חוקרים בוועדה עצמאית של האו"ם מאשימים את השלטון בוונצואלה בביצוע פשעים נגד האנושות. בדו"ח נגד ממשלתו של הנשיא ניקולס מדורו אמרו החוקרים שיש להעניש את האחראים לפשעים שכוללים הוצאות להורג ללא משפט, היעלמויות כפויות, מעצרים שרירותיים ועינויים.
החוקרים ציינו שחייבים להעניש את האחראים כדי שהמעשים ייפסקו. הם הוסיפו שרוב המקרים שבהם חיילים ושוטרים הוציאו להורג אזרחים לא הגיעו לבתי המשפט בוונצואלה - ששלטון החוק והמוסדות הדמוקרטיים שלה נמצאים בקריסה.
2 צפייה בגלריה
הנשיא ניקולס מדורו עם חיילים
הנשיא ניקולס מדורו עם חיילים
הנשיא ניקולס מדורו עם חיילים
(צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office)
בשנה שעברה ביקשה מועצת זכויות האדם של האו"ם מהוועדה לחבר דו"ח בנושא ונצואלה. במועצת זכויות האדם חברות 47 מדינות. ממצאי הדו"ח מבוססים על 3,000 מקרים שנבדקו ועדויות של יותר מ-270 בני אדם, חלקם קורבנות של פעולות המשטר.
החוקרים קבעו שהנשיא מדורו ושרי הביטחון והפנים שלו היו מודעים לפשעים שביצעו כוחות הביטחון וסוכנויות המודיעין משנת 2014 - שנה אחרי שמדורו עלה לשלטון, בעקבות מותו של הוגו צ'אבס.
לפי החוקרים כוחות הביטחון בוונצואלה ובעלי הברית שלהם ביצעו הפרות שיטתיות של זכויות אדם. לדבריהם יש סיבה להאמין שמדורו ושאר הבכירים הורו לבצע את הפשעים, או לכל הפחות תרמו להם, כדי להשתיק את האופוזיציה. בדו"ח נכתב שהשלטון הגיב ביד קשה למחאות הענק של האופוזיציה אחרי ניצחונו של מדורו בבחירות ב-2018.
2 צפייה בגלריה
(צילום: AP, Marcelo Garcia/Miraflores presidential palace press office)
החוקרים הוסיפו שבתי משפט אחרים, בהם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - שפתח בבדיקה ראשונית על ונצואלה ב-2018 - צריכים לשקול העמדה לדין. הוועדה תחלוק את הנתונים שברשותה, כולל את שמותיהם של אנשי כוחות הביטחון שזוהו על ידי הקורבנות.
הדו"ח צפוי להחריף את הביקורת הבינלאומית על ממשלתו הסוציאליסטית של מדורו, שמנהיג מדינה שנמצאת במשבר כלכלי אדיר. בעקבות המשבר הכלכלי והמצב הפוליטי 5 מיליון איש, שישית מאוכלוסיית ונצואלה, עזבו את המדינה.
ממשלת ונצואלה טרם הגיבה לדו"ח. השגריר של ונצואלה בז'נבה אמר השבוע לוועדה שהממשלה משתפת פעולה עם משרד אחר של האו"ם – המשרד של נציבת זכויות האדם מישל בצ'לט.