סרטון שהגיע בימים האחרונים מדרום מלזיה העלה חיוך על פניהם של רבים ברחבי העולם: בסרטון נראה קוף בג'ונגל מקומי מניף טלפון סלולרי שהגיע לידיו, מנסה לאכול אותו – ומצלם אגב-כך סדרה של תמונות וסרטוני וידאו המתעדים את יומו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
מלזיה קוף סלפי מצלמה טלפון
מלזיה קוף סלפי מצלמה טלפון
תמונת סלפי הפוכה שצילם הקוף במלזיה
( צילום: AP)
את הסרטון פרסם הבעלים של הטלפון, זקרידז רודזי בן ה-20, סטודנט למדעי המחשב. הוא סיפר שכשהתעורר בשעות הבוקר המאוחרות של יום שבת האחרון גילה שהטלפון שלו נעלם. הוא לא מצא אותו עד יום המחרת, כשאביו הבחין בקוף בסמוך לבית. זקרידז התקשר לטלפון שלו, ושמע אותו מצלצל מבין העצים. המכשיר נמצא מכוסה בוץ למרגלות אחד מהם.
רודזי סיפר ל-BBC כי כשבדק את הטלפון גילה שהקוף צילם בו שלל תמונות וסרטונים בעודו משוטט בין העצים, וכי ניסה גם לאכול את הטלפון, ללא הצלחה. הוא חושד שהקוף נכנס לביתו דרך חלון פתוח בחדר השינה של אחיו, וגנב את המכשיר.
2 צפייה בגלריה
מלזיה חיפושים נעדרת נורה קווירין
מלזיה חיפושים נעדרת נורה קווירין
בג'ונגל במלזיה. ארכיון
(צילום: EPA)
אין זו הפעם הראשונה שסרטונים ותמונות שצילמו קופים במצלמות ובטלפונים זוכים לחשיפה נרחבת ברחבי העולם. מקרה אחד כזה אירע ב-2011 כשקופת מקוק בשם נארוטו שחיה בג'ונגל באינדונזיה צילמה סדרה של תמונות סלפי במצלמתו של הצלם הבריטי דייוויד סלייטר, וכשהן התפרסמו הן שותפו על-ידי המונים ברשתות החברתיות. אחרי שאחת התמונות הועלתה לוויקיפדיה דרש סלייטר להסירה משם בטענה שזכויות היוצרים על התמונה שייכות לו, אבל בוויקיפדיה טענו שהתמונה אינה מוגנת בזכויות יוצרים, משום שהקופה צילמה אותה.
בסוגיה התערב אז ארגון Peta הפועל למען בעלי חיים: הוא טען שהזכויות על התמונות צריכות להיות ברשות הקופה נארוטו, משום שהיא זו שצילמה אותן, ושגם הרווחים מהתמונות צריכים להימסר לה. סלייטר טען כי מאחר שהתמונות צולמו במצלמה שלו, ומכיוון שהמצלמה הושארה בכוונה עבור הקופים כאסטרטגיה צילומית, זכויות היוצרים על התמונה שייכות לו באופן בלעדי.
בית משפט בארה"ב דחה את טענת הארגון, אבל סלייטר הסכים לתרום רבע מההכנסות העתידיות שיניבו התמונות לארגונים הפועלים למען ההגנה על סביבתם של קופים באינדונזיה.