מצלמה של ביטחון תקוע תיעדה מאבק קצר בין שני צבועים, שבסיומו אחד מהם מוותר וממשיך בדרכו. ככל הנראה מדובר במאבק על נקבה, שלא נראית בסרטון. צפו בתיעוד

דודו זאכי, פקח מדבר יהודה ברשות הטבע והגנים, הסביר: "בניגוד למיני צבועים אחרים, שאינם נמצאים בארץ, הצבועים המפוספסים הנראים בסרטון, הם בעלי חיים סוליטרים - משמע שאת חייהם יבלו לבד. מפגש בין צבועים יתרחש כאשר יימצא פגר בשטח שימשוך בריחו בעלי חיים לארוחה, אז אקראית יכולים להזדמן למקום מספר צבועים".
זאכי הוסיף כי בתום הארוחה כל צבוע יעלם לתוך אזור המחיה שלו. "צבועים ייפגשו גם בעת חיזור והזדווגות, כאשר נקבה מפיצה ריח ייחום, יגיעו זכרים מהאזור ואז תתרחש התגוששות ומאבק בניהם על מי יהיה זה שיזכה ויזדווג עם הצבועה המיוחמת", הוא הסביר. "בסרטון ככל הנראה מתרחשת סיטואציית הפגנת כוח בין שני זכרים על נקבה מיוחמת, כאשר אחד מהם נסוג ומפנה דרך לפרט שנשאר עומד במקום. במקור נכחו בסיטואציה המתוארת שלושה צבועים, אך מתוכם צולמו שניים".
1 צפייה בגלריה
המאבק בין שני הצבועים
המאבק בין שני הצבועים
המאבק בין שני הצבועים
(צילום: ביטחון תקוע)
פקח רשות הטבע והגנים הדגיש כי "הצבוע המפוספס הוא חיית בר מוגנת על פי חוק והפגיעה בה אסורה בהחלט. הסרטון שצולם בתוך שמורת נחל תקוע מראה כמה חשוב לשמור על השמורה שמשמשת בית גידול למיני חיות בר רבות המתקיימות בה, כמו גם חשוב להדגיש שנוכחות אדם בשמורה בלילה בהחלט מפריע לקיום רבייה ותהליכים אחרים של בעלי חיים".
שמורת טבע נחל תקוע (ואדי חריטון), המשתרעת על פני כ-3,500 דונם. השמורה משמרת מחשופי סלע של נחל העובר בספר המדבר, את בתי הגידול לצמחייה ולחי שבמקום ושרידי עבר כגון מערות התבודדות של נזירים. השמורה מקשרת בין האזור הים תיכוני במערב לאזור המדברי במזרח. השמורה נקראת על שם ח'רבת א-תקוע, שנמצאת מעט מדרום לנחל, ומזוהה עם תקוע המקראית, עירו של עמוס הנביא.