במשרד להגנת הסביבה מוטרדים מגרירת הרגליים של עיריית חיפה בקביעת תוכנית חדשה לאזור אוויר נקי, למרות שתוקפה של התוכנית הקודמת מסתיימת בעוד שלושה חודשים.
בשנת 2016 אישרה מועצת העיר חיפה, בזמן כהונתו של ראש העיר הקודם יונה יהב, את התוכנית לצמצום נסיעות רכבי דיזל מזהמים בעיר והיא החלה לפעול בשנת 2018. בחיפה סובלים התושבים מזיהום אוויר חריג, כתוצאה מהתעשייה המזהמת במפרץ חיפה. התוכנית נועדה לצמצם לפחות את הזיהום הנובע מכלי רכב, זיהום שמביא מדי שנה לתחלואה ולמותם של אלפי בני אדם בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
ובעוד שהעירייה נרתמה אולי לתוכנית ועדת המנכ"לים להוצאת המפעלים ממפרץ חיפה, בכל הנוגע לצמצום זיהום האוויר מתחבורה - היא לא ממהרת לפעול. כך עולה ממכתב ששיגר שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה למנכ"ל עיריית חיפה כבר לפני שלושה חודשים. "התוכנית מגבילה כניסה של רכבי דיזל מזהמים לכלל שטחי המגורים בעיר והביאה להפחתה של 34% בריכוז חלקיקי הפיח בעיר", כתב כץ. "על פי פקודות התעבורה, התוכנית תקפה לחמש שנים, מכאן שתוקף התוכנית הקיימת לאזור אוויר נקי בחיפה הינו עד ספטמבר 2021". במשרד להגנת הסביבה דרשו מהעירייה לעדכן את התוכנית, לתקן את חוק העזר ולשנות את הגדרתם של כלי הרכב המזהמים וגם להציב תמרורים בהתאם, אך לפי המשרד להגנת הסביבה - השינויים לא נעשו.
"יש לציין שעם תום תוקפה של התוכנית ייווצר מצב שבו כלי רכב מזהמים יוכלו לשוב ולנוע באזורי המגורים של חיפה בעוד שהקריות הסובבות את חיפה יאסרו כניסת כלי רכב לשטחם", הזהיר כץ.
לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, מפרץ חיפה הוא אחד ממוקדי זיהום האוויר בישראל, בשל ריכוז גדול של מפעלי תעשייה ועומסי תחבורה בסמוך לריכוזי אוכלוסייה, פעילות הנמל, הרכבת, וכן משאיות וציוד מכני הנדסי המשרתים את הנמל והמפעלים.
במחקר שביצע ד"ר דמיטרי טרטקובסקי ממערך ניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה, נבחנו ריכוזי מזהמים האופייניים לתחבורה, לפני ואחרי הפעלת אזור מופחת פליטות. על בסיס תחנות ניטור אוויר תחבורתיות בעיר נבדקו ריכוזי המזהמים, חלקיקי הפחמן השחור (Black Carbon), תחמוצות חנקן (NOx) וחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5). מהבדיקה עולה, כי במשך שנתיים (פברואר 2018 עד פברואר 2020), מאז הפעלת אזור מופחת פליטות בחיפה, נרשמה ירידה מצטברת של 34% בריכוזי הפיח בתחנת הניטור התחבורתית בעיר התחתית (רחוב העצמאות). בשנה האחרונה, הירידה היא של 24.2%.
כמו-כן, מאז השקת אזור מופחת פליטות בחיפה נרשמה ירידה של 18.6% בתחמוצות החנקן (NOx), מזהם הנחשב כסממן כללי לזיהום אוויר תחבורתי.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה ל-ynet כי "בכל הקשור להפחתת זיהום אוויר מתעשייה בחיפה, אנחנו מובילים את התהליך הממשלתי להוצאת המפעלים המזהמים ולהחלפתם בתעשייה חדשנית ונקייה. לגבי הטיפול בכלי-הרכב המזהמים: אם העירייה לא תפעל כעת, היא תחזור ארבע שנים אחורה וכל התוכנית לאזור אוויר נקי תרד לטמיון. אנחנו קוראים לעירייה להאיץ את הטיפול בנושא כדי שלא להכניס שוב לאזורים השונים בעיר רכבי דיזל מזהמים"
3 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל

בעוד עיריית חיפה לא ממהרת לפעול, ערים אחרות הצטרפו לתוכנית החשובה. בשנה שעברה הודיעו המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב על תוכנית עיר אוויר נקי. בשלב הראשון תיאסר נסיעת "רכב מזהם" בכל שטחה של תל אביב, אשר תהפוך כולה לאזור מופחת פליטות. המשמעות, כך אמרו במשרד להגנת הסביבה, היא ש-40 אלף כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל לא יורשו להיכנס לשטח העיר, כלומר (רכבי דיזל מתחת לתקן יורו 4 – למעט רכב פרטי). בעלי רכב מזהם שירצו להיכנס לשטח העיר עם רכבם - יוכלו לעשות זאת רק אם יתקינו מסנן. המשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד ממשלתי להתקנת המסננים. בשלבים הבאים יקבעו אזורים בעיר שבהם המגבלות יוחמרו ותיאסר גם כניסתם של כלי-רכב ברמת זיהום "רכב רגיל", כלומר קרוב ל-2 מיליון כלי-רכב, כולל כלי-רכב בנזין ודיזל פרטיים שאינם עומדים בתקן זיהום האוויר המתקדם יורו 6. אזורים אלו יהיו אזורים "מופחתי פליטות אולטרה".
במקביל, ירושלים החלה בשלב השני של אזור מופחת פליטות ונאסרה כניסת רכבי דיזל מזהמים לכל השטח המוניציפלי שלה - כפי שנקבע בתיקון לחוק העזר לירושלים.
3 צפייה בגלריה
שנה לבחירות המקומיות בחיפה
שנה לבחירות המקומיות בחיפה
ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם. "נקדם את הנושא עד מועד היעד"
(צילום: שמיר אלבז)

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה מייחסת חשיבות רבה לנושא ועל כן פועלת לעדכן ולהרחיב את תכנית אזור אוויר נקי. במסגרת זו נערכו בעירייה מספר ישיבות בנושא ובימים אלה מוקמים צוותי עבודה לטיפול וקידום הנושא עד מועד היעד - ספטמבר 2021".