לצד המשבר הכלכלי והבריאותי, הולך ומתפתח בישראל משבר דרמטי לא פחות: משבר חברתי. שביתת העובדות והעובדים הסוציאליים נכנסה אתמול (יום א') לשבוע השני שלה, ואת התוצאות הקשות של התעלמות המדינה חשים המוני ישראלים הנזקקים לסיוע דחוף.
הנתונים מבהילים. מאז תחילת משבר הקורונה מתקבלות במשרדי הרווחה כ-1,600 פניות חדשות מדי שבוע, ובשבוע שעבר אף לא אחת מהן זכתה למענה. אלא שהמצוקה לא תמה כאן: בימים האחרונים החליט האיגוד לא לקבל גם מקרים חריגים — ו-300 הבקשות שהגיעו לוועדת החריגים נדחו.
6 צפייה בגלריה
שביתת העובדות הסוציאליות
שביתת העובדות הסוציאליות
הפגנת עובדים סוציאליים, בשבוע שעבר
(צילום: איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים)
6 צפייה בגלריה
שביתת העובדות הסוציאליות
שביתת העובדות הסוציאליות
(צילום: איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים)
היום צפויים אלפי עובדות ועובדים סוציאליים להפגין מחוץ למשרד האוצר בירושלים. באיגוד העו"סים טוענים להתעלמות מוחלטת של משרד האוצר מקריסת השירותים החברתיים, והם נערכים להשבתה ממושכת במחאה על תנאי השכר, העומס הגובר והאלימות המופנית כלפי העובדות והעובדים.
"ההתעלמות של האוצר מהשביתה הקשה בשירותים החברתיים והשיח המעליב על כך שהעובדות הסוציאליות, שכבר קורסות תחת העומס, צריכות לעבוד עוד יותר כדי לקבל עוד כמה עשרות שקלים - לא ישברו אותנו", מסרו באיגוד. "אם צריך, נמשיך את המחאה עוד חודשים ארוכים".
6 צפייה בגלריה
חוף גופרה
חוף גופרה
הילדה לא תושאלה. אוהלים בכינרת, ארכיון
(צילום: גיל מועלם רשות הכינרת )
בין המקרים שוועדת החריגים לא התירה לטפל בהם אפשר למצוא גם את התקיפה המינית המזעזעת של הילדה בת ה-12 בחופי הכינרת בשבת האחרונה. הילדה לא תושאלה - עובדה שעלולה לפגוע קשות במאמצים לאתר את התוקף.
וזה לא המקרה היחיד שלא הוחרג: בין השאר לא זכתה לטיפול תינוקת בת שנה וחצי שהובאה לבית החולים כשבדמה שרידים של תרופות אנטי-פסיכוטיות, והיא תישאר בטיפול בית החולים ללא תמיכה מתאימה; אם חד-הורית לארבעה שפוטרה ממקום עבודתה בימי הקורונה ובעוד ימים ספורים תפונה מדירתה; קטין המאושפז בבית חולים פסיכיאטרי ולא ישוחרר מאחר שאין עובד סוציאלי שיעזור לו בשיבוץ למסגרת; ו-12 נפגעי שריפה שפונו לאחד מבתי החולים בצפון הארץ לא יקבלו מענה.
6 צפייה בגלריה
הפגנה של מאות עובדים סוציאליות בקרית הממשלה
הפגנה של מאות עובדים סוציאליות בקרית הממשלה
"צריך לחתום על הסכם". ענבל חרמוני
"החירום הזה הוא השגרה שלנו", אמרה אתמול ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים. "גם כשאין שביתה אנחנו לא מצליחים לטפל כראוי במקרים הללו, בגלל המצב הגרוע והעומסים הבלתי הגיוניים. כדי לסיים את השביתה יש דבר אחד שבאוצר צריך לעשות: לחתום איתנו על הסכם. האוצר אשם בכך שאין שירותים חברתיים בישראל".
במקביל לשביתה, במועצה לשלום הילד מדווחים על מקרים רבים שמגיעים לטיפולם כתוצאה מהיעדר שירותי הרווחה. בין השאר מספרים שם על ילד בן שש אשר קיים חשד ממשי שנפגע מינית בידי אביו וממתין לשילוב בטיפול; פנייה של אחים קטינים בסיכון שברחו מביתם בגלל חשש לאלימות והזנחה; ומספר מקרים בהם הורים פרודים פנו למועצה בבקשה לסיוע, בטענות שונות של חשד לסיכון הילדים על ידי בן הזוג.
"כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, וכמותם ישנם עוד אלפי מקרים של ילדים שזקוקים לסיוע מיידי", אומרת עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד. "זהו מצב חירום, ראש הממשלה חייב להתערב בדחיפות ולפתור את המשבר".

רוצה כבר לחבק את הילד שלי

אברהם (50) אב ל-5, אשקלון
6 צפייה בגלריה
קסה אברה שנפגע משביתת העובדים הסוציאליים
קסה אברה שנפגע משביתת העובדים הסוציאליים
אברהם
(צילום: יאיר שגיא)
"הבן הקטן שלנו הוצא מהבית והועבר לגור אצל דודתו, אחותה של אשתי. הוא היה בסך הכול בן שלוש וחצי. ההחלטה הזו התקבלה בעקבות מצבה הנפשי של אשתי. היה לנו משבר במשפחה והיא הייתה בדיכאון. ועדה של הרווחה החליטה שאחותה תאמץ אותו עד שאשתי תרגיש טוב.
"חמש שנים עברו מאז, אשתי השתקמה ומרגישה מצוין, ואנחנו מחכים שהילד יחזור לגור איתנו. מחר הייתה אמורה להיות לנו ועדה שקובעת אם אשתי יכולה לטפל בילד, ובגלל השביתה היא נדחתה. זו הפעם השנייה שהוועדה הזו נדחית. אנחנו מחכים בקוצר רוח שהילד יחזור לגור איתנו, וגם הוא כבר מצפה לזה. הוא מגיע אלינו כמעט כל סוף שבוע לשישי-שבת, והתאכזבנו מאוד לגלות שזה שוב פעם קורה. מאוד ציפיתי לקבל תשובה ולקבל את הילד שלי הביתה. אנחנו כל כך מחכים לחבק אותו.
"אנחנו מאוכזבים, אבל תומכים במאבק. העובד הסוציאלי שלנו עושה עבדות קודש. אם הוא לא היה, המשבר שלנו היה נמשך. אף אחד לא היה בצד שלנו. הוא בן אדם מדהים והוא לטובת המשפחה".

הם שמרו עליי, עכשיו נשארתי לבד

חגית אזן (52) גרושה + 2, נתניה
"המצב הכלכלי שלי הוביל אותי לדיכאון ולחרדות. אושפזתי חמש פעמים באברבנאל, וחוויתי ניסיון אובדני. אני נתמכת הרבה על ידי עובדות סוציאליות, אבל עכשיו בגלל השביתה הטיפול בי הופסק.
6 צפייה בגלריה
חגית אם חד הורית שנפגעה משביתת העובדים הסוציאליים
חגית אם חד הורית שנפגעה משביתת העובדים הסוציאליים
חגית אזן
(צילום: יריב כץ)
"הייתי הולכת לעובדת סוציאלית פעם בשבוע, וגם מדברת איתם בטלפון. הם היו שומרים עליי. עכשיו אין עם מי לדבר. אין לי כלום. אני מרגישה שנשארתי עירומה. יש לי מאה אחוז נכות ואני מקבלת מביטוח לאומי 5,100 שקלים בחודש. 3,500 הולכים ישר על שכר דירה, ואחרי זה אני נשארת בלי כסף בשביל לחיות.
"אני מגדלת את הילדים שלי לבד, ובמצב הנוכחי פשוט אין לי כסף כדי לעשות את זה. כדי שיהיה לנו אוכל בבית אני מקבלת תרומות של חבילות מזון. לפני הקורונה ניתקו לי את החשמל כי ארבעה חודשים לא שילמתי, והילדים ישבו פה בחושך. ביקשתי מעמידר דירה ולא קיבלתי, כי יש לי רק שני ילדים. למרות כל זה, אני בעד השביתה. מגיע לעובדות הסוציאליות לקבל כסף בדיוק כמו שחברי הכנסת מקבלים. הם עושים עבודה קשה, עבודת קודש".

אנחנו מתחננים שיבינו: הסיוע פשוט הכרחי

לימור (46) אם ל-2, ירושלים
"בתי הקטנה, בת 16, היא אוטיסטית עם פיגור שכלי, ויש לה בעיה רפואית לבבית. הטיפול בה מאוד קשה לנו כהורים, ולכן התחלנו בתהליך של דיור חוץ-ביתי עבורה. אנחנו מרגישים שהיא צריכה מסגרת שתהיה טובה יותר עבורה, אבל כרגע הכל תקוע בגלל השביתה והיא עדיין בבית.
"בהימצאות בבית בימי הקורונה הרגשנו עוד יותר את הקושי. היא ילדה מקסימה, אבל אנחנו לא מצליחים לתפקד כמשפחה נורמטיבית עם התקפי הזעם והכעס שלה, ואנחנו לא תמיד יודעים איך לטפל בה, איך לעזור לה. יש פה קושי תפקודי משפחתי, ואנחנו מפחדים שאנחנו עושים דברים שהם לא לטובתה. אנחנו פשוט סופרים את הימים ומקווים מאוד שהמדינה ומשרד הרווחה יבינו שיש פה אנשים, ושהסיוע שאנחנו מבקשים הוא הכרחי. המסירות של העובדים והעובדות הסוציאליים היא אינסופית, הם נותנים את הלב והנשמה. מגיע להם יותר".