בעוד ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול מעונו בבלפור וברחובות ת"א צוברות תאוצה, ניכר כי ישנן מחאות ששקטו, ומגזרים שדי הדירו רגליהם מהמחאה הנוכחית אשר מתיימרת להיות כזו שלא מבדילה בין אוכלוסיות. בראיון אתמול (רביעי) לאולפן ynet, מסבירים אבי ילאו - ממובילי מחאת הקהילה האתיופית, עו"ד שקיב עלי - מומחה לחברה הערבית ויעקב ריבלין - הפרשן הפוליטי של עיתון "בקהילה", על הקולות שפחות נשמעים כיום במציאות המאתגרת של ימי הקורונה.
"אני חושב שיש מעין חוסר הבנה שהמחאה הנוכחית מהווה הזדמנות אמיתית לקדם את אותם רעיונות שגם אנחנו הפגנו למענם", אמר ילאו. הוא הוסיף כי ייתכן ובשל העובדה שברוב ההפגנות האחרונות של בני העדה האתיופית בגין אלימות משטרתית, נרשם היעדר מסוים של מפגינים "לבנים" שתמכו במחאה, ועל כן נוצרה מעין תחושת ריחוק בין בני העדה לגל המחאה הנוכחי ולמטרה שבבסיסו.
2 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מול בית רה"מ ב בלפור ירושלים דגלים שחורים
הפגנה הפגנות מול בית רה"מ ב בלפור ירושלים דגלים שחורים
"מחאה של פריבילגים לבנים" הפגנה נגד השלטון בבלפור
(צילום: EPA)
"בהפגנות שהתעוררו בעקבות מותו של סלומון טקה, היו לא מעט קולות שמתחו ביקורת על המפגינים, אמרו 'איבדתם אותנו ואת התמיכה שלנו', בגלל שחסמנו כבישים ונאבקנו על משהו אלמנטרי, וזה לדעתי יצר ריחוק בקרב הקהילה האתיופית. זה יצר מעין רושם שמדובר במחאה של פריבילגים לבנים. אבל זה לא אומר שלא מדובר במחאה צודקת. היא צודקת ועוד איך. אני חושב שצריך להפסיק להתעסק במי מפגין ולהתרכז במטרה שלשמה מפגינים.
"מצדי שזו תהיה מחאה של אוכלוסיות שמעולם לא הפגינו יום בחייהן, של האנשים הכי פריבילגים בחברה הישראלית. אנחנו, אנשי המיעוט, צריכים לרתום אותה לקידום הרעיונות שלנו ולקחת בה חלק פעיל, על כן אני קורא לאחיי האתיופים, לאזרחים הערביים, לחרדים ולכולם בעצם, לקחת חלק בהפגנות ולהיאבק נגד שחיתות, גזענות, הדרה ואי שוויון". הוסיף.
2 צפייה בגלריה
הפגנה יוצאי אתיופיה בעזריאלי
הפגנה יוצאי אתיופיה בעזריאלי
"כשאנחנו הפגנו, לא תמכו בנו". הפגנת בני העדה האתיופית ב-2019
(צילום: מושיק שמע)
גם עורך הדין עלי מציין כי החברה הערבית צריכה לקחת חלק פעיל יותר במחאה הנוכחית להשמעת זעקתה בדבר אי השוויון שעליו היא מלינה לא אחת: "אני חושב שהציבור הערבי צריך להרעיד את בלפור, את קיסריה ואת כל שאר המדינה. אבל בהפגנות שראינו בימים האחרונים, לא היו שלטים בגין האפליה ארוכת השנים של החברה הערבית. השאלה היא מה המטרה של המחאה הנוכחית - המצב הכלכלי? הדחת נתניהו? אם מדובר על שלטון החוק, אנחנו לגמרי מתחברים לכך ותומכים במיגור השחיתות.
"הבעיה היא שכשהאלימות בחברה הערבית מתגברת, אנחנו לא שומעים זעקה מצד שאר הציבור. צריכה להיות פנייה מצד המארגנים גם לציבור הערבי, 'בואו תצטרפו אלינו, ההפגנה הזו נוגעת גם אליכם. היא קשורה למצב הכלכלי, לקורונה ולשחיתות', אבל אין קריאה כזו עדיין".
ריבלין התייחס לחוסר הייצוג של החברה החרדית בהפגנות בבלפור והסביר כי המרכיב הכלכלי שהפך פקטור מרכזי בזעקת המפגינים, אינו מוטיב שהוציא את האוכלוסייה החרדית גם בעבר לרחובות: "כשאנחנו מדברים על ההפגנות בבלפור אנחנו צריכים להבין שיש שם אוסף אקלקטי של אנשים ואידאולוגיות. יש שם דגלים שחורים, הרבה עצמאים שמטה לחמם נפגע ואנשים שלא רואים אופק תעסוקתי. הציבור החרדי לאורך ההיסטוריה מעולם לא יצא להפגין על כסף. הם הפגינו על נושאי גיור, חילול שבת וגיוס אבל אף פעם לא על תקציבים.
"אני חושב שהנרטיב המרכזי של המחאה הנוכחית הוא הפלת השלטון, ובאוכלוסייה החרדית לא חושבים שהדבר יועיל להם. הרי הם רואים באופוזיציה את לפיד וליברמן, אנשים שתמיד אמרו שהם רוצים ממשלה ללא חרדים, אז למה בעצם לעזור להם ולקדם את המטרה הזו? איזו תועלת תצמח מכך? יש דבר אחד שאני חושב שגם אנחנו צריכים להצטרף אליו בגל המחאה הנוכחי וזו האלימות מצד השוטרים, זה משהו שכולם פה יכולים להזדהות איתו כי כולנו חווינו וחווים אותו בכל ההפגנות, גם אתיופים, גם ערבים וגם חרדים".
פורסם לראשונה: 18:40, 29.07.20