בספרד ניסו היום להסביר את החלטתו של המלך לשעבר חואן קרלוס לעזוב את המדינה. רבים תהו אם חואן קרלוס, שהתנהלותו עומדת במרכז חקירת שחיתות, מנסה לחמוק מאחריות ואף להימלט מהדין. לפי סקר של אתר ABC הספרדי, 68% מהנשאלים חושבים שהוא קיבל החלטה שגויה כשעזב את ספרד.
"הוא היה צריך להישאר, זה קצת מביש שהוא עזב", אמר ארנזאזו קטלינה, מוכר בחנות בגדים במדריד. פאס רודריגס, תושב מדריד, חושב שהמלך לשעבר "ברח כמו פחדן. הוא היה צריך להודות במה שעשה ולעמוד בקדמת הבמה". סנטיאגו פרדס, פנסיונר ממדריד, חושב אחרת. "הם לא היו הוגנים", אמר. "יש הרבה פוליטיקאים והרבה מפלגות שגנבו פי 3 ממנו".
5 צפייה בגלריה
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
(צילום: AP)
חואן קרלוס הודיע על הצעד אתמול במכתב לבנו, המלך המכהן פליפה השישי. הוא אמר שהחלטתו תעזור לבנו למלא את תפקידו כראוי לאור "ההשלכות הציבוריות של אירועים מסוימים שהיו בעבר בחיי הפרטיים". המלך הודה לו על ההחלטה.
תובעים בספרד ובשווייץ החלו לחקור פרשה שמעוררת חשד לשוחד ולהלבנת הון, בעקבות פרסומים שחואן קרלוס קיבל 85 מיליון אירו (100 מיליון דולר) ממלך סעודיה עבדאללה, שמת ב-2015. לפי הפרסומים הכסף הועבר לחשבון סודי בשווייץ בשנת 2008, והמלך העביר חלק נכבד מהסכום למי שהייתה המאהבת שלו.
בחודש יוני החל בית המשפט העליון לחקור את חלקו של חואן קרלוס בעסקה להקמת קו רכבת מהירה בין הערים מכה למדינה בסעודיה. העסקה, בשווי של 6.7 מיליארד דולר, נחתמה שלוש שנים אחרי העברת הכסף מסעודיה לחואן קרלוס.
5 צפייה בגלריה
מלך ספרד פליפה השישי המלך לשעבר חואן קרלוס
מלך ספרד פליפה השישי המלך לשעבר חואן קרלוס
עם בנו, המלך פליפה השישי
(צילום: EPA)
כשחואן קרלוס ויתר על הכתר ב-2014 והעביר אותו לבנו פליפה הוא איבד את החסינות שלו. עורך דינו של חואן קרלוס אמר שהוא מתכוון לשתף פעולה עם התובעים. רשמית הוא לא נחשב כרגע לחשוד, ולכן לא מוגדר עבריין נמלט.
הפרשנים אמרו היום שהמלך לשעבר אכן חי בגלות, אך לא ברח מהמדינה. "הוא לא עזב מרצון", אמרה פלומה רומאן, פרופסור למדעי המדינה ממדריד. היא הוסיפה שהממשלה ובנו פליפה לחצו עליו לעזוב. לדבריה פליפה "תמיד ניסה לרכך את המכות" שספגה משפחת המלוכה, שעברה טלטלה בגלל סדרת שערוריות בשנים האחרונות.
"זה לא מלך שבורח, זה מלך שנבעט החוצה", אמר אבל הרננדס, עיתונאי שכתב כמה ספרים על המלך לשעבר. חואן קרלוס "עוזב כדי למנוע מצב שבו הבעיות שלו יזהמו את מוסד המלוכה", הוא הוסיף.
5 צפייה בגלריה
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
"לא מלך שבורח, מלך שנבעט החוצה"
(צילום: AFP)
המלך לשעבר לא ציין במכתב לבנו היכן הוא מתכוון לגור. לפי כמה כלי תקשורת בספרד הוא נמצא ברפובליקה הדומיניקנית ושוהה שם עם חברים. גורם בארמון המלוכה אמר שרעייתו סופיה עדיין בספרד. לפי הדיווחים השניים פרודים כבר תקופה ארוכה.
אחד העיתונים כתב המלך לשעבר נמצא כרגע בפורטוגל. כמה ממקורביו אמרו היום שחואן קרלוס רוצה לחזור לספרד בקרוב. אחד ממקורביו אמרו שהוא עשוי לעשות זאת כבר בספטמבר.
הביוגרף של פליפה השישי, חוסה אפזרנה, אמר שהמעבר לחו"ל "לא ישנה דבר" לחואן קרלוס אלא לבנו. לדבריו חואן קרלוס "ילך לתקופה אבל הוא לא יחיה לנצח בחו"ל" ויחזור אם ספרד תזמן אותו לחקירה. "הוא עושה את זה בשביל הבן שלו, לא בשביל עצמו. עבור בנו ועבור אף אחד אחר".
פלומה רומאן אומרת שהמלך לשעבר בחר "ברגע הטוב ביותר מבחינה אסטרטגית" להודיע על עזיבתו. "עכשיו קיץ, יש זינוק בנדבקים בקורונה, ולא מבחינים בזה כי אנשים מרוכזים בדאגות אחרות".
5 צפייה בגלריה
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר עם רעייתו סופיה
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר עם רעייתו סופיה
עם רעייתו, המלכה לשעבר סופיה
(צילום: AFP)
רבים מעיתוני ספרד בחרו להגן על הישגיו של המלך לשעבר. "האכזבה שסיפק חואן קרלוס בשנים האחרונות לכהונתו לא יכולה להשכיח מאיתנו את תרומתו חסרת התחליף להתקדמותם של הספרדים ולחירותם במשך קרוב ליובל שנים", כתב העיתון אל-פאיס, שמזוהה עם השמאל. העיתון הוסיף שיהיה זה חוסר אחריות לעסוק בנושא כעת, מכיוון שספרד זקוקה ליציבות.
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס אמר שהוא מכבד את החלטת בית המלוכה. "צריכים לשפוט אנשים, ולא מוסדות. במקרה הזה חואן קרלוס אמר בבירור שהוא עומד לרשות מערכת המשפט במידת הצורך, כמו כל ספרדי", הדגיש במסיבת עיתונאים.
מפלגת השמאל פודמוס, שחברה בקואליציה, הייתה נוקשה יותר ואמרה שחואן קרלוס "מנסה להימלט מהדין" ולהטיל בסימן שאלה את עתיד המלוכה בספרד. במכון הסקרים "מטרוסקופיה" אמרו שהציבור הספרדי נותן אמון בחואן קרלוס ובמלך פליפה, מכיוון שהמלך לשעבר הבטיח שישתף פעולה עם החקירה והמלך הנוכחי זוכה לאמון של 70% מהספרדים.
5 צפייה בגלריה
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר עם נבחרת ספרד גמר מונדיאל 2010
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר עם נבחרת ספרד גמר מונדיאל 2010
חואן קרלוס עם נבחרת ספרד בגמר מונדיאל 2010
(צילום: AFP)
חואן קרלוס התמנה למלך אחרי מותו של הדיקטטור הספרדי פרנסיסקו פרנקו ב-1975, ובמרוצת השנים זכה לכבוד רב על קידום הדמוקרטיה בארצו. השנים האחרונות לכהונתו היו רצופות שערוריות והתמיכה הציבורית בו נחלשה. ביוני 2014 העביר את הכתר לבנו בתום 39 שנים בתפקיד. כאמור, עם העברת הכתר הוא איבד את החסינות מהעמדה לדין.
השנה נקט המלך פליפה צעד חריג בניסיון להרחיק את עצמו מאביו, כשהחליט לשלול ממנו את הקצבה המלכותית שלו - 194 אלף אירו בשנה - על רקע הדיווחים שקיבל מיליונים ממלך סעודיה.