שר הביטחון בני גנץ נשא הבוקר (שני) דברים בפתח ישיבת ועדת חוץ וביטחון, ברקע המשבר הפוליטי - ושעות לאחר הצעת הפשרה שייתכן ותוביל לכך שישראל לא תלך עתה לבחירות.
גנץ פתח את דבריו בהתייחסות למצב בלבנון: "בעוד נסראללה הוא האויב הגדול ביותר שלנו מצפון, הוא גם הבעיה הגדולה ביותר של לבנון בלבנון. אנו רואים לצערנו איזה אסון קרה שם כתוצאה מהפיצוץ. ישראל הציעה בכנות עזרה מכל סוג שהוא. תחשבו בנפשכם מה יקרה אם זה ישוכפל מנשק איראני בתוך כל העיירות והכפרים הלבנוניים.
2 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
שר הביטחון גנץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"בלבנון יש חדר אורחים וחדר טילים באותו הבית. וכשהטיל הזה יתפוצץ, חדר האורחים לא ישאר שלם והחברה האזרחית בלבנון תשלם מחירים קשים. כמערכת ביטחונית- אנחנו פועלים מול אויבים שמחזיקים אמל"ח ופועלים בתוך סביבה אזרחית. אם לנו לא תהיה ברירה אלא להילחם, זה עשוי להיות בעל משמעות קשה".
גנץ התייחס למוכנות צה"ל תוך שהוא מכוון לסוגיית התקציב: "המציאות המזרח תיכונית היא מציאות שמתערערת. איראן מעוניינת לפתוח סניף טרור בסוריה ועלינו למנוע זאת. אנחנו צריכים להבטיח שלצה"ל תהיה ודאות ולדרוש מצה"ל גמישות. צריך לאפשר לו את מימוש התוכנית הרב שנתית תנופה, אותה אישרתי אחרי שעות ארוכות של ישיבות. אני מקווה שהיציבות הפוליטית תאפשר לנו להביא זאת לקבינט בהיקף ובתקציב שנוכל לאפשר זאת. אי אישור של תר"ש לצה"ל זה חוסר יעילות נפשע. ברגע שיש תקציב יציב, המערכת מסוגלת להיות יעילה בתפקוד שלה. היא מסוגלת למצות את המשאבים בצורה טובה בתוך עצמה ועם התעשיות הביטחוניות".
יו"ר ועדת חוץ וביטחון צבי האוזר מסיעת "דרך ארץ" אמר בפתח הישיבה: "אני מברך אותך עם הופעתך הראשונה בתפקיד הזה בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. אני רוצה לציין שזו הופעתו הראשונה של שר ביטחון בפני הוועדה מאז נובמבר 2018. למעלה מ-20 חודשים לא היה כאן שר ביטחון. בשלושת החודשים האחרונים מאז הופקדה בידי האחריות לעמוד בראש ועדה זו למדתי שגם אתגרי הביטחון מחייבים בעת הזו יציבות פוליטית ואחדות".
2 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
גנץ לצד האוזר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"בעוד שהיינו עסוקים בשלושה סבבי בחירות ומשבר הקורונה, איראן וגרורותיה - חיזבאללה, חמאס - לא נכנסו לשנת חורף", אמר ח"כ האוזר. "אם לא נתעשת מיד, ניתן להם את כל מבוקשם על מגש כסף. אתגרי המוכנות של צה"ל הולכים וגדלים, בניין הכוח הישראלי אינו יכול להתבסס בכאשר אין בישראל יציבות פוליטית וכלכלית. אין לנו אופציה לפזר את הכנסת ולשקוע במערכת בחירות רביעית. תקציב הביטחון האחרון הוצג הלכה למעשה כמעט לפני 3 שנים - זה מצב בלתי נסבל".
אתמול סערו הרוחות בין הצדדים בישיבת קבינט הקורונה. גנץ מתח ביקורת על דבריו של שר האוצר ישראל כץ שדחה את מתווה הפיצוי לעסקים שהציע שר הכלכלה עמיר פרץ, ואמר: "מהיום הראשון אתם פשוט לא עומדים בהסכמים. חתמנו על הסכם לתקציב דו-שנתי. איך אתם חותמים על הסכמים ואז עובדים על תקציב חד-שנתי? מלכתחילה עבדתם על תקציב חד-שנתי". ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו לא נותר חייב והגיב: "תגבירו את הווליום".
אמש, לאחר ימים שבהם נראה כי המערכת הפוליטית דוהרת לבחירות, נסללה הדרך לפשרה. הקואליציה צפויה להגיש ביום רביעי לשולחן הכנסת הצעת חוק לדחיית המועד האחרון שבו צריך להעביר את תקציב המדינה, והמשמעות היא שיהיה זמן נוסף להגיע להבנות לאור הוויכוח בין הליכוד לכחול לבן בנוגע להעברת תקציב שנתי או דו-שנתי.
מדובר בהצעה של סיעת "דרך ארץ" שבה חברים יועז הנדל וצבי האוזר. הסיעה פנתה אמש לראש הממשלה נתניהו וקיבלה את תמיכתו בקידום הצעת החוק, וגם בכחול לבן אמרו כי יתמכו בתיקון החוק הקיים. בעקבות תמיכת הקואליציה, הצעת החוק צפויה לקבל פטור מחובת הנחה ותעלה להצבעה טרומית במליאה כבר ביום רביעי.
עם זאת, גם אם הצעת החוק אכן תעבור בקריאה טרומית ביום רביעי, עדיין לא מדובר בסוף פסוק בנושא. עד שהחוק שקובע שצריך להעביר את תקציב המדינה עד ל-24 באוגוסט לא ישונה בקריאה שנייה ושלישית, הקרבות על התקציב יצטרכו להסתיים במועד המקורי.