שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד) סיפרה היום (ג') בריאיון לאולפן ynet על המשא ומתן המתקיים מול משרד האוצר בנוגע לנסיעות חינם שיינתנו לקשישים בתחבורה הציבורית. זאת ברקע הדיון הצפוי היום בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב - על דרישת נהגי האוטובוסים למנוע את החלטתה לאפשר תשלום במזומן לקשישים בשל הסכנות הבריאותיות בתקופת הקורונה.
על הלכלוך באוטובוסים שתועד בידי ynet אמרה רגב: "ראיתי את הכתבה, הערתי על זה מיד". היא סירבה להתייחס למועמדים לתפקיד "פרויקטור קורונה", ציינה כי "אם נתוני התחלואה ימשיכו לעלות נידרש לעוד החלטות קשות, והבטיחה: "התוכנית הכלכלית תעבור היום בכנסת". צפו בריאיון.

- איזה חיטוי יש באוטובוסים? שומעים שהם מטונפים.
"אתה צודק. ראיתי את הכתבה והערתי מיד על העניין הזה. יש הרבה מה לשפר בתחבורה הציבורית. נכנסתי לתפקידי לפני כחודש, לקחתי את התחבורה הציבורית כמוקד - איך ייראו המכרזים העתידיים, איך יהיה השירות באוטובוסים. פה לא יורידו אף אדם מהאוטובוס, בוודאי לא בן 90 שעולה לאוטובוס ואין לו רב-קו. לא יהיה דבר כזה, לכן החזרתי את המזומן לאוטובוסים. כמו שמשלמים בסופר ובבנקים במזומן, גם קשישים שאין להם רב-קו ישלמו במזומן. במקביל נשמור על הנהגים כמובן, אנחנו מזרזים ומגבירים את נושא המחיצות שיהיו בכל אוטובוס".
7 צפייה בגלריה
לכלוך בקו 635 מבת חפר לתל אביב
לכלוך בקו 635 מבת חפר לתל אביב
מעקב ynet: לכלוך בקו 635 מבת חפר לתל אביב
(צילום: רוני אטיאס)
7 צפייה בגלריה
לכלוך בקו 635 מבת חפר לתל אביב
לכלוך בקו 635 מבת חפר לתל אביב
רגב על הלכלוך המתועד: "הערתי מיד"
(צילום: רוני אטיאס)
- אנשים בני 70-90 עשו מספיק בשביל המדינה, הם יכולים לנסוע בחינם.
"אני נמצאת במו"מ עם משרד האוצר כדי שאותם קשישים יוכלו לנסוע בחינם, אבל עד שאני לא אסגור את זה - בינתיים לא יורידו אף קשיש מהאוטובוס. קשיש שעולה לאוטובוס ורוצה לשלם במזומן, ישלם במזומן. הייעוד של התחבורה הציבורית הוא להעניק את השירות הראוי לכל אזרחי מדינת ישראל".
כאמור, היום יתקיים דיון בנושא בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, לנוכח בקשת ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית לתת צו מניעה להחלטת השרה רגב לשלם במזומן באוטובוסים.
הנהגים דורשים כי בתקופת הקורונה קשישים לא ישלמו בתחבורה הציבורית, וכעת, שעות לפני הדיון המכריע, רגב מגלה שהיא מקבלת את עמדתם של הנהגים ובכך דוחה את עבודת המטה שנערכה במשרדה. בארגוני הנהגים העלו השערה שדבריה של רגב באולפן ynet נועדו להשפיע על הדיון.
7 צפייה בגלריה
הפגנת נהגי האוטובוס מול משרד האוצר בירושלים
הפגנת נהגי האוטובוס מול משרד האוצר בירושלים
הפגנת נהגים שדורשים מחיצות באוטובוסים מול משרד האוצר, ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
הפגנת נהגי האוטובוס מול משרד האוצר בירושלים
הפגנת נהגי האוטובוס מול משרד האוצר בירושלים
"בלי מחיצה - אין תשלום". מחאת הנהגים
(צילום: עמית שאבי)
בשבועיים האחרונים גם איגוד ועדי התחבורה מארגון כוח לעובדים דרש מרגב לאשר את עלייתם לאוטובוסים של קשישים ללא תשלום, ואף התקיימו בנושא אספות הסברה לנהגים. לנהגים המאוגדים בהסתדרות הכללית ניתנה הנחיה שלא לקבל תשלום במזומן, אך בחברת אגד (שמרבית הנהגים המאוגדים בהסתדרות עובדים בה), ניתנה הוראה לקיים את הנחיות משרד התחבורה.
כך, בתוך הכאוס שנוצר בין החלטת משרד התחבורה והשרה רגב, ובין התנגדותם הנחרצת של הנהגים בניגוד לנאמר בהודעת השרה, קשישים רבים - שהאיסור על תשלום במזומן מחד וחששם של הנהגים מאידך - נותרו בחוסר וודאות.
בארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית, שהגיש את הבקשה לבית הדין לעבודה, מסרו: "אנחנו שמחים לראות ששרת התחבורה נענתה ליוזמתו של יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי וארגון נהגי האוטובוסים בישראל, ופנתה לשר האוצר כדי לקדם את המתווה שעליו המלצנו. עם זאת, אנו מצפים מבית הדין לקבוע בבירור כי בריאות הנהגים והציבור חייבים להיות בראש - ולהפסיק את התשלום במזומן בתקופה מאתגרת זו. שרת התחבורה מבינה כי מטרת הארגון וההסתדרות היא לשמור על בריאות הציבור ותו לא, ואנחנו קוראים לה לבוא היום לדיון בבית הדין לעבודה ולתמוך במתווה המוצע על ידינו".
בתגובה לדברים הללו, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ציין: "יותר משמחתי לשמוע את התייחסותה של השרה רגב להצעה שלנו לפטור את הקשישים ומלווי העיוורים מתשלום בדמי נסיעה בתחבורה הציבורית. אני מברך על החלטתה. איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ישמח לשתף פעולה ולקדם כל מהלך שיוביל לשמירה על בריאותם וביטחונם האישי של הנהגים, בטח ובטח כשמדובר בצעד שגם יסייע כלכלית לאוכלוסיות מוחלשות כמו ציבור הקשישים".

מזכל"ית משותפת בכוח לעובדים, ניצן תנעמי, בירכה גם כן על הדברים: "זה המהלך הנכון שיבטיח את רווחת הנוסעים הוותיקים ובריאות הנהגים. במידה ואפשרות זו תיבלם בידי האוצר, יש לבחון חלופות נוספות ובשום מצב לא להפקיר את בריאותם של הנהגים - הצגנו חלופה כזו לשרה רגב, ביוזמתו של יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי, שקוראת לאפשר לאזרחים ותיקים לצבור 'יתרת חוב' עד למילוי הבא של כרטיס הרב-קו ובכך לחסוך לקשישים את העיסוק המורכב ברב-קו בכל נסיעה".
תנעמי הוסיפה: "לצד הדאגה הראויה לרווחת אזרחים ותיקים באוטובוסים, אנחנו עוקבים בדאגה אחר הצפיפות הקיימת בקווים. אנחנו קוראים לשרה לאפשר הפעלת קווים נוספים ובכך להקטין את הסיכון לציבור ולנהגים".
7 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
הפרויקטור - בסמכות משרד הבריאות. השר אדלשטיין
(צילום: שלו שלום)
- את תתנגדי להגבלת הנסיעה בתחבורה הציבורית, אם יוטלו מגבלות נוספות?
"אני לא יכולה להגיד למה אתנגד ולמה לא עד שלא אלמד את מצב התחלואה. כרגע יש הבנה בין המל"ל לבין משרד הבריאות על כך שאנחנו יכולים להמשיך לנסוע בקיבולת של 50%, כשאנשים עוטים מסכות ויושבים במרחק אחד מהשני. אם יציגו נתוני תחלואה שיחייבו התנהלות כזו או אחרת, נגיע להבנות. דבר אחד ברור, לרה"מ למל"ל ולמשרד הבריאות – כל עוד המשק פתוח אנו לא יכולים לסגור את התחבורה הציבורית".
- למה רה"מ מעכב את מינוי הפרויקטור?
"אנחנו בהחלט מתכוונים שיהיה פרויקטור שיעבוד איתו ועם שר הבריאות - יש שר בריאות שזו אחריותו, ואני מאמינה שבסופו של דבר החלטה תתקבל על ידי רה"מ, רה"מ החליפי ושר הבריאות".
- את מפרגנת הרבה לרה"מ החליפי פתאום.
"אני מפרגנת בעיקר לראש הממשלה שלנו, כי הוא ראוי לכל הפרגונים, הוא מנהל את המצב בצורה מאוד אחראית, זהירה ומקצועית".
- יש על כך ויכוח בתקופה האחרונה.
"יש לנו רה"מ מצוין שמנהל משבר לא פשוט בצורה אחראית ומקצועית, גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט הבריאותי. שלא לדבר על בעיות נוספות שיש לנו ברמה הביטחונית, שגם אותן הוא מנהל ביד רמה".
רגב נשאלה אם מינויו של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט מקובל עליה – אך סירבה להתייחס לכך. "אני לא אכנס לשמות, אני יודעת שיש הרבה מאוד מועמדים טובים", היא אמרה, "כל הזמן מתעסקים בשוליים, בפרויקטור כזה או אחר, במקום להתעסק בעיקר שהוא תוכנית כלכלית לציבור הישראלי. לכל משרד יש סמכות וזו סמכותו של משרד הבריאות. אני מתארת לעצמי ששם יביאו את המועמד הטוב ביותר שינהל יחד איתם את המערכה הזאת".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מקווה שגנץ יבין את העקרונות שלנו"
(צילום: רויטרס)
- אנחנו שומעים על חריקות בקואליציה. את חושבת שמשהו טוב יכול לצאת מזה?
"לא חשבנו שזה הולך להיות ירח דבש, היה לנו ברור שהקואליציה הזו תהיה מאוד קשה ועם הרבה מאוד חריקות", ציינה רגב. "הלוואי והיה לנו 61 מנדטים והיינו יכולים להקים ממשלה לאומנית-ימנית שמאמינה באותה אג'נדה. נפלנו על עיתוי משבר הקורונה, שאנחנו חייבים לשים בצד חלק מהדברים שאנחנו מאמינים בהם, אנו צריכים להתגמש, הם צריכים להתגמש, וביחד להביא לציבור את מה שהוא צריך עכשיו. יש כאן ציבור שחלקו מדמם, ציבור שנמצא בבעיה כלכלית באמת קשה".
רגב התייחסה לתוכנית ה"ניו דיל" שהציעה בעבר, ונשאלה מדוע היא עדיין לא נמצאת על השולחן. "אתמול דנו בה, שלחתי מכתב מפורט ושוחחתי על כך עם שר האוצר", היא ציינה. "בתוכנית הכלכלית הם הכניסו רק 6 מיליארד שקל וזה לא מספיק. אני מבקשת להכניס יותר, משום שכרגע יש תוכניות מאושרות לביצוע – רכבות קלות, מסילות כבדות, תוספת למסילת החוף, כבישים, תשתיות, מנהרות, יש הרבה מאוד תשתיות שאפשר כבר מחר בבוקר להתחיל לעבוד עליהן ולהכניס אלפים רבים למעגל העבודה. אני מאוד מקווה שיכניסו לפחות חלקים מהתוכנית".
- אז בחירות הן לא על הפרק.
"אנחנו לא רוצים להגיע לבחירות. רה"מ רוצה להעביר תקציב חד-שנתי שייתן מענה ורשת כלכלית לציבור הישראלי. אני מקווה שגנץ יבין את העקרונות שאנחנו מובילים. הוא אומר שהציבור הוא מעל הכול, אני מקווה שהוא יגיע עם רה"מ לאותן הסכמות על התקציב".
7 צפייה בגלריה
אסנת מארק מהליכוד: "ראיתי בהפגנה במוצ״ש רק אנשי שמאל רדיקלי"
אסנת מארק מהליכוד: "ראיתי בהפגנה במוצ״ש רק אנשי שמאל רדיקלי"
אסנת מארק מהליכוד: "ראיתי בהפגנה במוצ״ש רק אנשי שמאל רדיקלי"
(צילום: ערוץ כנסת)

בתגובה לאמירה של חברתה למפלגה אוסנת מארק - שטענה כי המפגינים בכיכר רבין בתל אביב היו "שמאלנים ולא עצמאים" - ציינה רגב: "אני לא מקבלת את מה שחברתי אמרה. יש מצוקה אמיתית, רואים את זה. אני פוגשת את האנשים ואני מדברת איתם, הם רוצים לעבוד והם לא עובדים. יותר ויותר ענפים צריכים להיסגר בגלל העלייה בתחלואה. הנגיף הזה לא עובד אצלנו, אנחנו לומדים אותו כל יום מחדש, העולם כולו לומד.
"רה"מ הגדיר את המשק בדפוס האקורדיון - כשצריך נסגור כשצריך נפתח", היא המשיכה. "המציאות הזו גורמת להרבה אנשים להיות מובטלים, להרבה אנשים קשה, אין להם את ההכנסה שהם היו רגילים לקבל. אני מבינה אותם וליבי איתם.
"הממשלה שמה הרבה מאוד כסף, כמעט 100 מיליארד שקלים שאותם היא הזרימה לציבור השכירים, בעלי העסקים והעצמאים. זה לא כסף קטן, זה כסף גדול", הוסיפה רגב. על התוכנית הכלכלית החדשה היא אמרה "היום אנחנו מעבירים את החוק בכנסת".
על עמדתו של השר יובל שטייניץ, שציין אתמול באולפן ynet כי יש להטיל סגר למשך עשרה ימים במדינה, היא אמרה: "הייתי בישיבת הממשלה שבה הוא דיבר על סגר מלא, ולעומת זאת חברים אחרים דיברו על כך שצריך לפתוח עוד ועוד ענפים.
"יש ויכוח בתוך הממשלה, אבל בסופו של יום אנחנו מחויבים כולנו לבריאות הציבור – היא מעל הכול", המשיכה רגב. כשתהיה כאן תחלואה הולכת וגדלה, ובתי החולים לא יוכלו לתת מענה לחולים - לא תהיה כאן כלכלה ולא שום דבר. אנחנו חייבים לקבל החלטות נכונות ואחראיות".
השרה הוסיפה כי "אם הנתונים יעלו, נצטרך לקבל החלטות קשות, ואני מאמינה שאז גם נציגים וגורמי המקצוע של משרד הבריאות אולי ימליצו על סגר מלא. אני לא יכולה להתייחס לכך לפני שנתכנס כקבינט הקורונה, נשמע את הפרטים והנתונים. כולנו מחויבים לשמור על הנחיות משרד הבריאות".