כבר כמעט שבועיים שתושבים רבים ברהט סובלים ממחסור בחשמל. כשהטמפרטורות בשעות היום לא יורדות מ-30 מעלות, הם נאלצים להתמודד עם מצב בלתי אפשרי ולחפש פתרונות שונים כדי להתקרר. אלה שיש להם מעט כסף החליטו לרכוש גנרטורים, ואלה שאין ביכולתם לעשות זאת הפכו את הרכב לביתם החדש. בחברת החשמל טוענים כי לא מדובר בהפסקת חשמל רציפה, אלא בהפסקות מרובות שנובעות מחיבור פיראטי של תושבים רבים.
"אין חשמל כבר מיום שישי לפני שבועיים", טוען אלמלאחי סלאמה. "מדי פעם מחזירים לשעתיים-שלוש, ואז שוב אין חשמל. פנינו לרשויות ולכל מי שאפשר ואין להם תשובות. אומרים לנו כל הזמן שעוד שעה יש חשמל, אבל זה לא קורה. אנחנו ישנים באוטו כבר לפחות ארבע ימים עם הילדים".
6 צפייה בגלריה
שבועיים שתושבי שכונה ברהט חיים ללא חשמל
שבועיים שתושבי שכונה ברהט חיים ללא חשמל
"ישנים באוטו בשביל המזגן". רהט, שנת 2020
6 צפייה בגלריה
שבועיים שתושבי שכונה ברהט חיים ללא חשמל
שבועיים שתושבי שכונה ברהט חיים ללא חשמל
"לא מתייחסים אלינו". חברת החשמל מנסה לתקן את התקלה
6 צפייה בגלריה
סלאמה אלמלאחי
סלאמה אלמלאחי
תינוקת בת שבוע ימים נאלצת לישון ברכב. אלמלאחי
6 צפייה בגלריה
אלטורי מזהר
אלטורי מזהר
"מי שהיה לו כסף לגנרטורים - קנה". מזהר
אלטורי מזהר, תושב אחר בעיר, מספר גם הוא שהמצב בלתי נסבל. "הרבה מתושבי השכונה קנו גנרטורים כי כבר לא יכלו להמשיך לסבול את החום", הוא אומר. "מי שהיה לו כסף לקנות גנרטורים יקרים קנה, ומי שלא - נשאר במכונית כדי להיות במזגן".
לאלמלאחי יש תינוקת שנולדה לפני שבוע בלבד, והוא נאלץ לבלות איתה צמוד למזגן שברכב. יחד איתו נמצאים גם שאר בני המשפחה ותושבים אחרים בשכונה. "אנחנו 14 נפשות בשני בתים, וחברת החשמל דוחה אותנו שוב ושוב ולא מתייחסת אלינו. עשינו הפגנה והלכנו לראש העיר, וזה לא עזר. חברת חשמל לא עוזרת".
"אני לא יודע מה לעשות, לאן ללכת?", תהה. "אין מים קרים, אין חלב ואין אוכל במקרר כי כל מה שקנינו התקלקל. אי אפשר לקנות מוצרים חדשים כי החשמל לא עובד. יש לי תינוקת בת שבוע ימים ואני איתה כל הזמן באוטו כי זו סכנת נפשות. ביקשתי אולי שייתנו לנו גנרטורים בינתיים כי אני לא יכול לקנות, אבל גם את זה לא הביאו לנו".
לדבריו, "זה המצב ב-70-60 בתים בשכונה 29. כולם ישנים בשכונה שלנו בתוך הרכב. יש לי תינוקות וילדים נכים, אז המצב שלי הרבה יותר חמור".
6 צפייה בגלריה
פאיז אבו סביהאן
פאיז אבו סביהאן
"לא אעשה את העבודה של חברת החשמל". ראש העיר רהט
(צילום: בראל אפרים)
ראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, אומר כי המצב נובע מכך ש"חברת החשמל לא הייתה ראויה כראוי לריבוי הטבעי בשכונות רהט". לדבריו, "אנחנו מדברים על שכונות רבות, גם ותיקות, שאין בהן חשמל. יש גם בית ספר תיכון שעדיין לא מחובר לחשמל ברובו. אנשים בנו יחידות דיור והצריכה עלתה עם הצפיפות בשכונה, לכן השנאי שחברת החשמל מתקינה לעיתים מתפוצץ בגלל העומס".
בחברת החשמל מאשימים דווקא את התושבים, שמתחברים לחשמל באופן לא חוקי, לדבריהם. "התושבים משלמים כסף לחברת החשמל ומי שלא מחובר כדין, חלה על חברת חשמל החובה לנתקו ולהגיש תלונה נגד אלו שמתחברים פיראטי" אומר ראש העיר. "חברת החשמל זורקת אחריות על העירייה כדי שאנחנו נעשה את העבודה במקומם. אני לא ספק של חברת החשמל, ואני לא יכול לעקוב אחר חיבורים פיראטיים. אין לי מספיק כוח אדם או כסף לזה. שחברת החשמל תעשה את העבודה שלה".
עם זאת, אבו סהיבאן הוסיף גם כי "שיתוף הפעולה בין חברת החשמל לעירייה הוא חשוב וקריטי מאוד. העירייה חייבת לאכוף נגד אלה שבונים בלי היתר ובסוף מתחברים לחשמל, וחברת חשמל צריכה לנתק אותם מיידית. חייב להיות סנכרון. חברת החשמל אכן ניתקה כמה אנשים בשכונות ברהט שהתחברו פיראטית, ואנחנו מברכים על הצעד ומבקשים שתעמיד אותם לדין. כי נפתור את הבעיה עבור התושבים שמשלמים חשבון חשמל לפי חוק".
6 צפייה בגלריה
שבועיים שתושבי שכונה ברהט חיים ללא חשמל
שבועיים שתושבי שכונה ברהט חיים ללא חשמל
חברת החשמל: "חיבורים שלא דווחו לנו גורמים להפסקות"
גם התושבים שמחוברים חוקית, כמו אלמלאחי ומזהר, מסכימים עם ראש העיר. "אמרנו לחברת חשמל ולמשטרה - אם הם חושדים במישהו, תבואו ותחפשו בית בית", אמרו. "מי שגונב חשמל שיכניסו אותו לבית הסוהר. למה שאנחנו נסבול ולמה שהמשפחות שלנו יסבלו מזה? יש דין ויש דיין. אנחנו לא צריכים לסבול".
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "לא ידוע לחברת החשמל על מצב שבו ישנה הפסקת חשמל של שבוע בשכונה 29 ברהט או בשכונה אחרת ברהט. ביישוב רהט וגם בשכונה 29 ישנם ריבוי הפסקות, והסיבה לכך נובעת מריבוי חיבורים שאינם ידועים ומוכרים לחברת החשמל. החיבורים הלא מדווחים הללו גורמים לעליית עומסים ברשת החשמל ולבסוף גורמים לשריפת אביזרי רשת שגורמים להפסקות חשמל.
"חברת החשמל עושה כמיטב יכולתה להחזיר חשמל, לתקן ולהחליף את האביזרים שנפגעו, למרות התופעה החוזרת ונשנית. נמשיך לפעול ביחד ובתיאום עם העירייה כדי למנוע מצבים דומים ולאפשר אספקת חשמל סדירה ורצופה. לאחרונה אף נשלח מכתב בנדון לראש העירייה".