כמדי שנה, נבחרו חמישה פרויקטים סביבתיים חדשים, שיובילו חמש יחידות צבאיות בשנים הקרובות, במסגרת מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם". המיזם, שבאחריות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, הוקם לפני כשמונה שנים במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. לשם כך חברו צה"ל ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

אלו הפרויקטים החדשים שנבחרו וייצאו לדרך בקרוב:

גדוד 890 של חטיבת הצנחנים יאסוף מידע על בעלי החיים בשטחי הפעילות, יזהה אתרי עתיקות וכן יוכל לדווח על שודדי עתיקות. "חייל עומד בשמירה ורואה 4 צבאים מול העיניים - כגורם שמירת טבע זה מעניין אותי. אני רוצה שהם ידווחו על זה ויהיו ערניים לטבע", אומר גיא סלעי, מנהל המיזם.
5 צפייה בגלריה
צנחנים ליד מבנה מלפני 2,700 שנה
צנחנים ליד מבנה מלפני 2,700 שנה
צנחנים ליד מבנה מלפני 2,700 שנה
(צילום: צבא הגנה לטבע)
היתרון בפרויקט זה הוא שהגדוד ינוע במקומות שונים בישראל, והמומחיות של החיילים והמפקדים תבוא לידי ביטוי בבתי גידול ותוואי שטח שונים ומגוונים. חיילי סיירת מטכ"ל ישמרו על הטבע בבסיס שלהם. "כמו שהרבה ערים הולכות על טבע עירוני, ככה זה יהיה גם בבסיס שלהם, שיתוכנן מראש על פי ערכי הטבע באזור", מציין סלעי. החיילים והקצינים יגבשו מדיניות יחידתית לשמירה על הטבע ואיכות הסביבה ביחידה, במתקניה ובפעילותה, יקימו וישמרו ערכי טבע כמו תיבות קינון לתנשמות ובריכת חורף ועוד. כמו כן יעסקו בסיוע באיתור מוקדי שוד עתיקות פעיל וטיפול בעבריינות מסוג זה בשטחי הפעילות של היחידה.
5 צפייה בגלריה
תיבות קינון לתנשמות
תיבות קינון לתנשמות
תיבות קינון לתנשמות
(צילום: החברה להגנת הטבע)
חטמ"ר שומרון, פיקוד העורף (יו"ש) והיחידה להתיישבות במשרד הביטחון, ייקחו על עצמם את צמצום הקונפליקט בין צבאים לגדרות. 
באיתמר, שליד שכם, הקונפליקט בין טבע וביטחון בא לידי ביטוי בצורה המובהקת ביותר. המיזם יתמקד ביישוב איתמר, שסביבתו מנוטרת באופן רציף ומאופיינת בכל סוגי הגדרות, לצד היותו אזור בעל חשיבות ורגישות אקולוגית גבוהה.
5 צפייה בגלריה
צבי וגדר
צבי וגדר
צבי וגדר
(צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)
הפרויקט נבחר לאחר שמפקדים בפיקוד העורף הבחינו שבאזור הגדרות יש אוכלוסיית צבאים בתוך תחומי היישוב ואוכלוסייה מבחוץ. הטבע מושך אותם אחד לשני והם נפגשים בגדר. "הם מנהלים קרבות זכרים דרך הגדר, כדרך הטבע רק שיש גדר באמצע. הצבאים נפצעים וכואב הלב", מסביר סלעי. "הם גם פוגעים בגדר, מה שפוגע בביטחון. זה בעייתי מכל הכיוונים. בחרנו את איתמר כי מדובר במרחב מצולם ויש טבע מטריף במרחב".  מפקדי וחיילי חטמ"ר אפרים בשטחים יפעלו להגן על המסדרונות האקולוגיים. הפעילות תתמקד במרחב שמורת הטבע נחל שילה שבסמוך לאלעד, שם יגנו על עופות דורסים בסכנת הכחדה ועל שמורת טבע רגישה, שסובלת לעיתים חדירת גורמים עוינים כגון שודדי עתיקות המחרבים את המורשת הבנויה בתוך שטחי השמורה.
5 צפייה בגלריה
קינוני חיוואי
קינוני חיוואי
קינוני חיוואי
(צילום: מיזם עופות דורסים בשידור חי)

חיילי בית הספר לנהיגה מבצעית, המכשיר כ-3,500 נהגים מבצעיים בשנה, צפויים לעבור קורס "נהג שומר טבע", על מנת להקנות להם תרבות נהיגת שטח שומרת טבע, על ייד הידוק הקשר וההכרות שבין המדריך לסביבתו, יצירת שיתוף פעולה אקדמאי לאיסוף מידע על אודות עולם החי בישראל ודרכי איסוף מידע.
בנוסף יקבלו כלים לזיהוי אתרי עתיקות בשטח ומניעת פגיעה בהם בפעילות השוטפת. בפועל, הנהגים הצבאיים לעתיד יעברו שלושה ימי השתלמות במשך שנה על פי אזורים גיאוגרפיים - בצפון, בחולות ובמדבר. "מדובר בפרויקט מהפכני. יש הרבה דיווחים על נהגי ג'יפים שחורשים את הארץ בלי דין ובלי דיין. פה חייל עולה על רכב שטח וכשהוא יוצא לאזרחות הוא משתולל. הוא למד את זה. אלה 3,500 נהגי שטח שישנו את תרבות הנהיגה בישראל. זו הזדמנות", מסביר סלעי.
5 צפייה בגלריה
פגיעה בשטח על ידי כלי רכב
פגיעה בשטח על ידי כלי רכב
פגיעה בשטח על ידי כלי רכב
(צילום: מארק כץ)
סא"ל ליעד קלבו, מפקד המיזם, ציין כי "אנו מוצפים בפניות של מפקדי יחידות שרוצים לקחת חלק ואנחנו מאוד גאים ומאושרים שיש לנו את היכולת לסייע ולתרום לסביבה שלנו. אנחנו קוראים לכלל היחידות והמפקדים לקחת אחריות על סביבתם ולהצטרף לפרויקט". רונית לופו, מרכזת מיזם "צבא ההגנה לטבע" ברשות העתיקות, הוסיפה: "הגנה על האתרים הארכיאולוגיים, שהם המורשת הבנויה של מדינת ישראל, היא חלק בלתי נפרד מהערכים שצה"ל פועל להנחיל למפקדיו ולחייליו".