במשרד להגנת הסביבה עדכנו הערב (יום א'), לאחר בדיקה נוספת, כי אין אף כתם שמן נוסף שעושה את דרכו לישראל - זאת בניגוד לפרסומים אתמול.
3 צפייה בגלריה
עדיין נפלטת זפת בחיפה
עדיין נפלטת זפת בחיפה
עדיין נפלטת זפת בחיפה
(צילום: AP)
בהודעת המשרד נאמר כי היום יצאה גיחת סיור ימי אל הכתם, שהאינדיקציה למיקומו הייתה 120-140 ק"מ מערבית לישראל - בשטח הנמצא בתחום המים הכלכליים של מצרים. זאת, בהמשך ליציאת כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"מ) אתמול. במסגרת שיתוף הפעולה של המשרד להגנת הסביבה עם זרוע הים של צה"ל, וכמה יחידות בחיל האוויר, בוצעה סריקה ונבדק שטח של 2,200 קמ"ר.
3 צפייה בגלריה
שחור בחוף באשדוד
שחור בחוף באשדוד
שחור בחוף באשדוד
(צילום: רויטרס)
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בטיסת סיור זו נשללו כל הממצאים הקודמים ולא זוהתה נוכחות נפט או דלק. עוד נמסר כי במסגרת הטיסה נבדק גם כתם כהה באורך של כ-20 ק"מ שאותר, ונשללה היותו סוג של דלק או שמן. במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי מעבר לכך, גם בתמונות הלוויין סנסיטל 2 כעת, אין כל אינדיקציה לכתם בדרכו לישראל או למצרים. ממצאי גיחת הסיור יועברו לגורמים הרלוונטיים. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעקוב אחר התפתחויות נוספות.
במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי מרבית הזיהויים המגיעים מתצלומי לוויין הם False-Positive, כלומר: הלוויין מאתר הפרעה, אך במרבית המקרים מקורה אינו שמן. הלוויין קולט אנומליות מסוגים שונים שיכולים להידמות לכתם דלק כמו: הבדלי טמפרטורה, מי שיפולים של אוניות המוזרמים בהתאם לכל דין, רחף ים, עשב ים המעורב עם חלקיקים מרחפים במים, פריחת אצות, הבדלי עומק ועוד.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "אנחנו מודים לצה"ל על שיתוף הפעולה המצוין, שסייע לנו לשלול את קיומו של כתם נפט או דלק מערבית לישראל. הכתם כפי שהעלה החשד בלוויינים היה רחוק מאוד, אך חשוב היה להסיר את האיום. אנו ממשיכים לעקוב אחר התפתחויות נוספות, ככל שיהיו".
במקביל, נמשכו היום פעולות הניקיון בחופי הארץ. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי חוף ראש הנקרה הפך לבעל זיהום בינוני-כבד בגלל נחיתות זפת חדשות מהיום.

מי שמשתתפים בפעולות הניקיון הם גם אנשי רשות הטבע והגנים ומתנדבים. כ-1,300 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות ויחידים סייעו היום לפקחי ועובדי רשות הטבע והגנים במאמצי ניקוי ושיקום החופים מזיהום הזפת בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים מצפון ועד דרום. תחנות קליטת המתנדבים נכון לעתה מתוכנות לפעול עד יום שלישי, כאשר בימים הגשומים הצפויים בהמשך השבוע תיעשה הפוגה בפעילות המתנדבים משיקולי בטיחות.
מהערכת מצב שהתקיימה היום ברשות הטבע והגנים עולה כי נכון לעתה עיקר האתגר בפינוי וניקוי הזפת הוא במשטחים הסלעיים בחופים שבשמורות הטבע והגנים הלאומיים. יחד עם זאת עדיין נדרשת עבודה מאומצת ונרחבת לפינוי הזפת מהמשטחים החוליים בהם הזפת שנותרה היא בעיקר בגודל של גושים קטנים יחסית (גודל מטבע/פתיתים).
הרשות ממשיכה לבחון אמצעים טכנולוגיים, מכניים וכימיים מתקדמים לפינוי הזפת מהמשטחים החוליים והסלעיים כך שיהיו יעילים ולא יסבו נזקים אחרים לסביבה החופית. בנוסף, הרשות פועלת לקדם תכנית ניטור שתבוצע בשילוב כל הגורמים הרלוונטיים למעקב אחר זיהום הזפת והשלכותיו.
3 צפייה בגלריה
מנקים את החוף גם בעיר צור בלבנון
מנקים את החוף גם בעיר צור בלבנון
מנקים את החוף גם בעיר צור בלבנון
(צילום: AFP)
זיהום הזפת הגיע בימים האחרונים גם לחופי דרום לבנון, וגם שם נערכו פעולות לניקיון החופים.