3 צפייה בגלריה
אנרגיה פוטו וולטאית
אנרגיה פוטו וולטאית
פאנלים סולאריים
(צילום: shutterstock)
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ מיקי חיימוביץ', תגיש מחר (יום ב') הצעת חוק לפיה בכל בניין למגורים, מסחר או משרדים, יותקנו פאנלים סולאריים לייצור חשמל. זאת, בנוסף לחובה להתקין דודי שמש על בתים פרטים, המעוגנת כיום בחוק.
לפי ההצעה, חובת ההתקנה של הפאנלים הסולאריים תחול על בניין מגורים מסחר או משרדים, שבקשה להיתר בנייה לגביו הוגשה לאחר שהחוק יועבר.
בהצעת החוק נכתב בין היתר כי "הצעת החוק קובעת חובת התקנת מערכות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל על גגות מבני מגורים, משרדים ומסחר חדשים, במטרה להפחית את שריפת הדלקים בתחנות הכוח, להפחית את פליטת גזי החממה ואת הזיהום הסביבתי שנוצר כתוצאה משריפת דלקים. חובה זו כאמור תאפשר לישראל לעמוד ביעדים להם התחייבה להפחתת פליטות גזי חממה וגם תאפשר עמידה ביעדים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת כפי שנקבע בחוק משק החשמל".
3 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ
ח"כ מיקי חיימוביץ
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
(קרדיט: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
ח"כ חיימוביץ' אמרה כי "כדי לקדם את המהפכה הנדרשת במשק האנרגיה הישראלי ובמעבר לאנרגיה סולארית, חייבים לקדם בכל הכוח התקנת פאנלים סולאריים על גגות ומבנים. החוק קובע שכפי שמתקינים מערכות לדודי שמש במבנים חדשים, כך כעת יתקינו מערכות סולאריות ובכך נגיע לניצול מיטבי של אנרגיית השמש. משבר הקורונה הוכיח לנו עד כמה הבריאות, הסביבה והכלכלה הולכים יחד ולכן עלינו לטפח כלכלה מקיימת וירוקה שגם תיצור מקומות עבודה חדשים וגם תפחית את פליטות גזי החממה, זיהום האוויר, תחסוך כסף רב בטווח הרחוק ותסייע בהיערכות לטיפול במשבר האקלים".
הגשת הצעת החוק על ידי יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מתקיימת בצל הודעת שר האנרגיה יובל שטייניץ לפיה בשנת 2030, 30% מהחשמל של ישראל יופק מאנרגיה סולארית. "תוך 10 שנים אנחנו נצטרך להקים מתקני אנרגית שמש ואגירת חשמל בהיקף ששווה לכל תחנות הכוח", אמר השר שטייניץ. "אנחנו נקים את אותו ההיקף רק בשמש, פלוס אגירה", ציין השר.
3 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
(צילום: ערן קופל)
בנוסף לכך, גם במשרד להגנת הסביבה תומכים במעבר לאנרגיה מתחדשת. בשבוע שעבר פרסם המשרד דו"ח, לפיו הקמת מתקנים משולבים של אנרגיה מתחדשת עם אגירה במקום תחנות כוח גזיות תחסוך כ-9 מיליארד שקל ותפחית זיהום ונזק בריאותי.