בשיתוף מי עדן
ב-12 באוגוסט האחרון אירע האונס הקבוצתי המזעזע באילת, אחד מהאירועים היותר מטלטלים של השנים האחרונות. הדי האונס מהדהדים עדיין ברחבי החברה הישראלית שמנסה להבין מה הביא קבוצה כה גדולה של נערים וצעירים ישראלים לאטום את ליבם למצוקתה של נערה צעירה שיכולה להיות אחות או בת של כל אחד מאיתנו. והכל למען סיפוק מאווייהם האישיים. במרכזה של הפרשייה שני צעירים ושני קטינים בני 17 אשר ביצעו בנערה חסרת האונים עבירות מין קשות "בזה אחר זה במשך כשעה, לעיתים בצוותא, באכזריות תוך אובדן צלם אנוש ותוך התעלמות מופגנת ממצוקתה", כמתואר בכתב האישום.
אבל נראה כי האונס היה פשוט עוד ביטוי, קשה ככל שיהיה, לגל העכור של אלימות כלפי נשים הפושה בשנים האחרונות בישראל. כך, רק בשנת 2018 לבדה נרצחו בישראל 26 נשים, מכל המגזרים, מכל הגילאים, ביניהם ילדה קטנה אחת בת 12 בלבד, סילבנה צגאי שנפלה קורבן למאבק בין אמה ובן זוגה של האם, ואשר נאנסה באכזריות ונרצחה.
בשנה שלאחר מכן, 2019 נרצחו בישראל 17 נשים, 13 מתוכן על רקע אלימות בתוך המשפחה ונכון לחודש יוני השנה נרצחו בישראל 12 נשים נוספות, אחת מהן היא מאיה ווישניאק, בת ה-22, שנרצחה על ידי בן זוגה עמית אלמוג בחניקה. על פי כתב האישום, אלמוג לא הסתפק במעשה המזוויע וצילם לאחר הרצח את עצמו יחד עם גופתה של מאיה תוך שהוא שר ומפזר על הגופה שטרות כסף.
נוכח ריבוי המקרים והמגמה הקודרת יוצאים בימים ובשבועות האחרונים יותר ויותר ארגונים המבקשים להעלות את האלימות הקשה על סדר היום ולקרוא "לא עוד" במטרה לבלום ולמנוע את ההתעללות, הרצח, והאונס של האישה הבאה בתור.
5 צפייה בגלריה
עובדי מי עדן אומרים "עד כאן"
עובדי מי עדן אומרים "עד כאן"
עובדי "מי עדן" אומרים "עד כאן"
(צילום: סיון פרג')

חולצות כאקט מחאה

ביום שני השבוע (7.9) קיימה חברת המים המינרליים "מי עדן" יום מרוכז להעלאת המודעות למניעת אלימות כלפי נשים, לאור האירועים שהתרחשו בשבועות האחרונים והעלייה באלימות כלפי נשים בכלל. במסגרת יום המודעות כל עובדי החברה לבשו חולצה אדומה מיוחדת אותה עיצבו במיוחד לרגל היום המיוחד ועליה הכיתוב "ביחד נשים לזה סוף". פורום המנהלים בחברה קיים שיחות עם כלל העובדים במטרה להעביר את המסר: "אנו מתנגדים לאלימות בכלל ובפרט כלפי נשים ונסייע היכן שנוכל למגר את התופעה. האחריות היא עלינו לקדם ולעודד ערכים של סובלנות, כבוד לאחר ושוויון". צפו בווידיאו בראש הכתבה.
לדברי טל גרנות, סמנכ"לית משאבי אנוש, "מי עדן": "נתקלנו כמו כל בן אדם במדינה במה שקרה באילת, במה שקרה באיה נאפה ובמקרים נוספים בהם התחוללה אלימות כלפי נשים, וזה פשוט גאה וגאה עד שהחלטנו שאנחנו חייבים לעשות איזושהי פעולה. החלטנו בעצם להדפיס חולצות שמעבירות את המסר שלנו. המסר הוא ש"ביחד נשים לזה סוף", כאשר המילה נשים היא בעלת משמעות כפולה. כל העובדים בארגון, מעובדי המפעל עד עובדי הייצור, עובדי הפצה, טכנאות, מוקד שירות טלפוני ומנהלים נרתמו לכך ולובשים את החולצות האלו".
"הרעיון הוא לא רק ללבוש את החולצות ובזה נגמר הסיפור. הסברנו לכל עובדי הארגון את חשיבות המהלך וביקשנו מכל אחד להתחבר ברמה האישית למשפחה שלו, לערכים שלו, ולמה שמצופה ממנו כבן אדם ובעצם מכל אחד מאיתנו לעשות. יש לנו המון נהגים, מפיצים וטכנאים שפוגשים לקוחות מדי יום והיה לנו מאוד חשוב שהם יעבירו את המסר החשוב הזה הלאה".
5 צפייה בגלריה
עובדי מי עדן אומרים "עד כאן"
עובדי מי עדן אומרים "עד כאן"
עובדי מי עדן אומרים "עד כאן"
(צילום: סיון פרג')
גל בן יוסף, מפיץ מים ב"מי עדן" סיפר, כי מספיק שכל אחד יראה אותו לובש את החולצה וישים לב לשינויים לטובת העלאת המודעות. "קצת התרגשתי ואפילו היה לי קצת חששות לתגובות של הסביבה אבל בפועל הן היו חיוביות ואני שמח שלקחתי בזה חלק. במקרה אחד נכנסתי ללקוחה הביתה עם משלוח מים וכשהיא שמה לב לחולצה ולכיתוב שלה היא התלהבה מאוד ואמרה שאנחנו עושים דבר חשוב. ככה שאנשים שמו לב לכך. מפה זה מתחיל ואפשר לקחת את זה רחוק".

גחליליות בלילה

בתחילת 2019 החליטה יעל שכנאי, עורכת, סופרת והמו"לית של הוצאת הספרים "רימונים", להוציא מן הכוח אל הפועל את קולות המחאה הרבים ולקרוא לכולם לפעול מהמקום האישי שלהם כדי לחולל שינוי אמיתי. היא הכריזה על קול קורא, שהזמין נשים מכל הארץ לשלוח את סיפורן האישי כאשר סיפורים נבחרים אוגדו לאסופת הסיפורים "גחליליות בלילה", כדי שזו תהיה מקור השראה עבור נשים המצויות במעגל האלימות.

5 צפייה בגלריה
אסופת הסיפורים
אסופת הסיפורים
אסופת הסיפורים
(צילום: יח"צ)
לאחר שהתפוצצה פרשת האונס באילת - פתחה יעל שכנאי בסבב חלוקה נוסף של עותקי האסופה "גחליליות בלילה וממש בימים הקרובים תושלם כל החלוקה המחודשת ועמותות ומקלטים לנשים מוכות יחדשו את מלאי הספרים שמהן שואבות נשים רבות עוצמה ותקווה. "יש מי שיוצאים למחאות ברחובות, יש מי שמלווים נשים כאלה במקלטים, תורמים ופועלים בשטח ככל יכולתם", אומרת שכנאי, "המחשבה שלי היא לחזק נשים, להעלות מודעות ולהשפיע דרך עולם התרבות והאמנות שממנו אני באה – הספרות והתוכן".
5 צפייה בגלריה
יעל
יעל
"להשפיע דרך עולם התרבות והאמנות". יעל שכנאי
(צילום: רמי זרנגר)

בציר ענבים ב"רוח נשית"

יקב ויתקין בשיתוף עמותת "רוח נשית" קיימו גם הם ביום שני השבוע אירוע בציר ענבים במטרה להעלות את המודעות למניעת תופעת אלימות נגד נשים. בבציר השתתפו בין היתר ד"ר שולמית גרי- מנכ"לית בנק ישראל , איילת נחמיאס-ורבין- ס. נשיא התאחדות התעשיינים, גליה אלבין, יעל ארד, עידית טפרסון, ליליאן ברטו, ענת הראל, אורית הראל ועוד.
תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית - עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות אמרה במפגש כי בעידן בו האלימות נגד נשים גואה, מרגש לפגוש נשים שהגיעו לעמדות הכי בכירות בתחומן, והחליטו לעצור הכל כדי להירתם למען מטרה חברתית בוערת. "אני מקווה שקהלים נוספים כמו גברים ותאגידים יגלו אחריות חברתית לתופעה ושיחברו אלינו כדי לשים סוף לפגיעה מכל סוג שהוא בנשים". שרונה פז בלוגולובסקי, הבעלים ומנכ"לית יקב כפר ויתקין הוסיפה כי "לאחרונה, לנוכח העלייה המשמעותית במקרי האלימות במשפחה ובשל מצב החירום, החלטנו ביקב ויתקין להרחיב בחג הזה את שיתוף הפעולה עם עמותת "רוח נשית" בכדי להוציא נשים ממעגל האלימות ולהתחיל בחיים חדשים".

הסלבס מדגמנים

בימים אלו שורת מפורסמים מתגייסת בהתנדבות מלאה למען קמפיין גיוס תרומות לעמותת ויצו ולמען הגברת המודעות לנושאי אלימות נגד נשים וילדים בסיכון בהם עוסק הארגון. במרכז הפרויקט ייערכו היום (חמישי) צילומי קולקציית חולצות טי שירט ייחודיות שנתרמו באדיבות רשת Jack Kuba, שעוצבו לרגל הנושא על ידי האמן אביב גרינברג תחת הסימבול של ''חובטי שטחים'' כדימוי לניקוי אבק ולכלוך ויצולמו על רקע עבודותיו הקודמות.
בצילומים ישתתפו מגוון דמויות משפיעות שידגמנו את החולצות כדוגמת צופית גרנט, סתיו סטרשקו, תקוה גדעון, מיכל ינאי, אורנה דץ, השף תום אביב, מושיק גלאמין, אחווה סיטבון, ג׳ני צ׳רוואני, אירה דולפין, מירב פלדמן, עינת ארליך, שי לי ליפא, ממייסדות האגודה סנדרה רינגלר ולאה שנירר ורבים נוספים.
5 צפייה בגלריה
סנדרה רינגלר ולאה שנירר, ממקימות עמותת הידידים של ויצו
סנדרה רינגלר ולאה שנירר, ממקימות עמותת הידידים של ויצו
סנדרה רינגלר ולאה שנירר, ממקימות עמותת הידידים של ויצו
(קרדיט: שוקה כהן)
התמונות יוצגו במסגרת תערוכת צילום שתוקם ותאצר עם גילי אלגבי והצלם איתן טל ותוצג בקניון רמת אביב במהלך נובמבר, חודש המודעות לאלימות נגד נשים. במקביל לכך, החולצות יוצעו למכירה בסניפי Jack Kuba, כשכל ההכנסות במלואן יועברו כקודש לתרומה.
בשיתוף מי עדן


פורסם לראשונה: 09:00, 10.09.20