5 צפייה בגלריה
קרחון פרסנה ורוד איטליה
קרחון פרסנה ורוד איטליה
קרחון פרסנה באיטליה
(צילום: AFP)
מה גרם לשלג האיטלקי להפוך לוורוד? מדענים באיטליה חוקרים כיצד קרחון באלפים הפך לוורוד, וסבורים כי הסיבה לכך היא נוכחות של אצות, שמאיצות את השפעות שינויי האקלים.
קיימים חילוקי דעות בשאלה מהיכן הגיעו האצות, אבל ביאג'יו די מאורו ממועצת המחקר הלאומית של איטליה אמר כי השלג הוורוד שנראה בחלקים מקרחון פרסנה נגרם ככל הנראה מאצה שנמצאת גם בגרינלנד.

5 צפייה בגלריה
קרחון פרסנה ורוד איטליה
קרחון פרסנה ורוד איטליה
הקרחון הוורוד
(צילום: AFP)

"האצה אינה מסוכנת, היא תופעה טבעית שמתרחשת במהלך תקופות האביב והקיץ, בחלקים נרחבים של כדור הארץ וגם בקטבים", אמר די מאורו, שבעבר חקר את האצה בקרחון מורטרץ' בשווייץ.
"צמח המים", שנקרא אנקילונמה נורדנסקילדי, נמצא ב"אזור הכהה" בגרינלנד, אזור שבו צבע הקרחונים נהיה כהה יותר ויותר בשנים האחרונות, מה שמוביל להמסתם המהירה.
בקרחונים לרוב יותר מ-80% מקרינת השמש משתקפת ומוחזרת לאטמוספירה, אבל בעת שמופיעות אצות, הן מכהות את הקרח כך שהוא סופג את החום ולכן נמס מהר יותר.
במקביל, אצות רבות יותר מופיעות כשהקרח נמס במהירות, כי הדבר מעניק להן אוויר ומים חיוניים. זו הסיבה להוספת עוד גוונים של אדום לקרח הלבן בפסו גאביה, בגובה 2,618 מטרים.




5 צפייה בגלריה
קרחון פרסנה ורוד איטליה
קרחון פרסנה ורוד איטליה
האצות מכהות את השלג
(צילום: AFP)

"כל דבר שמכהה את השלגים גורם להם להמסה כי זה מאיץ את ספיגת הקרינה", אמר די מאורו. "אנחנו מנסים לכמת את ההשפעה של תופעות אחרות פרט להשפעה האנושית על התחממות כדור הארץ", הוסיף וציין כי לנוכחות של מטיילים, גולשים ומעליות סקי עשויה גם להיות השפעה על האצות.
תיירים בקרחון קוננו על כך. "התחממות כדור הארץ היא בעיה, הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה אצות", אמרה מרטה דורטנה. "לצערנו אנחנו גורמים לנזק בלתי הפיך. לדעתי אנחנו כבר בנקודת האל-חזור".
אליסה פונגיני מפירנצה אמרה כי היא חשה שכדור הארץ "מחזיר לנו על כל מה שעשינו לו. 2020 היא שנה מיוחדת – קרו דברים נוראיים. לדעתי, התופעות האטמוספיריות מחמירות. שינוי האקלים נראה עוד יותר בבירור".