2 צפייה בגלריה
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בתיקי נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה בצהריים (שלישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים את תשובתה בנוגע לטענות עורכי הדין של בני הזוג אלוביץ', הנאשמים בתיק 4000, בעניין הפערים בין ההקלטות לתמלול החקירה של בנם אור אלוביץ' במשטרה.
בתשובה נכתב כי לפרקליטות אין מידע נוסף בנוגע לפגישה מעבר לחומרי החקירה שנמסרו לבני הזוג, וכי התביעה "עמדה בכל חובותיה על פי דין בכל הנוגע לתיעוד החקירות, תמלולן והעברת חומרים לידי הנאשמים, ואין כל בסיס משפטי לבקשתם הגורפת והכוללנית של הנאשמים להורות למאשימה לתמלל מחדש את כלל החקירות בתיק". עם זאת, הפרקליטות הודיעה כי תעביר לצוות ההגנה של הזוג את קבצי הוורד בהקדם האפשרי.
2 צפייה בגלריה
בני הזוג אלוביץ'
בני הזוג אלוביץ'
בני הזוג אלוביץ'
(צילום: אוראל כהן)
הפרקליטות הודתה בתשובתה כי במסגרת בדיקת הנושא לבקשת היועמ"ש, היה בידיה 'נייר עבודה פנימי', אותו לא העבירה לסניגוריהם של בני הזוג. "נייר עבודה פנימי זה לא כלל תמלול מדויק של השיחה במלואה. בנסיבות אלה, מדובר בתרשומת פנימית של המאשימה, ומן הטעם הזה היא לא הועברה להגנה", נכתב במטעם הפרקליטות. לטענת הפרקליטות, מכיוון שלצוות ההגנה תמליל מעודכן שערך, אין צורך בבחינה מחודשת של ההקלטה והתמלול.
בפרקליטות האזינו להקלטה ושמעו את שמו של עורך הדין ז'ק חן (סנגורם של בני הזוג אלוביץ'), שלא נכלל בתמלול שהועבר לצוות ההגנה. הדברים תועדו במסמך העבודה "הפנימי", והמידע הועבר ליועמ"ש במסגרת הבדיקה בעקבות פניית יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי. ואולם, לעמדת הפרקליטות לא מדובר בתמלול נוסף אלא במסמך עבודה פנימי כמו מסמכים רבים שאינם חלק מחומרי החקירה שהפרקליטות מחויבת להעביר לצוות ההגנה.
הרכב השופטים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הורו בתחילת החודש לפרקליטות למסור הבהרות בעניין טענות מצד סנגוריהם של שאול ואיריס אלוביץ', הנאשמים בתיק 4000, שאמרו כי החוקרים ניסו להשפיע על בנם כדי שיחליפו את עורך דינם ויחתמו על הסכם עדי מדינה.
כמו כן דרשו השופטים מהפרקליטות להודיע אם יש מידע נוסף בעניין הפערים בין ההקלטות לתמליל החקירה, ולהשיב מדוע לא העבירה את התמלילים באופן ממוחשב כדי שההגנה תוכל להשלים את החסר.
עוד ציינו בפרקליטות כי "טענתם בנושא הפגמים ברשימה מבוססת על טרוניה נקודתית לפיה לא הצליחו לאתר את תמליל המפגש בין החוקרת לאור אלוביץ' ברשימה שהועברה אליהם. טענה זו נטענה באופן כוללני וללא פירוט כלשהו, וגם לגופה, כאמור, אין לה בסיס.
"אם טענה נקודתית זו הייתה מתקבלת, הרי שבשים לב לפסיקת בתי המשפט ביחס לאופן שבו נבחנת תקינותן של רשימות חומר חקירה, לא היה בכך כיד להצדיק רביזיה כללית של רשימת חומר החקירה הדיגיטלית והמפורטת שהועברה לנאשמים, כפי שהם מבקשים לעשות, ללא כל עילה או טעם מבורר". בפרקליטות הבהירו כי "דלתם פתוחה" בפני עורכי דינם של בני הזוג אלוביץ' בכל הנוגע לסיוע בהתמצאות בחומרים.
פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבו על תשובת הפרקליטות: "כפי שכבר נחשף, רשויות האכיפה ערכו והשמיטו במכוון חלקים מהותיים בתמלול חקירתו של אור אלוביץ׳, כדי להסתיר את תרגיל החקירה הפלילי שבוצע, במטרה להפוך את שאול אלוביץ לעד מדינה כדי שישקר ויפליל את ראש הממשלה נתניהו.
"עכשיו מתברר שגם הפרקליטות ידעה שהתמליל של אור אלוביץ' מסולף. תמוה שרק עכשיו התביעה 'נזכרה' להודיע שהתמלילים אינם נאמנים למקור, תוך שהיא מסרבת למסור לצוותי ההגנה את התיקונים שביצעה בתירוץ 'שאין עליה חובה לעשות כן. ליקוי מאורות של ממש. בניסיון פסול להסתיר את האמת, החליטה הפרקליטות לכנות את התמליל האמיתי והמלא - חומר פנימי. כך היא ניסתה להמשיך ולהסתיר אותו מפרקליטי ההגנה.
"ככל שנחשפים לחומרי החקירה מתברר שזה רק קצה הקרחון, ושבתיקי ראש הממשלה בוצעה כמות בלתי נתפשת של פעולות חקירה פסולות- הכל כדי לפגוע בראש הממשלה נתניהו בכל מחיר".
בפרקליטות מסרו בתגובה לדברי פרקליטי ראש הממשלה: "אנו שבים ודוחים בתוקף את הטענה הכוזבת כאילו ביסוד פעולתן של רשויות אכיפת החוק ב'תיקי האלפים' עומדת כביכול כוונה 'לפגוע בראש הממשלה', כלשון הודעת הסנגורים. אין שחר לטענה כי מאן דהוא מרשויות האכיפה ביקש ממר אלוביץ' להפוך לעד מדינה ולשקר בעדותו. כל ניסיון להציג כך את הדברים אינו אמת".
"המקום הנכון והראוי לנהל את ההליך המשפטי הוא אך ורק בין כותלי בית המשפט", נמסר עוד. "התביעה הכללית לא תיגרר לניהול המשפט דרך התקשורת, וכל התשובות לכל הטענות יימסרו במסגרת ההליך".