שר האנרגיה יובל שטייניץ הורה על גיבוש תחרות למחקרים פורצי דרך בתחומי אגירת החשמל ולכידת הפחמן, בכפוף לאישור תקציב המדינה וועדת המכרזים. לפי משרד האנרגיה, מטרת מתן הפרס היא סיוע בקידום יעדיו בתחום ייצור החשמל מאנרגיית השמש, ובהפחתה של מעל 80% מפליטות גזי החממה עד לשנת 2050.
4 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
(צילום: ליאור לפיד)
המועמדים לזכייה בפרס יהיו חוקרים ויזמים שמרכז פעילותם בישראל או צוותי מחקר בינלאומיים שכוללים חוקרים ישראלים, שיגישו מחקרים בשני תחומים: אגירת החשמל המיוצר באנרגיה סולארית ולכידת הפחמן, שימוש בו והטמנתו, או מניעה של פליטתו מלכתחילה.
ועדת שיפוט, שימנה שר האנרגיה בהתייעצות עם המנכ"ל והמדען הראשי של המשרד, תבחר את הזוכים בכל אחד מהתחומים. המקום הראשון יזכה ב-200,000 שקלים, והמקום השני (אופציונלי) יזכה ב-50,000 שקלים. הפרס ימומן על ידי משרד האנרגיה ויוענק על ידי השר בטקס.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ערן קופל)
בראש חבר השופטים יעמוד מנכ"ל משרד האנרגיה או המדען הראשי של המשרד, והיא תכלול נציג נוסף של משרד האנרגיה, נציג מרשות החשמל, שני נציגי ציבור בעלי מעמד אקדמי בכיר בתחומים הרלוונטיים, ונציג מהמגזר התעשייתי ו/או היזמי. אמות המידה שייבחנו הן חדשנות, ישימות והשפעה של הפתרון המוצע על משק האנרגיה הגלובלי בכלל ועל המשק הישראלי בפרט.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הודעה זו מגיעה בצל פרסום על ויכוח המתנהל בין שר האנרגיה יובל שטייניץ לבין השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. לפני כשבועיים פרסם המשרד להגנת הסביבה הצעת מחליטים למעבר לכלכלה דלת פחמן. ההצעה הציבה יעדים שכללו מעבר ל-95% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ב- 2050, ו- 40% ב-2030, ואפשרות למיסוי פחמן. ההצעה עוררה התנגדות גדולה במשרד האנרגיה, שרק לפני כחודשיים העביר החלטת ממשלה של 30% אנרגיות מתחדשות ל-2030. במשרד האנרגיה והאוצר יצאו נגד הצעת המחליטים, כאשר מנכ"ל המשרד אודי אדירי הגדיר אותה כמחטף לפני בחירות.
שר האנרגיה תקף את השרה להגנת הסביבה לאחר שזו פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לקדם ההצעה. שטייניץ שלח לראש הממשלה מכתב שכותרתו "תגובה להתנהלותה הרשלנית, הבלתי מקצועית והבלתי אמינה של השרה גמליאל", בו הוא יוצא נגד השרה.
4 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
(צילום: אבי מועלם)
שר האנרגיה יובל שטייניץ על הפרס: "הפרסים אמורים לעודד את המוחות המבריקים באקדמיה ובמכוני המחקר להמציא לנו פתרונות חדשניים, שיאפשרו לשפר את השילוב שבין אנרגיה לסביבה בישראל, ועשויים להיות בעלי השלכות על המאבק העולמי בהתחממות הגלובלית. אין לי ספק שגם בתחומים אלו, שהם קריטיים לעתיד כדור הארץ ולעתידה של האנושות, המדע והמחקר הישראליים יכולים לתרום תרומה משמעותית".