חושף הפרופילים המזויפים שפרסמו דברי הסתה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיפר הבוקר (ראשון) לאולפן ynet כי הוא חושד שיש מי שמנסה לצבוע את המחאה בירושלים באופן שיפגע בה - אך לא שלל אפשרות שמדובר בגורמי ביון זרים שמתערבים בנעשה.
3 צפייה בגלריה
פרופילים פיקטיביים בפייסבוק נמחקו עקב הסתה
פרופילים פיקטיביים בפייסבוק נמחקו עקב הסתה
פרופיל מזויף שהוסר מפייסבוק

"בשבועות האחרונים גילינו יותר ויותר תעמולת פייק", סיפר היועץ האסטרטגי יוסי דורפמן, שגילה את הפרופילים המזויפים. "זה משהו שמאוד מאוד נפוץ ברשת, אך השנה זה קרה בצורה מוגזמת". דורפמן הבחין שאותם פרופילים מתחברים לפעילי המחאה ומפיצים הסתה קשה נגד נתניהו, תוך כדי שהם מתייגים את המפגינים בפוסטים שמשווים את נתניהו לנאצי. "אותם פעילי מחאה לא ידעו שהם מתויגים, אף אחד לא דיבר איתם", אמר דורפמן. "קיבלנו את המידע הזה ובדקנו מי הם אותם הפרופילים.
3 צפייה בגלריה
פרופילים פיקטיביים בפייסבוק נמחקו עקב הסתה
פרופילים פיקטיביים בפייסבוק נמחקו עקב הסתה
אחד החשבונות המזויפים
"כאיש מקצוע, יכול לומר רק את מה שאני יודע על בסיס המידע הקיים", הבהיר. "מי יכול לעשות את זה? זה יכול ללכת לכל כיוון. מה שכן, ברגע שאנחנו רואים שמתייגים פעילי מחאה, אנחנו כן רואים שמנסים לצייר פה דמות של פעילי מחאה שנועדה להשחיר את המחאה בכך שהיא מתארת את פעילי המחאה כקיצוניים, וזה משהו שכל אחד יכול לחשוב למי האינטרס לעשות את זה.אגב, גם גורמי ביון מחוץ לישראל מבצעים פעולות כאלה ברחבי העולם".
- אבל אתה אומר שלפעילים שתויגו אין שום קשר? "כן. מה שקורה זה שאזרחים וגולשים בארץ, כמו ברחבי העולם, מאשרים חברים בקלות. אנחנו רוצים להתחבר ולא רגילים לבדוק כל פרופיל ופרופיל שפונה אלינו", הסביר דורפמן. "לרוב זה נראה לנו כמו מישהו שרוצה לדבר איתנו או רוצה להיות כמונו, ומאשרים אותו. זה מסוכן, יש המון דמויות לא אמיתיות שמסתובבות ברשת ומצטיירות כדמויות אמיתיות, ובעצם משבשות את התודעה ואת השיח. זה כמו שנלך ברחוב ונפגוש אנשים שידברו איתנו, אבל הם בעצם לא אנשים אמיתיים. מישהו מפעיל אותם מאחור, מפעיל אותם נגדנו וזו הסכנה הגדולה".
בשבוע שעבר נפתחה חקירה בעקבות חשד שפרופיל בשם "דנה רון" פרסם הסתה לרצח נתניהו. בפייסבוק הודיעו כי ישנם ספקות בנוגע לאמיתות החשבון, אך בלהב 433 אמרו כי בבדיקה שלהם עלה כי מדובר בישראלית שמתגוררת בחו"ל.