חם לכם מאוד בימים האחרונים? כדאי שתתרגלו לטמפרטורות כאלו: ההשלכות של משבר האקלים והתחממות כדור הארץ ניכרים היטב בישראל, במיוחד בימים האחרונים. בסוף השבוע נמדדו בירושלים 42.7 מעלות צלזיוס. השיא הקודם היה 41 מעלות והוא נקבע ב-1902. שיא נשבר גם באילת, שם נמדדו אתמול 49 מעלות. מומחים סבורים כי גלי חום כאלה יהפכו שכיחים יותר עד סוף המאה בשל ההתחממות הגלובלית.
מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי, אבנר פורשפן, התייחס בריאיון לאולפן ynet לגל החום הנוכחי ולאלו הצפויים לפקוד אותנו בעתיד: "גלי החום יהפכו שכיחים יותר, אין ספק. הם יהפכו לתדירים יותר, ויבואו בפעמים יותר רצופות, אבל זה לא יקרה דווקא בשנה-שנתיים הקרובות, אנחנו מדברים על תחזיות על אמצע ובסוף המאה. אבל אין ספק שאירוע כזה, שהוא מאוד קיצוני וחריג, ואפילו שובר שיאים, יהיה יותר שכיח ככל שנתקדם בזמן".

1 צפייה בגלריה
אנשים שוחים בהתנחלות ורד יריחו
אנשים שוחים בהתנחלות ורד יריחו
חם מאוד. מתרעננים בוורד יריחו
(צילום: EPA)
על התחזית החמה לעשורים הבאים, פירט מנהל אגף האקלים: "אנחנו סופגים עכשיו טמפרטורות מאוד קיצוניות. אנחנו מדברים על עלייה של 3 ל-4 מעלות מהתנאים הנוכחיים ועד לסוף המאה. זה לא יקרה בבת אחת. הטמפרטורה הממוצעת בירושלים תעלה מ-30 ל-31 או 31.5 ב-2050 ותוכל להגיע ל-34 ואולי ל-35 מעלות בסוף המאה. אנחנו מדברים על הטמפרטורה הממוצעת, אבל אנחנו צריכים להבין שטמפרטורה ממוצעת מתבססת על גלי חום מהסוג הזה. לא כל יום יהיה גל חום כזה, אבל הם יהיו יותר שכיחים ולכן זה ישפיע גם על הטמפרטורה הממוצעת וגם על גלי החום הקיצוניים".
והאם תהיה מגמה מאזנת בחורף? פורשפן מעריך שכן: "בדו"ח שינוי האקלים האחרון ראינו שלמרות שיש מגמה של התחממות, הרי שבהתפלגות הנתונים לא רואים הזזה של הנתונים הנמוכים כלפי מטה. ככל שהעולם מתחמם זה לא אומר שהכל מתחמם, ויכול להיות שיהיו טמפרטורות קיצוניות גם בצד הקר".
ומה צפוי לנו בימים הקרובים? חזאי חברת "מטאו טק" צחי וקסמן אמר כי גל החום צפוי להימשך בעוצמות שונות עוד שבוע. היום ומחר תחול ירידה קלה בטמפרטורות, אולם הן יוסיפו להיות גבוהות מהממוצע לעונה. ביום שלישי צפויה ירידה נוספת, קלה, במידות החום. ביום חמישי צפויה התחממות והשרב יתחדש ויימשך בסוף השבוע הקרוב.