יוסי דסה שימש בעבר חוקר במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). לטענתו, שוטר שהגיע למחלקה שבה הוא עבד החליט לפטר אותו ממניע גזעני: "זה על רקע שאני אתיופי, הוא גם הפיץ סרטון פוגעני - אותו מנהל שהוא שוטר", אמר הבוקר (יום ד') דסה לאולפן ynet ברקע הרפורמה החדשה במח"ש. במשרד המשפטים טוענים בתגובה כי דסה פוטר בגלל "אי-התאמה מקצועית".
בהתאם לרפורמה שהציגו אתמול שר המשפטים אבי ניסנקורן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וראש מח"ש עו"ד קרן בר-מנחם, הוחלט "לאזרח" את מח"ש ולהפסיק להעסיק בה שוטרים. עוד הוחלט על מתן ייצוג מוגבר לקבוצות שונות בחברה הישראלית, בהן קהילת יוצאי אתיופיה.
בנוגע להחלטה "לאזרח" את מח"ש, אמר השר ניסנקורן כי "המשטרה לא תחקור יותר את עצמה". לפיכך, לא יועסקו עוד שוטרים באגף החקירות של מח"ש ובמקרה שבו יעלה חשד ששוטר סטה מהכללים - הוא לא ייחקר על ידי שוטרים ש"מושאלים" למח"ש.
2 צפייה בגלריה
יוסי דסה
יוסי דסה
"אותי פיטרו בגלל גזענות". דסה
דסה, שטוען כאמור כי פוטר מעבודתו כחוקר במח"ש על ידי שוטר, סיפר עוד: "אחרי שהוא הגיע, הוא לא עבד איתי שבועיים ופשוט החליט לפטר אותי. אני לא הבנתי למה. הוא לא עבד איתי, הוא לא מכיר אותי. במקביל מתפרסם סרטון פוגעני שהוא מפיץ, המנהל הזה שהוא שוטר. אז תבינו לבד למה פיטרו אותי".
- הוא הפיץ סרטון פוגעני עליך? "כן, על רקע זה שאני אתיופי. ובמקביל הוא לא מספיק לעבוד איתי, הוא מחליט לפטר אותי".
- ואתה אומר שלא היה שום מניע מקצועי אלא רק מניע גזעני. "לגמרי גזעני. בסיכום השנתי שלי כעובד לא הוחלט לפטר אותי, הוחלט לתת לי ניסיון נוסף של חצי שנה ואיך שהוא הגיע - הוא החליט לפטר אותי. שנה לפני זה הייתה חוקרת עם אותו סיפור. רצו לפטר אותה ופשוט העבירו אותה למקום אחר. נתנו לה ניסיון של חצי שנה, מה שלא נתנו לי".
- פיטרו אותך לדעתך כי אתה ממוצא אתיופי? "לגמרי. דיברו ברפורמה על שני דברים שתפסו לי את העין - טיפול מואץ על פשעי שנאה ואפס סובלנות לגזענות. אותי פיטרו בגלל גזענות, קצת אבסורד לא? מצד שני דיברו על חיזוק ייצוג הולם בקרב מח"ש. במח"ש יש שני חוקרים, אני ועוד חוקר. אותי פיטרו על רקע גזעני, אז איפה הייצוג ההולם פה?".
2 צפייה בגלריה
גדי יברקן
גדי יברקן
"אנחנו דורשים את פירוק מח"ש". סגן השר יברקן
(צילום: יאיר שגיא)
סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן הביע מורת רוח מהרפורמה שהוצגה אתמול במשרד המשפטים. לדבריו, "אתם שומעים את החוקר לשעבר במח"ש שבעצם מספר את התמונה טוב יותר ממני. אני נאבק במח"ש וגם בזכות הלחץ הציבורי שנעשה בעקבות המחאות. אנחנו דורשים את פירוק מח"ש, מח"ש אמור לבדוק שוטרים שסרחו תוך כדי שירותם.
"עכשיו בא ניסנקורן, חושב שהוא יכול לטאטא את הנושא הזה מתחת לשטיח. הוא מבין שאני הולך להגיש עכשיו הצעת חוק ממשלתית כדי לפרק את מח"ש ולהקים גוף חוקר חדש בלתי תלוי. חשבתי שהוא יכול להיות ממשרד המשפטים, אבל עכשיו אני חושב שהוא צריך להיות מחוץ למשרד המשפטים. הוא צריך להיות גוף עצמאי, למשל כמו רשות ניירות ערך שחוקרת ומגישה כתבי אישום".
- אז לדעתך אין פה רפורמה אמיתית? "לא רק זה, יש כאן החמרה. ניסנקורן פשוט משקר לציבור, בזמן שהוא כותב את הרפורמה - הוא גייס קציני משטרה למח"ש שכותבים רפורמה שקרית עם היועמ"ש. הם מאבדים את השוטרים במח"ש. גם אם עדיין יפטרו שלושה-ארבעה שוטרים, את מי הם פיטרו? את החוקר האתיופי שנמצא ואמור לתת המון פתרונות. אפילו כצעד בונה אמון, במקום להשאיר אותו במערכת הם מפטרים אותו".

סגן השר אמר עוד: "כל מי שבירך על הרפורמה הזאת משקר לציבור. יותר מזה, אין עורך דין אחד בפרקליטות, קצין או שוטר אחד, שמרים טלפון לניסנקורן ואומר לו 'ברכות על הרפורמה'. אין כתב פלילים אחד במדינה שמברך על ההחלטה הזאת. הרפורמה בכאילו הזאת קמה משתי סיבות - לקבור את ועדת החקירה שהקמתי עם שר המשפטים היוצא (אמיר אוחנה) וראש הממשלה בקדנציה הקודמת וההחלטה של ניסנקורן על רפורמה במקום ועדת הבדיקה שאמרתי לו להקים.
"ניסנקורן אמר לי 'אני אקים את הוועדה הזאת', בחדרי חדרים במליאה הוא אומר לי את זה. ורק שלשום, בלי שידעתי בכלל שהוא מכריז על רפורמה, שלחתי לו מכתב פנייה ופתאום אני רואה שהוא מטאטא את הסיפור הזה. אם יש משהו שיש עליו קונצנזוס בציבור זה היה פירוק מח"ש. אפילו את זה כחול לבן מנסים למנוע, פשוט קטסטרופה".
החוקר שפוטר דסה הוסיף: "אני חושב שלמח"ש יש אנשים טובים, זה גוף חשוב מאוד למדינת ישראל ולדמוקרטיה, אבל הגוף הזה צריך לצאת ממשרד המשפטים ולא להיות שייך לפרקליטות. אני לא רואה שום בשורה ברפורמה, כל מה שנאמר שם ריק מתוכן".
סגן השר יברקן סיכם: "נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט דוד רוזן אמר לפני כמה ימים שמח"ש משתמשת בחוק שהוא לא שלה ועוברת על החוק. הטיפול של מח"ש הוא חלק מבניית אמון הציבור, ואנחנו צריכים לעשות תיקון עמוק. כסגן השר לביטחון הפנים אני רוצה שלמשטרת ישראל תהיה תמיכה ציבורית אפילו כמו של צה"ל, אבל זה לא יקרה כל עוד אותם שוטרים אלימים לא יובאו לדין".
במשרד המשפטים דחו כאמור את טענותיו של החוקר שפוטר דסה: "סמנכ"לית ההון האנושי במשרד המשפטים החליטה לאחרונה על סיום העסקתו של חוקר מח"ש מחמת אי-התאמה מקצועית וכל טענה אחרת היא מופרכת ומקוממת. מאחר שהעובד פנה לבית הדין לעבודה, תגובתנו המלאה תימסר לבית הדין. מטעמי צנעת הפרט, אין בכוונתנו לפתוח את תיקו האישי ולפרט את נסיבות סיום העסקתו בכלי המדיה השונים".
מלשכת שר המשפטים ניסנקורן נמסר בתגובה לדברי סגן השר יברקן: "קשה להתייחס ברצינות לאדם שהוכיח שוב ושוב ששקרים ופופוליזם הם עבורו שיטת עבודה. הצעדים שעליהם הכריז שר המשפטים בנוגע למח"ש ייעלו וישפרו את עבודת המחלקה ואת אמון הציבור בה. מבחן המציאות יוכיח זאת.
"מלבד אזרוח מחלקת החקירות, במרכז הרפורמה קבע השר טיפול מיוחד בעבירות גזענות מצד שוטרים. כאשר רק במקרים חריגים מאוד ובנימוק בכתב של מנהלת מח"ש, ניתן יהיה לסגור תיקים מסוג זה בעילה של 'חוסר עניין לציבור'.
"מצער לגלות שיברקן, כהרגלו, לא מצליח להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים האישיים שלו, ובוחר להפיץ אמירות שטחיות ובלתי מבוססות במקום לשלב ידיים במאבק הבלתי מתפשר בנגע הגזענות".