הלבניה המזרחית בבית הזיקוק בחיפה, שקרסה חלקית לפני כחודשיים, תיבנה מחדש? ועדת השימור העירונית של חיפה דורשת מבתי הזיקוק להרוס את הלבניה שקרסה, מפני שזהו מבנה מסוכן, ואז לבנות אותה מחדש כיוון שזהו מבנה לשימור.
ההחלטה התקבלה במהלך דיון בנושא שנערך בעקבות חוות דעת הנדסית שהוצגה על ידי נציגי בז"ן, המעלה חשש ממשי לקריסה מיידית של המבנה, תוך פגיעה אפשרית בלבניה המערבית. כמו כן, הוועדה ציינה בהחלטתה כי ההריסה תבוצע תוך הקפדה על היבטי הסביבה ומניעת מפגעי אבק.
2 צפייה בגלריה
הלבניות כפי שהן נראות מנחל הקישון
הלבניות כפי שהן נראות מנחל הקישון
הלבניות כפי שהן נראות מנחל הקישון
(צילום: אחיה ראב"ד)
הוועדה ציינה בהחלטה את ביקורתה על "העבודה שבז"ן, אפשרה את הדרדרות מבנה הלבניה המזרחית שהביא לתוצאה העגומה של קריסתה". הוועדה ביקשה מבז"ן להגיש לה הצעות אדריכליות לשיחזור מלא של הלבניה, והבחינה תעשה לרבות על ידי תחרות עיצוב אדריכלית שתייצר חלופות שונות. ההצעות יובאו לדיון בפני ועדות השימור תוך שישה חודשים לאחר תיאום עם מחלקת השימור העירוני.
2 צפייה בגלריה
תרשים על הלבנייה שקרסה
תרשים על הלבנייה שקרסה
תרשים על הלבניה שקרסה
עוד קבעה הוועדה כי לאור תהליכי הבלייה שהוצגו, על בז"ן להשלים סקר ייעודי לשאר המבנים ולדווח על מצבם הפיזי, ולו"ז הטיפול בהם. כמו כן, על בז"ן להציג דו"ח מצב של הלבניה המערבית, המשמשת היום כמרכז מבקרים.
הלבניות הינן מגדלי קירור שנבנו בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת, עם הקמת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה. המתקנים פעלו עד לפני כעשר שנים. השם ניתן להן בשל הדימיון החיצוני שלהן לבקבוקי הלֶבֶּן של אותה תקופה. החלק העליון של הלבניה הדרומית, התמוטט ב-12 ביוני השנה. בתחילה נפער חור בקיר המבנה, ולאחר יממה קרס כל החלק העליון של המגדל. המגדל השני, שופץ לפני מספר שנים וכיום הוא משמש מוזיאון ומרכז מבקרים.
מבז"ן נמסר בתגובה: "קריסת ה'לבניה' היא אירוע שכולנו בקבוצת בז"ן כואבים אותו, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שהיה לבשר מבשרו של המקום, והנוף שכולנו גדלנו עליו. מהודעת העירייה עולה, כי ועדת השימור קיבלה את עמדת המומחים בנושא, שקבעו כי מדובר במבנה מסוכן שיש להרסו מיידית. בז"ן תמשיך לפעול בנושא באחריות, כאשר נושא הבטיחות ימשיך להיות נר לרגליה. בז"ן תמשיך לנהל שיג ושיח פורה ופתוח, כפי שהתקיים עד היום".