תקיפה מהאוויר של צה"ל בתגובה לפיגוע שסוכל בגבול: פחות מיממה לאחר חיסול ארבעת המחבלים בגבול סוריה, תקפו אמש (ב') מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס של צה"ל מטרות של צבא הסורי בדרום סוריה. בצה"ל אמרו כי התקיפה נעשתה בתגובה להנחת המטען, אתמול בלילה (בין ראשון לשני) בדרום רמת הגולן.
6 צפייה בגלריה
שריפה אחרי תקיפת צה"ל בסוריה
שריפה אחרי תקיפת צה"ל בסוריה
תקיפה בסוריה. ארכיון
(צילום: EPA)
לפי צה"ל, המטרות שהותקפו כוללות עמדות תצפית ואמצעי איסוף מודיעין, תותחי נ"מ ואמצעי שליטה ובקרה בבסיסי צבא סוריה. "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית בשטחו, וימשיך לפעול בנחישות נגד כל פגיעה בריבונות מדינת ישראל", נאמר בהודעה הרשמית.
האישור הרשמי של צה"ל לתקיפה בסוריה ניתן דקות ספורות לאחר שהטלוויזיה הסורית דיווחה כי מערכות הנ"מ הופעלו נגד יעדים דרומית מערבית לדמשק. ברשת "אל מיאדין" נאמר כי בין היתר מסוק ישראלי תקף באזור אל-קחטאניה שבמחוז קונייטרה.
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב קן אלפא רמת הגולן גבול סוריה
כוחות צה"ל ב קן אלפא רמת הגולן גבול סוריה
הגבול עם סוריה. תגובה לפיגוע המטען
(צילום: EPA)
במשך דקות ארוכות נשמעו הדי פיצוצים ברמת הגולן, בעיקר בצפונה. לפני כן הורגשה תנועה אווירית ערה בצפון. סוכנות הידיעות הממלכתית של סוריה, סאנא, ציטטה מקור צבאי סורי באומרו כי "בסביבות השעה 22:40 תקפו מסוקי קרב ישראליים בכמה מטחי טילים כמה אתרים בגבול באזור קונייטרה. נגרם נזק בלבד". במקביל, כמעט באותה שעה - התקבלו דיווחים על תקיפה באזור אל-בוכמאל שבמזרח סוריה.
על פי הערכות ראשוניות בישראל, חיזבאללה לא עומד מאחורי חוליית המחבלים שהניחה מטענים בתוך שטח ישראל וחוסלה בלילה שעבר בדרום רמת הגולן.
6 צפייה בגלריה
מטען החבלה
מטען החבלה
המטענים שאותרו בזירה בסוריה
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
מפת אזור הפיגוע
מפת אזור הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל )
התקרית בגולן התרחשה אחר חצות, אז זיהו בצה"ל חוליית מחבלים שהניחו מטעני חבלה על קו הגבול עם סוריה. החוליה מנתה ארבעה מחבלים, לפחות חמוש אחד והם חוסלו בעת שניסו להניח את אחד המטענים. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל. התקרית אירעה על קו הגבול מקביל למושב אליעד, באזור ש"מוכר לאויב", מאחר שבעבר פעל באזור בית חולים שדה בתקופת "שכנות טובה".
בסיור באזור התקרית שהתקיים אתמול, נמצאו נשק וכן תיק ובתוכו כמה מטענים שהיו מוכנים להפעלה נגד כוח צה"ל. מטענים אותרו במרחק 25 מטרים מגדר המערכת, ובשטח ישראל.
לפי הודעת צה"ל, בשעות אחר הצהריים נפגשו מפקד עוצבת הבשן, תת-אלוף רומן גופמן, וראש חטיבת קשרי חוץ, תת-אלוף אפי דפרין, עם מפקד אונדו"ף, גנרל אישוואר האמל, בזירת הנחת המטען. בפגישה הדגיש מפקד האוגדה כי צה"ל לא יאפשר פגיעה בביטחון תושבי מדינת ישראל ובריבונותה וכי צה"ל רואה במדינת סוריה אחראית לכל הנעשה משטחה.

במקביל לאירוע בסוריה, נמשכת המתיחות גם בגבול לבנון, שם סוכל בשבוע שעבר פיגוע של חיזבאללה בהר דב. באותה העת, צה"ל נמנע מלהגיב לאחר האירוע בשטח לבנון ואף לא פרסם את תיעוד האירוע, וזאת בניגוד לפרסום התיעוד המהיר בתקרית אתמול בלילה בסוריה, וכן תקיפת המטרות של צבא אסד בתגובה.
בחיזבאללה, נזכיר, הכחישו כי הארגון ניסה להוציא לפועל פיגוע בגבול הצפון. "לא הייתה שום היתקלות ושום ירי מהצד שלנו", טענו בארגון. "רק צד אחד פתח באש - וזה היה האויב. התגובה שלנו על הריגתו של עלי כאמל מוחסן שנהרג בתקיפה ישראלית תגיע בוודאות, ועל הציונים לחכות לעונש על הפשעים שלהם".
פורסם לראשונה: 23:12, 03.08.20