המוניטין של ארה"ב בזירה הבינלאומית המשיך להיחלש גם השנה, בעקבות הטיפול שלה במגפת הקורונה. כך עולה מסקר חדש של מכון הסקרים Pew, מהגדולים בארה"ב. הסקר נערך בקרב אזרחים של 13 בעלות ברית של ארה"ב. בחלק מהן התמיכה בממשל האמריקני צנחה לשפל חדש, מאז ש-Pew החל לערוך סקרים בנושא לפני כמעט שני עשורים.
תדמיתה של ארה"ב בזירה הבינלאומית נמצאת בירידה מאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן בינואר 2017. לפי הסקר של Pew ההתמודדות של ארה"ב עם מגפת הקורונה גרמה לירידה נוספת במעמדה. לפי Pew מבין כלל הנשאלים 15% בלבד השיבו שארה"ב עשתה עבודה טובה במשבר – בניגוד לעמדת ארגון הבריאות העולמי והאיחוד האירופי, עמדה שקיבלה רוב בסקר הזה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ בתדרוך הקורונה הראשון מאז אפריל
טראמפ בתדרוך הקורונה הראשון מאז אפריל
טראמפ. רוב הנשאלים לא הביעו תמיכה בנשיא
(צילום: Getty Images)
מספר הנדבקים החדשים בארה"ב ירד מעט בשבועות האחרונים, אך מספר קורבנות הנגיף בארה"ב הוא הגבוה בעולם: כ-195,000 מתו מקורונה בארה"ב. ברחבי העולם מטילים את רוב האשמה על הנשיא טראמפ. הנשיא עורר תמיהה בעולם בחודשים האחרונים בגלל התבטאויות שנויות במחלוקת על הקורונה ועל הדרכים להתמודד איתה.
לפי הסקר מעמדה של ארה"ב נחלש בעקביות בשנים האחרונות, בין השאר בבעלות הברית המסורתיות שלה. בבריטניה, למשל, רק 41% מהנשאלים הביעו תמיכה בארה"ב – הנתון הנמוך אי פעם. בצרפת רק 31% מהנשאלים אמרו שהיחס שלהם לארה"ב חיובי – כמו ב-2003, כששתי המדינות התעמתו סביב הפלישה האמריקנית לעיראק.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הדעה על הממשל האמריקני שלילית במיוחד בגרמניה: רק 26% הביעו תמיכה בארה"ב, לעומת 25% ב-2003. גרמניה, כמו צרפת, התנגדה אז לפלישה לעיראק ולמלחמה. מבין 13 המדינות שהשתתפו בסקר רק בדרום קוריאה רוב הנשאלים הביעו יחס אוהד לארה"ב (59% תמיכה).
Pew גם שאל את המשתתפים בסקר על טראמפ, שעוד פחות מחודשיים יתמודד מול ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. לפי הסקר שיעור התמיכה בטראמפ נמוך במיוחד, במיוחד בבלגיה – שם רק 9% מהנשאלים הביעו תמיכה בטראמפ. היפנים היו החיוביים ביותר, למרות שרק 25% הביעו אמון בנשיא. ממוצע התמיכה בטראמפ בסקר עומד על 16 אחוז. התמיכה בארה"ב עומדת על 34 אחוז.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
(צילום: רויטרס)
במכון הסקרים אמרו שבאופן עקבי היחס לטראמפ שלילי בהרבה מהיחס לקודמו בתפקיד, ברק אובמה, במיוחד במערב אירופה. היחס לטראמפ בבעלות הברית בריטניה, ספרד, צרפת וגרמניה דומה לנתונים שקיבל באותן מדינות נשיא רפובליקני אחר – ג'ורג' בוש הבן, סמוך לתום כהונתו, על רקע המלחמה בעיראק והמשבר הכלכלי העולמי.
טראמפ זכה בסקר ליחס שלילי יותר בהשוואה למנהיגים אחרים. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הייתה הפופולרית ביותר בסקר, וקיבלה שיעור תמיכה ממוצע של 76%. רוב הנשאלים גם הביעו אמון בנשיא צרפת עמנואל מקרון. התגובות לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון היו מעורבות. לפי מכון הסקרים האמריקני גם המנהיגים של רוסיה וסין, ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג, קיבלו תוצאות שליליות בסקר – אך הנתונים לא היו שליליים כמו של טראמפ.
בסקר של Pew השתתפו 13,273 בני אדם מקנדה, בלגיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, ספרד, שבדיה, בריטניה, אוסטרליה, יפן ודרום קוריאה. הסקר נערך בין 10 ביוני ל-3 באוגוסט. בגלל הגבלות הקורונה המשאל היה טלפוני בלבד.