2 צפייה בגלריה
 מטוס ראש הממשלה המריא הבוקר לטיסת המבחן השלישית
 מטוס ראש הממשלה המריא הבוקר לטיסת המבחן השלישית
נשאר על הקרקע. מטוס רה"מ
(צילום: עידו וכטל)
משרד ראש הממשלה הורה לקרקע עד להודעה חדשה את מטוס ה"אייר פורס 1" הישראלי שנבנה בימים אלו בתעשייה האווירית סמוך לנתב"ג. משמעות ההנחיה היא שטייסי הניסוי לא יוכלו להשלים את טיסות המבחן של המטוס, שנועד לשמש את ראש הממשלה והנשיא בטיסותיהם לחו"ל.
מאז שנחת מטוס הבואינג 767 בישראל לפני ארבע שנים עורכים לו שיפוצים ושדרוגים ומתקינים בו מערכות קשר והגנה מתקדמות. אחרי שנים של עיכובים, בנובמבר הוא המריא לטיסת מבחן ראשונה. אך טיסת המבחן האחרונה שלו בוצעה ב-10 בפברואר. על ההנחיה לעצור את טיסות המבחן שלו פורסם בהארץ.

גורם שמעורה בפרטים אמר ל-ynet כי על רקע משבר הקורונה והמציאות הכלכלית הקשה של רבים מהאזרחים, הוחלט להצניע את העבודות על המטוס. זאת כדי למנוע ביקורת על המיזם, שעלותו נאמדת במאות מיליוני דולרים. כמו כן הצורך במטוס פחת לאור סגירת הגבולות והשמיים ברחבי העולם.
גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו בתגובה כי ממלא מקום מנכ"ל המשרד רונן פרץ החליט שלא לעסוק בנושא זה כעת, "ולהתמקד במאבק בקורונה". מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לנושאים העסקיים של לקוחותינו".
המטוס נחת בישראל מאוהיו שבארה"ב ב-22 ביולי 2016. במשך שנים רבות פעל בשירות חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס". לפני חודשים אחדים הוא ציין 19 שנים לטיסתו הראשונה. ב-2003 הוחכר המטוס למשך שלוש שנים לחברת התעופה "אוסטרליאן איירליינס". לאחר מכן שב לשירות ב"קוואנטס" עד שיצא משירות. בינואר 2016 נרכש המטוס על ידי חברת המטען האמריקנית CAM שתכננה להסב אותו למטוס מטען, אולם בהמשך רכשה את המטוס מדינת ישראל.