גם היום (ו') נפלטים לחלק מחופי הארץ גושי זפת, שמקורם מספינה שהשליכה את החומר המזהם כ-50 ק"מ מערבית מחופי אשקלון. עד כה לא פרסם המשרד להגנת הסביבה מידע לגבי ספינות חשודות בקשר לזיהום.

בסרטון שצילם איתי שרנצל מרשות הטבע והגנים נראים גושי זפת צפים מול שמורת שקמונה בחיפה. מדובר בחוף שמוגדר על ידי המשרד להגנת הסביבה ברמת זיהום בינונית-כבדה. במקביל, צילמו אנשי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים גושי זפת גם בשמורת אכזיב, צפונית לנהריה. מדובר בשמורה שעל פי המשרד להגנת הסביבה היא ברמת זיהום קלה עד בינונית.
בעדכון האחרון ב"רמזור הזיהום" של המשרד להגנת הסביבה עולה כי רק בשמורת שקמונה בחיפה יש זיהום גבוה. רמת זיהום בינונית נרשמת במספר גדול של חופים.
מהערכת מצב שהתקיימה אמש ברשות הטבע והגנים עולה כי הים ממשיך לפלוט זפת, בעיקר בחופים הצפוניים. מצב זה מחייב המשך סריקות תכופות בחופים כדי לפעול לניקוי מהיר גם במשטחים החוליים שנוקו עד כה. בנוסף בסקר ראשוני שבוצע על ידי רשות הטבע והגנים מתחת למים בשמורות הטבע דור הבונים וראש הנקרה התגלו ריכוזי זפת מתחת למים. ברשות הטבע והגנים נערכים להשלמת הסקר מתחת למים בחופים נוספים.
1 צפייה בגלריה
גוש זפת באכזיב
גוש זפת באכזיב
גוש זפת באכזיב
(צילום: יחידה ימית רשות הטבע והגנים)
על פי הערכת הרשות, מבצע הניקוי ופינוי הזפת מהחופים ימשך באופן מאומץ גם לאורך השבוע הקרוב, כאשר בחופים עם האזורים הסלעיים העבודה צפויה להימשך עוד זמן רב.
בתוך כך כ-2,400 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות ויחידים סייעו אתמול לפקחי ועובדי רשות הטבע והגנים במאמצי ניקוי ושיקום החופים מזיהום הזפת בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים מצפון ועד דרום. ביניהם נרשמה התנדבות מרגשת במיוחד של כ-250 מתנדבים מקרב עובדים ואנשי רפואה מבתי החולים הממשלתיים, לרבות כאלה שעסקו לאורך השנה האחרונה בהתמודדות מורכבת ומאומצת במיוחד עם הקורונה. בין בתי החולים שלקחו חלק בהתנדבות: המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), רמב"ם, שיבא, וולפסון. הגליל, נהריה, הלל יפה, בני ציון ועוד. פעילות זו אורגנה בשיתוף והובלת חטיבת בתי החולים הממשלתיים.