלנות מטיילים, 2.7% חקלאות וגורמי תשתית, 23% אימונים ופעילות מבצעית כ- 50% אחר/לא ידוע.

חקיקה והישגים משפטיים

• לראשונה - הגשת תובענה ייצוגית בעניין נחל אשלים בשיתוף פעולה עם הפרקליטות והמשרד להגנת הסביבה בסך הקרוב ל- 400 מיליון שקל.
• המשך העלאת רף הענישה שמתבטא אף במאסרים ממושכים. באחד מתיקי הצייד השנה נגזרו 9 חודשי מאסר לציד של ציפורים ודורבן.
הגשת תביעה אזרחית נגד קצא"א באילת על הפגיעה באלמוגים בסך של כ-295,000 שקל. תביעה ייחודית המגלמת את "אובדן" השירותים של מערכת האלמוגים וההנאה למבקרים.
11 צפייה בגלריה
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "שנת 2020 נפתחה עם הרבה תוכניות ויעדים בכל תחומי הפעילות של הרשות, אך הקורונה כבר בתחילתה הציבה אתגר חריג ומשמעותי בעוצמתו שהאנושות לא הכירה עשרות שנים ואף מעבר. בין לילה המציאות שינתה נורמות ודפוסי פעילות קיימים ברמה האישית של כל אחד מאיתנו וברמה הארגונית. עם זאת בזכות עובדי רשות הטבע והגנים המסורים מאוד למשימתם ועבודתם, יצירתיות וחדשנות הצלחנו בכל זאת לאפשר למיליוני ישראלים לחזור ולטייל בטבע בביטחה".
גולדשטיין הוסיף כי "בכל הקשור לטבע זכינו לראות מראות מיוחדים של חיות הבר שלא היינו רגילים להם, עקב הסגרים שהשאירו את האנשים בבתים ואת הטבע והשטחים הפתוחים רק לחיות הבר. האתגרים והפעולות הנדרשות למען שמירת הטבע עדיין עמדו בפנינו וחייבו מאמצי פיקוח ואכיפה למניעת צייד ופגיעה בחיות בר ובטבע בכלל".