משרד התחבורה נגד המשרד להגנת הסביבה - ולהיפך: במנהל התכנון ידונו היום (ג') בתוכנית המתאר הארצית למעגנות (מרינות), כאשר שרת התחבורה מירי רגב החליטה לעמוד לצידם של בעלי היאכטות. בפניה לשר הפנים אריה דרעי, התמקדה רגב במצוקה של בעלי הסירות הפרטיות והדגישה את החשיבות שבקידום הספורט הימי. המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע מתנגדות לתוכנית, שתנגוס בשטחים הציבוריים לטובת כלי שיט, במיוחד בימים שבהם מתחדד החשיבות של השמירה על חופי ישראל.
3 צפייה בגלריה
חוף בחיפה
חוף בחיפה
חוף בחיפה
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
לפי התחזיות, בעתיד יהיו כ-11 אלף כלי שיט למטרות נופש בבעלות פרטית, ובסך הכול יהיה צורך ב-13,250 מקומות עגינה. בשנת 2040 צפויים חוסרים של כ-2,400 מקומות עגינה ליאכטות ולכלי שייט קטנים, והשטחים שיידרשו בעתיד לנמלים ולמעגנות מוערך באלפי דונמים בים וביבשה. על פי התוכנית, יוקמו חמש מרינות חדשות לאורך רצועת החוף של ישראל – נהריה, חיפה, חדרה, נתניה ובת ים, ותתבצע הגדלה משמעותית של מעגנת רידינג בתל אביב. על פי התכנון הנוכחי, כל מרינה חדשה תגזול כ-1,000-700 מטרים בממוצע מהחוף הטבעי. עלות כל מרינה חדשה הוא כ-100 מיליון דולר, ובסך הכול כחצי מיליארד דולר.
בעקבות פנייתה של השרה רגב לשר דרעי בבקשה לקדם את המרינות, פנתה אליו גם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וכתבה כי "התמ"א במתכונתה הנוכחית תוביל להרס של חופים והפקעתם מידי הציבור הרחב מבלי לאזן בין צרכים ציבוריים אחרים".
3 צפייה בגלריה
חוף האירוסים בנתניה
חוף האירוסים בנתניה
חוף האירוסים בנתניה
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)

לדבריה, "יש לתעדף את הצרכים והביקושים העתידיים לחופים כחופי רחצה פתוחים, המשמשים את כלל הציבור, זאת אל מול הרצון לספק מקומות עגינה נוספים לציבור מסוים ומצומצם, באופן שמונע בצורה בלתי הפיכה שימוש אחר בחוף". עוד נכתב כי "הקמת מעגנות עבור כלי שיט טומנת בחובה גם מסר לפיו המדינה מפקיעה חופים מהציבור הרחוב עבור ציבורי מצומצם שידו משגת לרכוש כלי שיט ולאכסנו במעגנה. במיוחד בעת הזו, שבה המרחב הציבורי הפך למפלטם של רבים מקשיי הסגר וממגבלות הריחוק החברתי, עלינו לשמור באופן מוגבר על השטחים והחופים שעוד נותרו זמינים לציבור הרחב".
בחברה להגנת הטבע טוענים כי אפשר להכפיל את מקומות העגינה מבלי לפגוע בחופים. "מרינות משרתות מעטים וצורכות שטח חוף גדול", אומרים בחברה להגנת הטבע. בנוסף, המרינות מסכנות את המערכת האקולוגית הימית, בהם את צבי הים.
3 צפייה בגלריה
חוף הים בנהריה
חוף הים בנהריה
חוף הים בנהריה
(צילום: אורן אגמון, החברה להגנת הטבע)

בחברה להגנת הטבע מדגישים כי חוף הים התיכון הוא נחלת הכלל ומשאב ציבורי מהמעלה הראשונה. "הקמת מרינות נוספות לחופי ישראל תביא לפגיעה נוספת ביציבותה, ועקב כך תסכן את הציבור ואת התשתיות לאורכו. אם כן, לא רק שהמרינות יפגעו במשאב הציבורי שמצוי במחסור כה רב- החופים, אלא הם אף יהוו סכנה לציבור. הגיע העת לגנוז את התכנית להקמת מרינות חדשות אחת ולתמיד, ולהתמקד בהרחבה וייעול של המרינות הקיימות", נטען.