1 צפייה בגלריה
מחסום משטרה
מחסום משטרה
(צילום: יריב כץ)
הטלת סגר נוסף על ישראל בניסיון לצמצם את היקף ההדבקה בקורונה כבר אינו שאלה של "אם", אלא של "מתי" בלבד. ללא צעדי בלימה חריפים וכוללים, אין סיכוי לצמצם את התחלואה. השאלה רק מתי להכריז עליהם, ואיך למזער את הנזקים המשניים, הכלכליים והציבוריים של סגר נוסף.
סגר כזה הוא צעד הכרחי מכמה סיבות. למדינת ישראל אין כלל מערך לקטיעת שרשראות ההדבקה, שכן המערך המצומק וחסר האונים שפעל עד לא מזמן למעשה כבר לא מתפקד מזה כמה שבועות. זאת עוד בטרם הוקם המערך הצבאי החדש, ותוך שמשרד הבריאות מפקיר מדי יום עשרות אלפי אנשים שנחשפו לחולים החדשים, מבלי ליידע אותם כי עליהם להסתגר בבתיהם. כך ממשיכים עשרות אלפי חולים פעילים בישראל להפיץ את המחלה באין מפריע.
שתי אוכלוסיות חולים משמעותיות, חרדים וערבים, מהווים אף הם מוקד פעיל ביותר להפצת הנגיף. עד כה לא נעשו מאמצים אמיתיים לרתום את מנהיגי האוכלוסיות הללו למלחמה הלאומית בקורונה. עד שלא תושג הצלחה חד-משמעית בגזרה הזאת, הסיכויים לבלימת ההתפשטות קלושים.
וכאילו לא די בכל אלה, גם לוח השנה פועל לרעתנו: החזרת מוסדות החינוך לפעולה מהווה אף היא זירת הדבקה ישנה-חדשה, וכך גם עונת החגים הבאה עלינו לטובה. גם כאן, השורה התחתונה זהה: הדבקה, הדבקה ועוד הדבקה.
גם אם נצליח, בדרך נס, להחזיק איכשהו את הראש מעל המים בחודשיים הקרובים, יגיע החורף ויטרוף את הקלפים מחדש. אלפי חולים חדשים ביום בקורונה, בתוספת אלפי חולים במחלות חורף רגילות, ייצרו צונאמי של מטופלים שיכריע את בתי החולים, ועלול אף להביא לקריסתה של מערכת הבריאות כולה. למצב כזה אסור לנו להגיע. חייבים לעצור את הסחף בטרם נאבד לחלוטין את השליטה עליו.
לכן, עם כל הצער שבדבר, אין מנוס מסגר נוסף, שיאפשר להחזיר את התחלואה למצב שבו ניתן יהיה לנסות לשלוט בה. עם היציאה מסגר הזה, בהנחה שהמערך לקטיעת שרשראות ההדבקה כבר יתפקד עד אז, ניתן יהיה לבודד ביעילות את מי שבא במגע עם מספר יומי נמוך בהרבה של חולים, וכך לבלום גל נוסף של תחלואה.
אבל כדי שתהיה הצדקה, רפואית וציבורית לשוב ולהפעיל את נשק יום הדין, חייבים להיערך כבר עכשיו לא רק לסגר עצמו, אלא גם ליום שאחריו. להמשיך לחזק את בתי החולים ואת קופות החולים, להבטיח את הישרדותם הכלכלית של כלל התושבים בתקופה הקרובה, ולהיערך בקדחתנות לטיפול מוקדם ויעיל במוקדי התחלואה העתידיים. זה הזמן לקבל החלטות אמיצות ולפזר בהקדם את ערפל חוסר הוודאות, על מנת לאפשר לציבור ולמערכות השונות להתכונן כראוי לבאות.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com