נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם אחר הצהריים (יום ג') באירוע לקראת צום תשעה באב שיחול ביום חמישי, וקרא לפיוס ברקע ההפגנות והמאבקים הפוליטיים.
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
באירוע, שמוגדר "אירוע לימוד בנושא בדידות לאומית ובדידות אישית" השתתפו יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג, מייסדת המכללה החרדית ירושלים וכלת פרס ישראל עדינה בר שלום, יוכי ברנדס, הרב ריק ג'ייקובס והרבה ג'ולי שונפלד.
"תשעה באב מצלצל באוזני העם היהודי כמועד לפורענות", פתח ריבלין את דבריו.
הוא התייחס לחוסר האמון בציבור: "חופשת הקיץ הישראלית האהובה כל כך הפכה לסיר לחץ מבעבע. יונתן גפן כתב 'מבדידות האנשים הופכים קשים'. המשבר הזה אכן עושה אותנו בודדים וקשים. איבדנו אמון. מאחורי המסכות שמסתירות את פנינו, הפכנו חשדנים. אנחנו חושדים האחד בשני. חושדים במקבלי ההחלטות. במפגינים ברחובות. במציעי הסיוע. אמור לי לאיזו קבוצה אתה שייך ואומר לך במה אתה אשם. ספר לי לאיזה צד של המפה הפוליטית אתה משתייך ואומר לך במה אתה חשוד".
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
האירוע שנערך לקראת תשעה באב
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
הוא קרא להפסיק עם השנאה: "במקום תכניות סיוע, מחקרים, נתונים, יש רק פילטר עבה של פוזיציה, של מחנה כזה או אחר, שהכול עובר דרכו ואין עוד מלבדו. שעת יאוש היא שעתה הגדולה של השנאה. וגם אם נדמה לנו שהשנאה אינה שנאת חינם, חובה עלינו, כמו בכל דור ודור, לוודא שזו לא תקרב אותנו אפילו לא לאיום מדומה קל שבקלים של חורבן הבית".
ריבלין טען שזו צריכה להיות שעתה של "מדינת הרווחה": "השעה הקשה הזו חייבת להיות שעתה הגדולה של מדינת ישראל. שעתה הגדולה של הדמוקרטיה הישראלית. זו יכולה להיות שעתו הגדולה של העם הזה שבנה במו ידיו מדינה איתנה ומפותחת, שבבסיסה דאגה ומחויבות לבנות ולבני כל הקבוצות, וכל הגילאים. זו יכולה להיות שעתה הגדולה של החברה הזו, שידעה תמיד להיבנות ממשברים ולנצח אותם. זו יכולה להיות שעתה הגדולה של מדינת הרווחה הישראלית, שבתקופה האחרונה למדנו כמה חשוב חלקן של העובדות הסוציאליות בתוכה. כמה משמעותית תרומתן של האחיות בתוכה. זו יכולה להיות שעתה הגדולה של היצירתיות הישראלית. שיריעת המחקר הרחבה והמצוינת שלה היא מקור להשראה עבור מדינות רבות".
הנשיא הוסיף ופנה ליהודי התפוצות: "יש לנו עוד מה לתקן. מתוך הממשלה והכנסת ומחוצה להן. מתוך המערכות ומחוצה להן. להחזיר את האמון. לעבור את המשבר הזה ביחד. מכאן אני רוצה לפנות ליקירנו בתפוצות. הגורל שלנו משותף. הייעוד שלנו משותף. אנחנו יודעים עד כמה קשה ההתמודדות שלכם, עם המשבר, ואנו שולחים אליכם יד אחים מחבקת, אוהבת ותומכת. האירוע הזה נוסד כדי ללמד אותנו שאנחנו יכולים, יהודים מזרמים ומעמדות שונות, ללמוד יחד, להסיק מסקנות, ולהפיק לקחים. גם למשבר הזה יכול נוכל".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנות בירושלים. ריבלין קורא לפיוס
(צילום: שלו שלום)
אתמול התייחס ריבלין להפגנות השונות המתקיימות ברחבי הארץ בשבועות האחרונים. במהלך ביקור בחיפה הוא אמר: "חופש המחאה הוא ערך עליון בתרבות הדמוקרטית שלנו. אסור לפגוע בו. זהו אחד מערכי היסוד שעליהם מושתתת המדינה היהודית והדמוקרטית".
הוא הוסיף: "לצדו של חופש המחאה נמצא האיסור על כל סוג של אלימות. אין ולא תהיה שום סובלנות לאלימות ולהסתה. אלו המסיתים, אלו הקוראים לאלימות, אלו המרימים יד על המוחים, חייבים להיות מטופלים על ידי רשויות אכיפת החוק בכל חומרת הדין".
בשבוע שעבר התייחס הנשיא לקרע בקואליציה, וקרא לממשלה לחדול מהשיח על הקדמת בחירות. "התעשתו. חדלו מהשיח על הקדמת בחירות. הרפו מהאפשרות האיומה הזו בימים אלה, והישמרו לכם ממנה. מדינת ישראל אינה בובת סחבות הנשרכת אחריכם, בעודכם מתקוטטים ללא הרף", אמר.