השלטונות בברבדוס הודיעו היום (ד') על כוונתם לשלול מהמלכה אליזבת השנייה את תואר ראש המדינה הסמלי במדינת האי הקריבי, שתהפוך לרפובליקה. הקולוניה הבריטית לשעבר זכתה אמנם לעצמאות ב-1966, אך שמרה על קשר רשמי למונרכיה הבריטית כמו מדינות אחרות, ובהן קנדה ואוסטרליה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת העלתה תמונה ל אינסטגרם בריטניה ביקור ב מוזיאון ה מדע לונדון
המלכה אליזבת העלתה תמונה ל אינסטגרם בריטניה ביקור ב מוזיאון ה מדע לונדון
אליזבת השנייה. ברבדוס רוצה נשיא סמלי, לא מלכה
(צילום: AFP)
"הגיע הזמן להשאיר את העבר הקולוניאליסטי שלנו מאחור", אמרה היום לפרלמנט ב"נאום הכתר" השנתי המושלת הכללית סנדרה מייסון, שמייצגת את המלכה אליזבת כראש המדינה הסמלי בברבדוס. הנאום נכתב על-ידי הממשלה ולא על-ידי המושלת הסמלית. "תושבי ברבדוס רוצים ראש מדינה ברבדואי", נכתב עוד בנאום שנשאה המושלת. "זוהי הבעת האמון האולטימטיבית במי שאנו ובמה שאנו יכולים להשיג".
המושלת הכללית ציינה בנאומה כי הממשלה מתכוונת להשלים את המהלך ולהגיע ל"עצמאות מלאה" עד יום העצמאות ה-55 של ברבדוס, שיחול ב-30 בנובמבר 2021. "ארצנו השיגה עצמאות לפני כחצי מאה, ואסור שיהיה ספק בנוגע ליכולתה לנהל את עצמה".
זוהי לא הפעם הראשונה שבברבדוס נשמעות קריאות לניתוק הקשר הרשמי למונרכיה הבריטית. כבר ב-1998 ועדה ממשלתית המליצה להפוך את ברבדוס לרפובליקה שבראשה יעמוד נשיא בעל סמכויות סמליות, אך ההמלצה ההיא לא יושמה.
3 צפייה בגלריה
דגל ברבדוס
דגל ברבדוס
אחרי חצי מאה של עצמאות, הגיע הזמן להשאיר את העבר מאחור. דגל ברבדוס
(צילום: shutterstock)
אם ברבדוס אכן תיישם הפעם את הכוונה להפוך לרפובליקה, היא תלך בדרכן של מדינות אחרות באזור: טרינידד וטובגו, דומיניקה וגיאנה. שלוש המדינות הללו נשארו חלק מחבר העמים הבריטי, איגוד רופף יותר של 54 מדינות, רובן קולוניות בריטיות לשעבר, שבראשו עומדת המלכה. אם תהפוך לרפובליקה, גם ברבדוס צפויה להישאר בחבר העמים הבריטי.
בארמון בקינגהאם אמרו שההחלטה בנושא נתונה לתושבי ברבדוס. במשרד החוץ הבריטי אמרו גם הם שללונדון אין כל מעורבות בסוגיה הזו. "ברבדוס ובריטניה חולקות יחדיו היסטוריה, תרבות, שפה ועוד. יש לנו שותפות נצחית ונמשיך לעבוד יחד איתם לצד כל שאר שותפותינו היקרות באיים הקריביים", אמרו במשרד החוץ הבריטי.
ברבדוס נכבשה על ידי הבריטים ב-1625 ונשארה תחת שלטונם למרות המאבקים על האיים הקריביים בינם לבין הספרדים, ההולנדים, הצרפתים והאמריקנים. הקולוניאליסטים הבריטים השתמשו באדמת האי לצורך גידול קני סוכר, וכדי לעשות זאת הביאו לשם עבדים שנשבו באפריקה. ברבדוס הפכה כך למוקד מרכזי של סחר העבדים הטרנס-אטלנטי. רבים לא שרדו את המסע האכזרי באוקיינוס, ואלו שכן עבדו בתנאי פרך בחוות החקלאיות.
3 צפייה בגלריה
ברבדוס. רוב התושבים צאצאי עבדים
ברבדוס. רוב התושבים צאצאי עבדים
ברבדוס. רוב התושבים צאצאי עבדים
(צילום: shutterstock)
אוכלוסיית העבדים השחורים גדלה במהירות, ולפי הערכות של היסטוריונים כבר בסביבות 1670 מספרם בברבדוס היה גדול פי עשרה מזה של הלבנים. העבדות בברבדוס בוטלה ב-1834, ולחופש מוחלט זכו העבדים המשוחררים רק ארבע שנים לאחר מכן.
כיום האוכלוסייה של ברבדוס, המונה פחות מ-300,000 איש, מורכבת ברובה הגדול מצאצאי העבדים. לאי יש עדיין מורשת בריטית חזקה. קריקט, למשל, הוא משחק פופולרי ביותר שם, וחיבתם של התושבים למוצרים בריטיים העניקה למדינה את הכינוי "אנגליה הקטנה".
ההודעה היום על הכוונה להפוך את ברבדוס לרפובליקה מגיעה על רקע המחאה העולמית נגד גזענות, שפרצה בסוף מאי בעקבות רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד בארה"ב. גם בבריטניה יצאו המונים לרחובות וקראו לבחון מחדש את עברה הקולוניאליסטי, והגזעני לגישתם.