בית הנבחרים הבריטי הצביע הלילה (בין שני לשלישי) בעד הצעת "חוק השוק הפנימי" של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, ברוב גדול של 340 חברים מול 263. מדובר בהצעת חוק שתיתן לממשלה בלונדון את הזכות להפר סעיפים אחדים בהסכם הברקזיט שעליו חתמה עם האיחוד האירופי רק בינואר השנה, ואישורה הלילה בקריאה ראשונה – הגם שתהליך החקיקה טרם הושלם – צפוי להכעיס עוד יותר את בכירי האיחוד בבריסל.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצבעה פרלמנט חוק שיאפשר הפרה של הסכם ה ברקזיט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצבעה פרלמנט חוק שיאפשר הפרה של הסכם ה ברקזיט
ג'ונסון בדיונים על הצעת החוק. לא נרתע מהלחץ
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצבעה פרלמנט חוק שיאפשר הפרה של הסכם ה ברקזיט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצבעה פרלמנט חוק שיאפשר הפרה של הסכם ה ברקזיט
"לדיקטטורים שקרנים אין מקום בארצי". מפגין נגד ג'ונסון והצעת החוק שלו
(צילום: AP)
מעט לפני שצלח את שלב החקיקה הראשון הלילה תקף ג'ונסון את האיחוד האירופי, והדגיש כי החוק שלו נדרש משום שהאיחוד "סירב להסיר את האקדח מהשולחן" במסגרת המשא ומתן עם בריטניה על הסכם סחר בין הצדדים. עם זאת, ג'ונסון מתמודד עם התקוממות הולכת וגוברת מצד חברים במפלגה השמרנית שלו, הטוענים כי ההצהרה המפורשת של ממשלתו שהיא מוכנה להפר "קלות" את החוק הבינלאומי ולא לעמוד לגמרי בהסכם שעליו חתמה עם האיחוד תפגע אנושות במוניטין של בריטניה כשותפה אמינה להסכמים.
אזרחי בריטניה, נזכיר, הצביעו בשנת 2016 במשאל עם ברוב קטן בעד פרישה מהאיחוד האירופי, ובשנים שלאחר מכן התנהל משא ומתן מתיש בין לונדון לבריסל על תנאי הפרישה כדי למנוע פרישה כאוטית שתפגע בשווקים באירופה ובבריטניה ותטלטל שלל היבטים בחייהם של הבריטים. כשכבר הושג הסכם דחה אותו הפרלמנט הבריטי שוב ושוב, עד שהשמרנים ניצחו ברוב גדול בבחירות-בזק שנערכו בדצמבר אשתקד ודאגו לאשר את ההסכם.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הברקזיט
הפגנה נגד הברקזיט
מפגינה ממחנה המתנגדים לברקזיט. "הפרה מוגבלת"
(צילום: EPA)
אלא שתהליך הברקזיט לא הושלם בעצם-אישורו של הסכם הפרישה: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי ב-31 בינואר, אבל היא נותרת מחויבת לחוקים שונים של האיחוד עד סוף דצמבר הקרוב, ורק אז תושלם פרישתה הכלכלית ממנו. שני הצדדים התחייבו להגיע עד 31 בדצמבר לסיכומים בנוגע ליחסי הסחר ביניהם, וכעת, כשהחול בשעון אוזל, לא מסתמנת שום פריצת דרך ממשית במישור הזה.

צפון אירלנד על הפרק

הדאגה בבריסל גברה בשבוע שעבר כשנודע כי ראש הממשלה ג'ונסון מתכנן להעביר בפרלמנט הבריטי הצעת חוק שתאפשר לממשלתו שלא לקיים חלק מהסעיפים שנקבעו בהסכם הפרישה בכל הנוגע לחוקי המכס בצפון אירלנד, שהיא טריטוריה בריטית. צפון אירלנד גובלת במדינת הרפובליקה של אירלנד, שהיא חברה באיחוד האירופי, ולפיכך הטריטוריה הזו תהיה הגבול היבשתי היחיד של בריטניה עם האיחוד.
במסגרת הסכם הפרישה בינואר נקבע שכדי להשאיר את הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד פתוח, על צפון אירלנד ימשיכו לחול כמה מתקנות האיחוד, בעוד על שאר אזורי בריטניה הן לא יחולו. משמעות הדבר היא קיום בדיקות ומכסים לחלק מהסחורות הנעות בין צפון אירלנד לשאר חלקי בריטניה, תוך שבריטניה והאיחוד מחליטים במשותף לאילו סחורות ייגעו הבדיקות והמכסים האלה. השאיפה להשאיר את הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד פתוח נובעת מהרצון שלא לפגוע בהסכם השלום בצפון אירלנד שנחתם ב-1998 אחרי 30 שנות אלימות, הסכם שבמסגרתו נקבע כי לא יהיו בדיקות בגבול ביניהן.
באמצע השבוע שעבר, כשהגישה את הצעת החוק לפרלמנט, הודתה ממשלתו של ג'ונסון באופן די-מדהים במונחים של הדיפלומטיה הבינלאומית כי ההתעלמות מסעיפים בהסכם היא הפרה של החוק הבינלאומי. הממשלה מסרה אז כי אף שפירוש ההצעה הוא שסעיפים מסוימים בהסכם הפרישה לא יקוימו, תהיה זו עבירה על החוק הבינלאומי "באופן ספציפי ומוגבל למדי". ג'ונסון עצמו אמר לפרלמנט שמדובר ב"רשת ביטחון משפטית" שנועדה להגן על בריטניה מפני פירוש קיצוני או לא-הגיוני של החלק הנוגע לצפון אירלנד בהסכם.

גם קמרון במתנגדים

האיחוד האירופי הזהיר כי אם הצעת החוק של ג'ונסון תאושר בפרלמנט, פירוש הדבר יהיה קריסה של שיחות הסחר – ופרישה כאוטית של בריטניה מהאיחוד, כזו שצפויה לדברי מומחים לפגוע מאוד בחייהם של הבריטים ובהתנהלות הכלכלית של הממלכה. ג'ונסון טען מצדו כי החוק דרוש כדי להדוף את האיומים "האבסורדיים" כדבריו מבריסל, כולל האיומים שממשלתו תיאלץ להקים מחסומים בגבול בין צפון אירלנד לשאר בריטניה, צעד שלדבריו יפגע באחדות הממלכה.
5 צפייה בגלריה
רה"מ לשעבר קמרון. הצטרף למגנים
רה"מ לשעבר קמרון. הצטרף למגנים
רה"מ לשעבר קמרון. הצטרף למגנים
(צילום: רויטרס)
"האיחוד האירופי טרם הסיר את האקדח מהשולחן", אמר ג'ונסון אמש לפני ההצבעה. "איננו יכולים לסבול מצב שבו עמיתינו באיחוד האירופי באמת מאמינים שיש להם הסמכות לפצל את ארצנו". בימים הקרובים תוכן הצעת החוק להצבעה בקריאה שנייה בפרלמנט, וייתכן שבמהלכה יוכנסו בה שינויים.
בימים האחרונים הצטרפו עוד ועוד בכירים בפוליטיקה הבריטית למגנים את הצעד של ג'ונסון, וכל חמשת ראשי הממשלה הבריטים שעודם בחיים הביעו דאגה מתוכניתו. אתמול הצטרף לרשימה ראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון, שבמשמרת שלו הצביעו הבריטים בעד פרישה מהאיחוד האירופי.