שעת בוקר מוקדמת בהרי ירושלים. סמוך ליישוב בר גיורא, אנחנו יורדים מהכביש הסלול אל דרך עפר משובשת, שנמתחת לאורך הגדה הצפונית של נחל שורק.
הנוף הפסטורלי היפהפה והחדגוני של העצים וצמחייה עבותה שלאורך הגדות, מסתיר סודות כמוסים שידועים רק למעטים. מתן מור, צלם מאקרו וחובב עכבישים, מוביל את הסיור הנדיר אל תופעה הטבע הייחודית, עוצר לפתע את הרכב - ומודיע לנו שהגענו.
צלמי המאקרו הנועזים מתארגנים לצילומים בתנאים הלא פשוטים של הנחל המזוהם: מגפים גבוהים, עדשות מאקרו מיוחדות ופנסי פלאש גדולים. אנחנו שומעים את זרימת המים ובצעידה קלה, דרך הצמחייה העשירה ויורדים באיטיות אל גדת הנחל.

3 צפייה בגלריה
עכבישים בנחל שורק
עכבישים בנחל שורק
עכבישים בנחל שורק
(אסף קמר)

ממלכת צל פראית ומצמררת

לפתע אנחנו מוקפים ברשתות קורים ענקיות, כמו שמיכות משי עבות של מכשפות מסתוריות שמכסות את כל הצמחייה וחונקות את העצים ואת השיחים. רשתות הקורים הרבות מכסות באלימות כוחנית את צמרות העצים, מונעות מאור השמש להיכנס ויוצרות ממלכת צל פלאית מצמררת והזויה במיוחד.
התנועה מתחת לרשתות העכבישים הענקיות היא ללא ספק חווייה קסומה במיוחד, המזכירה סצנת אימה מסרט פנטזיה גותי.
כדי לצפות בתופעת הטבע הייחודית בהנאה, צריך להתגבר על הרצון האנושי הבסיסי - לצרוח ולברוח בבהלה מהמקום - ולנסות להירגע ולשנן את מילותיו של מור שמבטיח כי "מדובר בעכבישים ארסיים, המסוגלים להחדיר ארס, אבל הארס שלהם לא מסוכן לבני האדם ואם אתה לא מעצבן אותם - הם לא עושים כלום."
לאחר שאנחנו מעיזים להתקרב לרשתות העבות, אנחנו מזהים בתוך שמיכות המשי מיליוני עכבישים אנרגטיים, יחסית גדולים ושרידים של מיליוני יתושים שמשמשים להם מזון. אורן אוסטר, צלם המאקרו ואחד ממנהלי קבוצת הפייסבוק הפופולארית לצילום פרוקי רגליים, מסביר על הסיבות להתפרצות התופעה הייחודית.
"במרחק של כמה קילומטרים מכאן, במעלה הזרם, יש מתקן טיהור, שמזרים מי שפכים אל הנחל. לצערנו רמת הטיהור של המתקן היא לא מספיק טובה וכתוצאה מהזיהום במים יש מעט מאד בעלי חיים המסוגלים לשרוד בהם", הוא מסביר. "מי שדווקא משגשג במים המזוהמים ומתרבה בפראות קיצונית וללא הפרעות הם זחלי הימשוש, סוג של יתוש שבאופן מעודד - לא עוקץ בני אדם".

העכבישים טורפים ימשושים בהמוניהם

מסתבר כי התפרצות של מיליארדי היתושים לאורך הנחל המזוהם, היא הסיבה להתרבות הקיצונית של העכבישים הרבים שהגיעו לכאן כדי לאכול. מור שחוקר ומצלם את התפרצות העכבישים בנחל שורק, מוסיף פרטים על התופעה הנדירה.
"מדובר במיליוני עכבישים מסוג פגיונית (Tetragnatha). בדרך כלל העכבישים האלה חיים ביחידות כבודדים ועוסקים גם בקניבליזים ואילו כאן, בגלל הריבוי הקיצוני של הטרף שלהם - הימשושים, הם חיים חיי שיתוף כמו בקיבוץ".
אוסטר שלצורך צילומים ומחקר, נוהג לבקר באתר המלחיץ גם בלילה, משתף אותנו כי "בלילה ניתן לראות גם עכביש טפילי גדול, שמשתמש בקורים של העכבישים השיתופיים למטרות ציד".
3 צפייה בגלריה
עכבישים בנחל שורק
עכבישים בנחל שורק
עכבישים בנחל שורק
(אסף קמר)

לונה פארק לחובבי החרקים

רשתות הקורים האדירות ומשחקי האור והצל שהן יוצרות ביער הקסום, הופכות את גדת הנחל ההזויה ללוקיישן מדהים לצלמים ולונה פארק מרתק לחובבי חרקים. ירון תנא, חובב המקומות המוזרים, שהצטרף לסיור הנדיר בממלכת העכבישים עם ילדיו, טוען כי מדובר במקום מאד מיוחד.
"אשתי לא בדיוק יודעת לאן לקחתי היום את הילדים, לא נכנסתי לפרטים של העניין. התפרצות עכבישים יכולה להיות דבר מאד מלחיץ. אנחנו מאד נהנים כאן, זה נראה כמו תפאורה של הסרט 'שר הטבעות', ממש חוויה מיוחדת", הוא אומר.
מי שבאופן מפתיע לא נהנתה מהסיור ההזוי בממלכת הקורים הדביקה היא הבת הבכורה, עמית תנא (בת 14) שהייתה מעדיפה להישאר בבית. "זה ממש מגעיל פה, אני רוצה להקיא! הכול מלא עכבישים - איזה גועל!", היא מגלה.
הכמות הקיצונית של העכבישים האנרגטיים שסביבנו מייצרת חוויות די קיצוניות, מספיק לעמוד ללא תנועה במשך כמה דקות, הבגדים והשיער מתחילים להתמלא בקורים. חלק מהילדים שהצטרפו לסיור נרתעים ומעדיפים לחכות במכוניות.
3 צפייה בגלריה
עכבישים בנחל שורק
עכבישים בנחל שורק
עכבישים בנחל שורק
(אסף קמר)

תופעה מיוחדת בישראל

התחושה הכללית והמטרידה היא שמי שיעז לעמוד כאן במשך שעה וללא תנועה - העכבישים יצפו אותו בקורים ואולי גם יאכלו אותו. מור, צלם המאקרו הנועז, נכנס בזהירות לתוך הנחל, נזהר שלא ליפול לתוך הבוץ החלקלק והמים המזוהמים, מחפש זוויות צילום ייחודיות של התופעה.
"צוחקים עלי שאני משוגע, אבל אני אוהב את השיגעון הזה. אני בא לפה כל שנה וחוקר את תופעה. לפני כמה שנים הייתה תופעה כזאת בטקסס וגם באוסטרליה, חשבתי לנסוע לשם ומדהים שיש כאן בישראל, תופעה כל כך מיוחדת ונדירה וקרוב לבית", הוא אומר.
אנחנו נכנסים למסיבה מטורפת של צילומים וסלפי עם עכבישים - תענוג עילאי, מתחרים אחד בשני בתעוזה ובקרבה לרשתות הקורים הענקיות. אוסטר שביקר כאן פעמים רבות בעבר, מעלה שאלה עקרונית וחשובה ובעלת גוון מוסרי.
"כל העכבישים פה הם חלק מהאיזון הטבעי שהטבע יצר כדי להתמודד עם הריבוי הקיצוני של הימשושים. מדובר בתופעה מאד מיוחדת, אבל קשה לי להגיד שצריך לשמר אותה, כי מדובר בתוצאה של זיהום - מעשי ידי אדם".