שר האנרגיה, יובל שטייניץ, תקף בחריפות את השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, לאחר שזו פנתה לראש הממשלה בבקשה לקדם הצעה למעבר לכלכלה דלת פחמן. השר שטייניץ שלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, מכתב שכותרתו "תגובה להתנהלותה הרשלנית, הבלתי מקצועית והבלתי אמינה של השרה גמליאל", בו הוא יוצא נגד השרה. מקורביה של השרה להגנת הסביבה לא נותרו חייבים ותקפו בחזרה את שר האנרגיה.
2 צפייה בגלריה
השרים יובל שטייניץ וגילה גמליאל
השרים יובל שטייניץ וגילה גמליאל
השרים יובל שטייניץ וגילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
בשבוע שעבר פרסם המשרד להגנת הסביבה הצעת מחליטים למעבר לכלכלה דלת פחמן. ההצעה הציבה יעדים שכללו מעבר ל-95% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ב- 2050, ו- 40% ב-2030, ואפשרות למיסוי פחמן. ההצעה עוררה התנגדות גדולה במשרד האנרגיה, שרק לפני חודשיים העביר החלטת ממשלה של 30% אנרגיות מתחדשות ל-2030. במשרד האנרגיה והאוצר יצאו נגד הצעת המחליטים, כאשר מנכ"ל המשרד אודי אדירי הגדיר אותה כמחטף לפני בחירות. סגנית הממונה על התקציבים עדי חכמון תהתה אף היא בנוגע לתזמון והצהירה כי "מדיניות המיסוי של מדינת ישראל הינה בסמכותו הבלעדית של משרד האוצר". 
במשרד להגנת הסביבה ריככו מעט את הצעת המחליטים, אך השרה גילה גמליאל החליטה לפנות אישית לראש הממשלה בנימין נתניהו וקראה לו להביא בדחיפות לדיון בממשלה את ההצעה. השרה האשימה את משרד האנרגיה בעיכוב הבאת ההחלטה לאישור הממשלה. "מעורבותך בקידום החלטה זו הינה חיונית במסגרת המחויבות הבינלאומית של ממשלת ישראל, ואני סבורה שעל אף המצב הפוליטי, מדובר בנושא שניתן לגבש סביבו קונצנזוס רחב ולהעבירו עוד בממשלה הנוכחית".  
השר שטייניץ זעם על המהלך של גמליאל והחליט לפנות אף הוא לראש הממשלה, כשהוא תקף אותה אישית. במכתב שכותרתו "תגובה להתנהלותה הרשלנית, הבלתי מקצועית והבלתי אמינה של השרה גמליאל", כתב השר שטייניץ כי "מצער שבמקום לברך ולתמוך בשמחה ובחגיגיות באישור יעדינו להפחת פליטות הפחמן בממשלה ובאו"ם, אני נאלץ לענות למכתב מגוחך, שכוון כנראה לצרכי תקשורת, מטעם השרה גילה גמליאל".
2 צפייה בגלריה
זיהום אוויר בתל אביב. ארכיון
זיהום אוויר בתל אביב. ארכיון
זיהום אוויר בתל אביב. ארכיון
(צילום: הדר גיל-עד)
לדבריו, אין פערים עצומים או מחלוקות גדולות בין המשרדים. "משום כך מצערת שבעתיים העובדה שהשרה שלחה את נוסח המחליטים כלאחר יד, בלי תיאום ועבודה מקצועית, בלי לשבת איתנו לדיון מקצועי ורציני לפני פרסום הנוסח בתקשורת". עוד הוסיף כי "השרה גמליאל בחרה להתעלם מהחלטות ממשלה שהתקבלו ברוב גדול רק לפני כחודשיים - ובכך איימה להפוך את החלטות ממשלת ישראל לחוכא ואיטלולא, כאילו ממשלת ישראל מחליטה X באוקטובר ו-Y בדצמבר"! השר לא חסך בביקורת וקבע כי "אני נאלץ לציין בצער שבכל שנותיי כשר האוצר וכשר האנרגיה, לא נתקלתי בהחלטה כל כך רשלנית, בלתי מקצועית ובלתי מתואמת מצדו של המשרד להגנת הסביבה". 
למרות זאת, נתן השר צוהר לפיוס: "על אף ההתנהלות התמוהה והבלתי מקצועית בעליל - בגלל החשיבות הגדולה שאני רואה לאישור היעדים של מדינת ישראל אני מוכן לתת לגיבושה של החלטה מקצועית, רצינית ומתואמת סיכוי נוסף". השר ביקש כי הדרכים המקצועיים, יחד עם שאר המשרדים הרלוונטיים, יישבו יחד ויגבשו החלטה "לא כגימיק תקשורתי לטובת יחסי הציבור של שר או שרה, כי אם לטובת העניין". 
המכתב של השר עורר כעס בקרבתה של גמליאל, שכן אין זו הפעם הראשונה ששטייניץ תוקף את השרה אישית. מקורבי השרה גמליאל אמרו כי "חבל שיובל שטייניץ מתנהל בצורה אמוציונלית ולא עניינית, במקום להתבסס על עובדות ולהביא טיעונים מקצועיים. מה ששטייניץ שכח לציין במכתבו, שמנוסח כמו טוקבק מתלהם, הוא שגורמי המקצוע במשרדו היו חלק בלתי נפרד מהתהליך היסודי והמעמיק שקיים המשרד להגנת הסביבה בשנתיים האחרונות. צר לנו שבגלל העדפת אינטרסים צרים המשרתים את בעלי ההון על חשבון הציבור הרחב, יובל שטייניץ מונע את אישור החלטת הממשלה. בזמן שמדינות העולם מתקדמות לאנרגיות מתחדשות בצעדי ענק לאיפוס פליטות הפחמן, מדינת ישראל עלולה להישאר מאחור ומסתכנת בהפרת המחויבויות הבין-לאומיות שלה. אנחנו מקווים ששטייניץ יתעשת ויסיר את התנגדותו, כדי שנוכל להעמיד את מדינת ישראל בסטנדרטים הבין-לאומיים ולצעוד קדימה – לכלכלה דלת פחמן ומשגשגת".