נתוני משרד הבריאות מ-2016 הראו שמספר הנשים שחלו בסרטן באזור התחנה המרכזית גבוה פי שניים משאר שכונות העיר. למרות הנתונים המדאיגים, אף אחד לא בחן מה גרם לתחלואה הגבוהה ושר הבריאות יולי אדלשטיין הציע לאחרונה סיבה: "הנשים בדרום תל אביב מעשנות יותר".

הנתונים העדכניים ביותר שיש למשרד הבריאות בנושא נכונים לשנת 2016 ומראים שתחלואת הנשים בדרום תל אביב גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, שהוגשו כמענה לשאילתה של ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות. בכלל העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים.
כשביקשה חיימוביץ מענה לפערים הגדולים בתחלואה, ענה לה שר הבריאות יולי אדלשטיין כי ייתכן שהסיבה לכך היא שהנשים בדרום העיר מעשנות באחוזים גבוהים יותר מכלל אוכלוסיית הנשים בתל אביב.
8 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
אוטובוס יוצא מהתחנה המרכזית. נשים באזור התחנה חלו בסרטן פי שניים מאשר בשאר העיר
(צילום: נדב אבס)
"בבדיקה נמצא שיעור גבוה יותר במובהק של סרטן הריאה בקרב נשים שמתגוררות באזור התחנה המרכזית לעומת נשים שמתגוררות באזורים אחרים בעיר, אבל לא בקרב הגברים", כתב אדלשטיין לחיימוביץ'.
"אין היגיון ביולוגי בכך שחשיפה לזיהום אוויר בקרב אלו שגרים באזור התחנה המרכזית תוביל לעודף במקרים של סרטן הריאה אצל נשים בלבד ולא בקרב גברים", הוסיף. "הסבר סביר יותר הוא שוני בשיעורי העישון בין נשים שמתגוררות באזור התחנה המרכזית לנשים שמתגוררות באזורים אחרים של העיר". במענה לשאלת ynet, נמסר עוד מהמשרד כי אין להם אף נתון בנוגע להרגלי העישון בתל אביב לפי שכונות.
8 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין. ההסבר הסביר לפערים בתחלואה בסרטן הריאה זה הרגלי העישון
(צילום: אבי מועלם)
לפי הנתונים של המשרד, כפי שנמסרו בתשובה לשאילתה, גם שיעור הגברים שמתגוררים באזור התחנה המרכזית ולקו בסרטן גבוה מאלו שגרים בשאר חלקי העיר. אבל לטענת המשרד ההבדל אינו מובהק סטטיסטית.
הנתונים שנמסרו נוגעים אך ורק לאזרחים ישראלים שחלו בסרטן הריאה וגרים באזור התחנה המרכזית. לא מן הנמנע שמספר החולים גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים, מכיוון שבאזור התחנה המרכזית גרים אזרחים זרים רבים, בהם מהגרים, מסתננים ומבקשי מקלט, שאינם נכללים בנתונים הרשמיים של משרד הבריאות.

"זה פרופיילינג והאשמת הקורבן"

תושבי השכונות הסמוכות לתחנה המרכזית זעמו על הטענה של אדלשטיין, שלפיה הנשים בשכונות מעשנות יותר מבשאר העיר, והפנו אצבע מאשימה לעבר זיהום האוויר שנגרם מהתחנה. "על סמך מה מבוססת ההשערה שנשים שמתגוררות סמוך לתחנה המרכזית מעשנות יותר? בוצע סקר? נבדקו נתונים? מדובר בפרופיילינג ובהאשמת הקורבן", אמרה שולה קשת, חברת מועצת העיר ויו"ר ועד שכונת נוה שאנן.
"כל המחקרים שנעשו בתחום מראים שיש קשר ישיר בין זיהום אוויר לסוגים רבים של סרטן ומחלות לבביות ונשימתיות", הוסיפה. "לא ייתכן שדווקא שכונת נוה שאנן, שבמרכזה התחנה המרכזית, מוחרגת ממדע הרפואה כפי שהוא ברחבי העולם".
8 צפייה בגלריה
שולה קשת
שולה קשת
קשת. "מדובר בפרופיילינג ובהאשמת הקורבן"
(צילום: כרמן אלמקייס עמוס)
גדי טונס, ממטה המאבק בתחנה המרכזית, הפנה גם הוא אצבע מאשימה למבנה הגדול בדרום תל אביב. "אלו מספרים קשים ומזעזעים. איך הגענו למצב כזה? היכן הרשויות? אוויר נקי הוא זכות בסיסית של אדם. הפתרון היחיד למצב הזה הוא פינוי התחבורה מהתחנה המרכזית. אנחנו מצפים שהעירייה תיקח את המושכות ותהיה יותר אקטיבית בפיתרון הבעיה למען תושביה".
הטענות על זיהום האוויר כגורם אפשרי לתחלואה הגדולה מקבלות תמיכה מהנתונים שהציגה לאחרונה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. לפי הנתונים, בשנת 2019 נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, שסמוך לתחנה המרכזית חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד שהתקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן, נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.
8 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גמליאל. "הפתרון המיטבי - העתקת התחנה המרכזית"
(צילום: אבי מועלם)
גמליאל הוסיפה כי לא ניתנו קנסות בעקבות התוצאות מכיוון ש"הזיהום נמדד מחוץ לשטח התחנה ואין גורם אחד שאחראי לפליטתו". לדבריה, "המשרד סבור שהפתרון המיטבי לצמצום הזיהום באזור הוא להעתיק את שטח התחנה המרכזית מהמקום. ההחלטה היא לא של המשרד להגנת הסביבה, אך יש לנו אפשרות לשתף פעולה כדי לקדם את הקו הנכון".
תמיכה נוספת לטענות על זיהום אוויר חמור באזור התחנה המרכזית ניתן למצוא בסיור שערכה ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בוועדת הכלכלה של הכנסת לפני יותר משנתיים – במאי 2018. צחי אסא, נציג המשרד להגנת הסביבה, סקר את המצב: "מבחינה בריאותית, הדבר המשמעותי זה התקן ארוך הטווח. זה אומר שאם אנחנו חורגים מהתקן הזה באופן כרוני אנשים נחשפים לזיהום אוויר חריג". לאחר מכן הוא ניגש לתחנת ניטור האוויר וציין כי באזור התחנה המרכזית נרשמה חריגה של לפחות פי שניים מהתקן המותר.
8 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
אוטובוסים ליד התחנה המרכזית בתל אביב. "אם חורגים מהתקן באופן כרוני - אנשים נחשפים לזיהום אוויר חריג"
(צילום: נדב אבס)
תושבי השכונות הסמוכות מנהלים כבר זמן רב מאבק לפינוי התחנה המרכזית החדשה. כפי שפורסם ב-ynet, לפני כחודשיים דרשו תושבי השכונה, שמאוגדים במטה המאבק בתחנה המרכזית, ממשרד להגנת הסביבה להוציא צו מנהלי לסגירת התחנה.
"לפי דו"ח נתוני איכות האוויר של המשרד משנת 2017 (האחרון שפורסם – א"ז, א"י וא"ק), התחנה המרכזית הינה המקום המזוהם ביותר בארץ מבחינת מזהמים תחבורתיים", נכתב בפנייה. "לתושבים יש 22.55% סיכוי לתמותה מוקדמת בעקבות תחלואה שנובעת מזיהום אוויר".
בסוף החודש שעבר ערכו התושבים סיור באזור יחד עם נציגי המשרד להגנת הסביבה. בסיכום הסיור של המשרד נכתב: "נראה כי ישנם מבני מגורים רבים שסמוכים לתחנה המרכזית ולצירי התנועה שמובילים אליה. המשמעות היא שהתושבות והתושבים באזור חשופים לזיהום אוויר גבוה מהמותר בחוק, וכתוצאה קיימת תוספת סיכון לתחלואה ולתמותה מוקדמת".
8 צפייה בגלריה
מיקי חיימוביץ
מיקי חיימוביץ
חיימוביץ'. "הנתונים מעלים סימני שאלה קשים ביותר"
(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת )
חיימוביץ' אמרה שבכוונתה ליזום דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שבראשה היא עומדת, בעקבות הנתונים החמורים שחשף משרד הבריאות. "הנתונים מעלים סימני שאלה קשים ביותר לגבי מצב התחלואה באזור לעומת אזורים אחרים", אמרה. "נפגשתי עם התושבים שהביעו תסכול רב וסיפרו על רעש, אשפה וזיהום אוויר. עלו גם סוגיות בריאותיות, סביבתיות, כלכליות וחברתיות נוספות שהמדינה צריכה לתת עליהן את הדעת".

"הנתונים הם תמרור אדום"

"זיהום אוויר עלול לגרום באופן כללי לכמה וכמה נזקים בריאותיים, והוא נחשב לגורם שמגדיל את ההסתברות ללקות במספר סוגי סרטן", אמר ד"ר אלי שטרן, יו"ד ועדת המומחים המייעצת של האגודה למלחמה בסרטן.
"ארגון הבריאות העולמי החליט לסווג את זיהום האוויר כמסרטן מהמעלה הראשונה", הוסיף. "זה אומר שבמידה מסוימת, ההסתברות של אדם שנחשף לזיהום אוויר לחלות בסרטן עולה משמעותית בהשוואה לממוצע האוכלוסייה".
8 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. "חייבים לבדוק אם ריכוז זיהום האוויר באזור התחנה גבוה מבשאר העיר"
(צילום: נדב אבס)
עם זאת, התמיכה שלו בטענות התושבים מסויגת. "קיימת אפשרות, שחייבת להיבדק, שאולי ריכוז זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית גבוה יותר משאר העיר. אבל כדי שזיהום האוויר ישפיע על עלייה בהסתברות לתחלואה בסרטן זה לא קורה מהיום למחר. צריך לבדוק כמה זמן בממוצע אותה קבוצת נשים התגוררה ליד התחנה המרכזית? הנתונים חייבים להיות מלווים לא רק בהערכות לגבי הרגלי העישון של התושבים, אלא גם לגבי זמן השעות הממוצע של הנשים הללו באזור התחנה".
פרופסור נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ויו"ר פורום בריאות הציבור, היה נחרץ יותר. "הנתונים האלה הם תמרור אדום, כי רואים פה יותר מקרים, וזה מובהק סטטיסטית. ברור שאפשר לשאול שאלות לגבי הנתונים, אך אין לנו את האפשרות לעשות את זה. עם זאת, מדובר בתמרור אדום נוסף שצריך לקחת בחשבון".
8 צפייה בגלריה
פרופ' נדב דוידוביץ'
פרופ' נדב דוידוביץ'
פרופ' דוידוביץ'. "מגמה שהיא תמרור אדום"
(צילום: דני מיכלס, אוניברסיטת בן גוריון)
"רואים פה מגמה שהיא תמרור אדום, גם אם הוא לא מובהק סטטיסטית, וצריך להשלים את זה עם נתונים נוספים", אמר. "הבעיה בנתונים מהסוג הזה הוא שמספר המקרים יחסית קטן ולכן קשה להוכיח מובהקות. נוח לבדוק את תחלואת הסרטן, אבל הקשר בין החשיפה לתוצאה של סרטן דורשת המון זמן. מדובר על חשיפה לאורך שנים, ואם יש משהו שברור לכולם שפולט זיהום וחומרים מסרטנים – זה דבר שצריך להתמודד איתו חברתית ולא לנסות להוכיח כל הזמן".
פרופ' דוידוביץ' הוסיף: "אנחנו לא צריכים להוכיח שהמקום הזה מוקד לזיהום אוויר ולמפגע שפוגע בבריאות הציבור, כי את זה אנחנו כבר יודעים. כולם יודעים שזיהום אוויר גורם לסרטן. אולי יש מקום שמשרד הבריאות צריך להיות לטובת התושבים, אבל מי שצריך לפנות אליו באמת זה משרד התחבורה והעירייה, כדי שיבחנו את החלופות יחד עם התושבים".

"אי אפשר לחקור השפעת אזור מגורים על הסיכון לסרטן"

במשרד הבריאות דחו בתוקף את הטענות שלפיהן זיהום האוויר קשור לפער בתחלואה בסרטן הריאה בקרב גברים ונשים באזור התחנה המרכזית לעומת שאר תושבי תל אביב.
"ההערכה היא כי עישון לבד אחראי ל-30% ממקרי הסרטן", אמרו במשרד. "בלי נתונים על גורמי סיכון אישיים באוכלוסייה (שלא קיימים במאגר הרישום) אי אפשר לחקור את ההשפעה האפשרית של אזור מגורים על הסיכון לסרטן, בפרט בסוג סרטן שקשור באופן חזק לעישון כמו סרטן הריאה".
עוד הוסיפו במשרד: "חשוב להזכיר כי התרומה היחסית של חשיפה סביבתית לסרטן נמוכה עשרות מונים לעומת גורמים אישיים כמו גיל, סיפור משפחתי והתנהגויות בריאות".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה מקדמת מזה כמה שנים את העתקת התחנה המרכזית, אך הסמכות לביצוע התוכנית מצוי בידי גורמים נוספים, ובראשם משרד התחבורה. לגבי הטענות על איכות אוויר באזור התחנה, הרי שהנתונים מספרים סיפור הפוך. נתוני המדידה מראים באופן ברור שיש ירידה עקבית בזיהום ועלייה עקבית באיכות האוויר. העברת התחנה המרכזית למיקום אחר לא תפתור את הבעיה, אלא רק תשנה את מיקומה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מנכ"ל המשרד קיים סיור במתחם התחנה המרכזית החדשה כדי לעמוד מקרוב אחר מצב התחנה והבעיות הקיימות במקום. זאת בהמשך להעברת תוכנית התושבים למנכ"ל ולבחינת הנושא על ידי גורמי המקצוע במשרד. בתום הסיור הוחלט לקיים סיור נוסף כדי להעמיק בצורכי האזור".