עונת הנדידה החלה השנה מוקדם מהרגיל, וחוקרי התחנה לחקר ציפורים בירושלים כבר רושמים בסיפוק כמה שיאים ואירועים שגרמו התרגשות גדולה. אחד מהם הוא לכידת סבכי טוחנים, ציפור קטנה שעושה את אחד המסעות הארוכים ביותר.
5 צפייה בגלריה
אדום חזה
אדום חזה
אדום חזה
(צילום: דב גרינבלט החברה להגנת הטבע)
סיכום חודש מרץ בתחנה בבירה מעלה שבסך הכל נלכדו 1,698 ציפורים, מתוכן 1,209 טבעות חדשות (הצמדת טבעות לרגליהן של ציפורים נודדות למטרות מחקר). ד"ר גדעון פרלמן, איש החברה להגנת הטבע, ממייסדי התחנה ואחד המטבעים הראשיים, מציין שזו הכמות השנייה בגודלה בשנים האחרונות. השיא נרשם במרץ 2017, עם 1,761 לכידות. מרץ הוא החודש שפותח את עונת הנדידה. הציפורים נודדות מאפריקה לאירופה, כאשר ישראל מהווה תחנת ביניים. "הנדידה העונה החלה מוקדם מהרגיל", מסביר עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע, "אנחנו חושדים שהציפורים מתאימות עצמן לשינויים האקלימיים בישראל ובאירופה. האביב מגיע מוקדם יותר והן מקדימות את המסע כדי לא לפספס את תחילתו".
5 צפייה בגלריה
ירגזי
ירגזי
ירגזי
(צילום: דב גרינבלט החברה להגנת הטבע)
5 צפייה בגלריה
פרוש הרים
פרוש הרים
פרוש הרים
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
בכל הנוגע ללכידות, מרץ 2021 רשם כמה שיאים: המטבעים הצליחו ללכוד 18 ירגזים – שיא לחודש זה. כמו כן נתפסו 46 אדומי חזה – שיא של עשור. בנוסף, נרשם שיא של 121 קנית קטנה, כמעט כפול מהשיא הקודם שנרשם אשתקד (63).
הצפרים לכדו כאמור סבכי טוחנים, ציפור ששוקלת 11 גרם, שהגיעה עם טבעת מאנגליה. "זו סבכי טוחנים בריטית שנלכדה ביוני 2020 בחורשה קטנה במזרח אנגליה", מסביר בלבן, "היא יכולה להגיע ל־15 אלף ק"מ". בנוסף, המטבע של התחנה שפועל בדרך כלל בירוחם לכד השנה עלווית חורף בירושלים. הוא הופתע לגלות שמדובר בציפור שהוא עצמו טיבע לראשונה במארס 2018 בירוחם. "זה אירוע נדיר שבנדירים, שמטבעים ציפור במקום אחד ואחרי שלוש שנים תופסים אותה בעיר אחרת, אחרי שעשתה מסע בין ישראל לרוסיה שש פעמים".
5 צפייה בגלריה
סבכי טוחנים צ'כי
סבכי טוחנים צ'כי
סבכי טוחנים צ'כי
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
5 צפייה בגלריה
חנקן נובי
חנקן נובי
חנקן נובי
(צילום: יהונתן בן ארויה, החברה להגנת הטבע)
ד"ר פרלמן מסכם: "למרות הכל, הטבע מחזיק מעמד. אם נמשיך לשמור על אתרי טבע איכותיים, כמו התחנה, נוכל לשמור על הציפורים הנודדות".