משרד החקלאות עדכן היום (ג') כי הרוחות המערביות שהיו אתמול וצפויות גם היום גרמו לחלק מהארבה לעבור מזרחה לירדן. אבל אתמול לקראת ערב, נכנסה "זרימה" מאסיבית של להקות ארבה מירדן לכיוון יהל וערנדל, בניגוד לכיוון הרוח. זאת, לאחר שבסוף השבוע האחרון נכנסו לישראל להקות של ארבה בוגר למרכז הערבה.
במקביל, ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) דיווח כי קיימות להקות לא גדולות של ארבה בוגר בגזרת קוניטרה בסוריה, 20 ק"מ מזרחית לגבול ישראל.
3 צפייה בגלריה
ארבה בישראל
ארבה בישראל
ארבה בישראל
(צילום: יואב מוטרו)
בכל מקרי הופעת בעל החיים, מדובר בארבה מצוי בשלב הלהקה (גריגרי) בוגר מינית, וצבעו צהוב. ככזה, הארבה אינו אוכל כמעט, והנזקים הישירים ממנו אפסיים.
מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ניטרו ובחנו את הלהקות שנכנסו ומצאו שרובן "חונות" בשדות אבטיחים, כאשר הריכוז הגדול ביותר נמצא ביהל. הן לא גרמו נזק משמעותי, אך במרבית המקומות, הארבה החל להזדווג ולהטיל במקומות עם חול רטוב.
3 צפייה בגלריה
ארבה בישראל
ארבה בישראל
להקת ארבה
(צילום: יואב מוטרו)
ממשרד החקלאות נמסר כי מפקחיו פרוסים בשטח במספר צוותים שמכסים את כל הגזרות, ובמקביל מופעלים גם תצפיות ומעקב באמצעות רחפנים לאיתור הלהקות במרחב. ציוד הדברה נמצא בכוננות, אך בשלב זה אין צורך להפעיל אותו.
ד"ר יואב מוטרו, האמון על צוותי השטח לניטור הארבה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "לא מדובר על נחילים גדולים ולא על מצב חירום. אנו עוקבים ורואים שהארבה מטיל רק בחול רטוב, בשטחים מושקים, כך שהשטח הנרחב בערבה מצטמצם מאד. עם זאת אנו ערוכים ודרוכים, כיוון שבעקבות ההזדווגויות וההטלות בקרקע, עלול להיוולד דור רב ו"רעב". מצד שני לשלב הצעיר יש גם יתרון, שלב הצעיר וה'רעב הארבה פחות נייד ולכן הרבה יותר קל להדברה".
3 צפייה בגלריה
ארבה בישראל
ארבה בישראל
ארבה בישראל
(צילום: יואב מוטרו)
במסגרת ההיערכות לאפשרות כניסתם של נחילי הארבה לשטחי ישראל בימים הקרובים, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות נערכו עם צוותי פעולה שנפרסו ברחבי הדרום, מאילת ועד הנגב והערבה, ומשמשים כ"סיירת שטח" לניטור מוקדי כניסתן של להקות הארבה, איתור מיקום חניית הלילה של הלהקות ומעקב אחר התקדמותם במרחב.