דונלד טראמפ הודיע שיכריז בהקדם על מועמד שמרן שיחליף בבית המשפט העליון את רות ביידר גינסבורג, השופטת הליברלית שהלכה הלילה לעולמה בגיל 87. הנשיא הרפובליקני אמר שכאשר יגיש את שמו של המועמד לסנאט – שנשלט על ידי הרפובליקנים – ההצבעה על המינוי צריכה להתקיים "ללא דיחוי".
"אנחנו נמצאים בעמדת כוח והשפעה כדי לקבל החלטות למען האנשים שבחרו בנו בגאווה גדולה כל כך", כתב טראמפ בציוץ בטוויטר. הנשיא ציין שהנושא החשוב ביותר שעליו צריכים הנבחרים להכריע הוא בחירת השופטים לבית המשפט העליון בארה"ב. "יש לנו את המחויבות הזאת, ללא דיחוי!", כתב אחר הצהריים הנשיא הרפובליקני.

2 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
(צילום: רויטרס)
גינסבורג, שכיהנה כשופטת בעליון במשך 27 שנים, מתה הלילה מסיבוכים של סרטן הלבלב. מותה של גינסבורג, פחות מחודשיים לפני הבחירות, מעניק לטראמפ הזדמנות להגדיל את הרוב השמרני בבית המשפט העליון ל-6 שופטים שמרנים מול 3 ליברלים. מקורב לבית הלבן אמר היום שברשימת המועמדים המקוצרת של טראמפ נמצאות שתי נשים, השופטות איימי קוני בארט וברברה לגואה.
כעת צפוי להתנהל מאבק חריף בין המפלגה הרפובליקנית למפלגה הדמוקרטית בשאלה אם ניתן לקיים הליך מינוי של שופט חדש בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות. עוד לפני הציוץ של טראמפ הבהיר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, כי מפלגתו תתנגד לדיון במינויו של מועמד מטעם טראמפ לפני הבחירות. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר מנגד כי אם טראמפ יציג מועמד כזה הסנאט יצביע עליו. הוא לא הבהיר אם כוונתו שהצבעה כזו עשויה להתקיים עוד לפני תום כהונתו הנוכחית של טראמפ.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
טראמפ. רוצה להגדיל את הרוב בעליון לפני הבחירות
(צילום: AFP)
שופטי בית המשפט העליון בארה"ב ממונים לכל חייהם וממלאים תפקיד עצום בעיצוב המדיניות בנושאים שבמחלוקת כגון הפלות, זכויות להט"בים, החזקת נשק, חופש הדת, עונש מוות וסמכויות הנשיא. כך למשל ב-1973 הפך בית המשפט את ההפלות לחוקיות בכל המדינה, וב-2015 אישר נישואים חד-מיניים ברחבי ארצות הברית כולה. יש לציין כי למרות שבבית המשפט יש כעת רוב של שופטים שמרנים, חלקם – כמו נשיא בית המשפט ג'ון רוברטס – הצטרפו לליברלים בכמה סוגיות שנויות במחלוקת, כמו הפלות.
במהלך כהונתו הספיק טראמפ למנות שני שופטי עליון: ניל גורסץ' ב-2017 וברט קבאנו ב-2018. אם מקונל והרפובליקנים בסנאט יתעקשו להצביע על מועמד לעליון מטעם טראמפ עוד לפני הבחירות או לפני 20 בינואר, תהיה זו סתירה מוחלטת של העמדה שהם עצמם נקטו ב-2016 - אז מנעו הצבעה על מועמדו של אובמה לעליון מריק גרלנד, שבו בחר אובמה להחליף את השופט אנטונין סקאליה שהלך לעולמו. מקונל והרפובליקנים טענו אז כי אין זה ראוי שאובמה ימנה שופט עליון סמוך כל כך לבחירות, אף שסקאליה מת תשעה חודשים ארוכים לפני ההליכה לקלפי. לבסוף השתהה המינוי עד שטראמפ נכנס לתפקידו ומינה את גורסץ' השמרן.