יום פקחי הטבע הבינלאומי מצוין היום (ו') ברחבי העולם, וזו הזדמנות להכיר את עבודת פקחי שמירת הטבע של רשות הטבע והגנים, הגוף הממלכתי בישראל האמון על שמירת ערכי הטבע.
ישראל היא מדינה קטנה אבל הטבע בה מגוון וייחודי, חלקו בסכנת הכחדה, ולפקחים תפקיד מרכזי בלשמור עליו. אספנו ארבעה סיפורי פקחים, המספקים הצצה לעבודתם המיוחדת.

מור אוחנונה, פקחית שמורת האלמוגים


10 צפייה בגלריה
הפקחית מור אוחנונה (מימין)
הפקחית מור אוחנונה (מימין)
הפקחית מור אוחנונה (מימין)
(צילום: חן טופיקיאן רשות הטבע והגנים)
שמורת האלמוגים באילת היא מהיפות והמרהיבות בעולם. שוניות האלמוגים באילת הן משוניות האלמוגים הצפוניות ביותר בעולם, ולכן יש בהן מינים ייחודים רבים, לצד מינים שמקורם באוקיינוס ועברו הסתגלות לתנאים המקומיים של ים סוף.
מור אוחנונה (31), עובדת כפקחית שמורת האלמוגים. במסגרת תפקידה, היא מבצעת משימות פיקוח ואכיפה לצרכי שמירת טבע בחוף האלמוגים ובחוף הדרומי של אילת, עבודות תחזוקה בחוף ובים, ומתן שירות והסברה לקהל המבקרים.
10 צפייה בגלריה
הפקחית מור אוחנונה צוללת בשמורת האלמוגים
הפקחית מור אוחנונה צוללת בשמורת האלמוגים
הפקחית מור אוחנונה צוללת בשמורת האלמוגים
(צילום: יעל אביגד)
מה הכי מאתגר בתפקיד? "ללמוד דברים חדשים, להתמקצע ולהתפתח, למען הטבע ולמען המבקרים בשמורה. לגלות מחד רגישות ושירותיות לאנשים שמגיעים לבקר ולצלול בכיף ומאידך להיות נחושה מול אלו שמבצעים עבירות בשמורה". מה את הכי אוהבת בתפקיד? "סביבת העבודה שלי היא הכי יפה שיכולה להיות - מצד אחד הים האדום ומצד שני הרים ומדבר. אני אוהבת את הגיוון, כל יום לא דומה ליום שלפניו. אוהבת את הזכות שניתנה לי לשמור על ערכי הטבע במפרץ אילת, על האלמוגים הייחודים שהם יצורים חיים לכל דבר למרות שלצערנו יש שחושבים שהן רק אבנים בצבעים שאפשר לקחת כמזכרת. אוהבת גם את המפגש מתחת למים עם בעלי חיים שלא הרבה אנשים פוגשים".
10 צפייה בגלריה
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
( צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה)
10 צפייה בגלריה
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
אלמוגים במפרץ אילת
( צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה)
חוויה מיוחדת "לאחרונה נתקלנו במקרה נדיר של צבת ים ירוקה שעלתה לחוף שמורת האלמוגים והטילה בעונה אחת שבעה קינים של ביצים. בכל קן בדרך כלל עשרות ביצים. זה מאוד נדיר שכן זה היה מחוץ לעונת ההטלה הרגילה של צבות הים וגם מדובר במספר שיא של קינים לצבה אחת. עשינו הכל כדי לשמור על הקינים מפני פגיעה עם סימון, גידור ומעקב רציף, אך לצערנו הסופה שהתרחשה בחודש מרץ האחרון חירבה כמעט לחלוטין את חופי אילת וגם את הקינים. מאז, דאגנו לשקם מחדש את חוף השמורה, והיום השמורה פתוחה כרגיל". מסר לציבור: "עזרו לנו לשמור על הטבע כדי שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות ממנה שהוא יכול להציע".

טארק שנאן, מנהל שמורת הטבע נחל עמוד

10 צפייה בגלריה
הפקח טארק שנאן
הפקח טארק שנאן
הפקח טארק שנאן
(צילום: עפו בכריה)
שמורת הטבע נחל עמוד שבגליל משלבת טבע מיוחד במינו וערכי מורשת. בשמורה נחל זורם בכל ימי השנה בין סלעים, צמחייה עשירה האופיינית לגדות נחלים, טחנות קמח ומערות האדם הקדמון. טארק שנאן (46) מנהל את השמורה. מה הכי מאתגר בתפקיד? "בכל שנה מטיילים בשמורת הטבע נחל עמוד מעל 100 אלף מטיילים. תפקידנו בשמורה לקלוט אותם בברכה ובצורה בטוחה, כך שיבואו ויחזרו בשלום. שייהנו מחוויית הטיול, הנוף היפה והפתוח, אבל גם ישמרו על עצמם ועל הטבע. אנו עוסקים לא מעט בסיוע וחילוץ של מטיילים שאיבדו את הדרך, עייפו או נפצעו וזאת בין היתר גם בסיוע של יחידת חילוץ גליל כרמל. הדרך הטובה ביותר למנוע את מקרי החילוץ האלה, היא בהיערכות מקדימה ונכונה של המטיילים לקראת המסלולים המאתגרים. אני וצוות הפקחים שלי תמיד נכונים לסייע בכל שאלה והכוונה שנדרשת. אפשר לפנות אלינו טלפונית לפני היציאה מהבית וגם פה בשמורה כשמגיעים". מה אתה הכי אוהב בתפקיד? "תפקיד מאתגר המשלב גם שמירה על הטבע והמורשת היפים של ישראל וגם עבודה עם קהל ומטיילים".
10 צפייה בגלריה
נחל עמוד
נחל עמוד
נחל עמוד
( צילום: שרית פלאצי מיארה רשות הטבע והגנים)

10 צפייה בגלריה
נחל עמוד
נחל עמוד
נחל עמוד
(צילום: יעקב שקולניק רשות הטבע והגנים)
חוויה מיוחדת "באחד מימי שישי האחרונים התקשר אליי בשעה 17:00 אבא של מטייל ודיווח שהבן שלו בן ה-14 יחד חבריו טיילו בשמורה, טעו בדרך והגיעו למצוק ממנו לא ניתן להמשיך ומאוד מסוכן לחזור אחורה. יצרנו קשר עם הנערים, ביררנו את מיקומם, ויצאנו למשימת חילוץ. חברנו אליהם כעבור שעתיים והוצאנו אותם מהמסלול בבטחה בסביבות 21:30. בסוף פגשתי את האב שהודה לנו וחווית המפגש איתו הייתה מרגשת במיוחד". מסר לציבור: "תטיילו, תיהנו, תשמרו על עצמכם ועל הטבע".

שקד בחבוט, פקח בשמורת הטבע נחל פרת – עין מבוע

10 צפייה בגלריה
שקד בחבוט פקח שמורת נחל פרת עין מבוע ברשות הטבע והגנים
שקד בחבוט פקח שמורת נחל פרת עין מבוע ברשות הטבע והגנים
שקד בחבוט פקח שמורת נחל פרת עין מבוע ברשות הטבע והגנים
(צילום: רט"ג )
עין מבוע בשמורת נחל פרת הוא מעיין הפועם בלב הערוץ המצוקי של נחל פרת (ואדי קלט). מימיו מגיחים בפעימות ובין פעימה לפעימה המעיין יבש. שקד בחבוט (30) הוא בין פקחי השמורה. הוא אחראי על קליטת קהל, פעילות הסברה ושמירה על ערכי הטבע, מורשת ונוף שבשמורה. מה הכי מאתגר בתפקיד? "כולם על פניו אוהבים את הטבע אבל יש שחושבים שבטבע אפשר לעשות הכל בלי מגבלות ובכך פוגעים בו לעיתים באופן הרסני במיוחד. השיח עם אותם אנשים הוא מורכב מאוד שכן, אינם מבינים שהם עלולים להכחיד את הקיים". מה אתה הכי אוהב בתפקיד? "העבודה בלב הטבע ועבור הטבע והגיוון בעשייה. בכל תקופה אני מתמקד במשהו חדש. תחילה זה היה יותר סביב חיות הבר בשמורה ובשנתיים האחרונות אני מתמקד יותר בצומח".
10 צפייה בגלריה
נחל פרת
נחל פרת
נחל פרת
(צילום: שירן בן יעקב)
חוויה מיוחדת "בשנים האחרונות חקרתי לעומק את הצמח השקד הערבי, מין בסכנת הכחדה. בכל ישראל יש כיום רק פרט אחד ידוע שלו, והוא נמצא בנחל מכמש בשמורת נחל פרת, על צוק גבוה שקשה להגיע אליו. בעבר היו פרטים נוספים בארץ, אך תפוצתם הלכה והתמעטה, עד שבשנת 2014 נותרו שניים בלבד וכיום נשאר רק פרט אחד שידוע עליו מאחר ופעילות רעייה אינטנסיבית הקיימת ביהודה ושומרון פגעה בפרט השני. במסגרת המאמצים לשימור הצמח הגענו לצוק בו גדל הצמח היחיד, באמצעות מבצע סנפלינג מורכב, כדי לחתוך ממנו כמה ענפים למטרות הרכבה ושימור מטענו הגנטי. בימים אלו אנו גם פועלים בנושא בזירה הבינלאומית, מול ירדן בין היתר, שם גדלים כמה פרטים. כל העשייה הזו בשילוב אקולוגים, חוקרים ופקחי רשות, שאני בין המובילים שלה היא סיפוק מקצועי ואישי גדול כאחד". מסר לציבור: "'הטבע לא שלך' אומרים לי הרבה מטיילים. צודקים. הוא של כולנו! לכן אשמח שכולנו נשמור עליו".

מנור גורי, פקח היחידה הימית של רשות הטבע והגנים במחוז צפון


10 צפייה בגלריה
הפקח מנור גורי במשימת חילוץ טריגונים שנתפסו ברשת דייג
הפקח מנור גורי במשימת חילוץ טריגונים שנתפסו ברשת דייג
הפקח מנור גורי במשימת חילוץ טריגונים שנתפסו ברשת דייג
(צילום: אבי ברקוביץ)
שמורת הטבע הימית ים ראש הנקרה אכזיב, היא שמורת הטבע הימית הגדולה בישראל והיא משמרת חי וצומח נדירים ושטח ייחודי. מנור גורי (35) הוא בין פקחי היחידה הימית האחראים על שימורה. במסגרתו תפקידו, הוא אחראי על פיקוח ואכיפת פקודת הדייג, פיקוח על השמורה הימית ושמירה על ערכי הטבע בסביבה הימית והחופית במחוז צפון של הרשות. מה הכי מאתגר בתפקיד? "השילוב בין כל המשימות והתיעדוף ביניהן. בין משימות שמירת טבע, פיקוח ואכיפה. עבודה מול ציבור הדייגים ושמירה על משאב הדגה בישראל, שמירה על צבי הים וחיות בר אחרות וגם הסברה לציבור. אין רגע דל". מה אתה הכי אוהב בתפקיד? "100% של שמירת טבע. פשוטו כמשמעו". חוויה מיוחדת "פרויקט ההגנה על צבי הים שאני מרכז בצפון יחד עם מרכז ההצלה הארצי של צבי הים ברשות. אני אחראי על חוות ההדגרה הצפונית ביותר של קיני צבות הים מתוך שש הממוקמות לאורך חופי ישראל. לחווה הזו, שנמצאת בשמורת טבע מוגנת, אנו מעתיקים את הקינים המוטלים בחופים מראש הנקרה ועד מפרץ חיפה במטרה לשמר אותם עד שהאבקועים יבקעו מהביצים ויגיעו בשלום לים. בכל יום בעונת ההטלה - מחודש מאי ועד אוגוסט - עשרות פקחים בסיוע מתנדבים סורקים בבוקר עשרות קילומטרים בחופים כדי לזהות את הקינים שהוטלו בלילה, ומעתיקים אותם לחוות ההדגרה. זו פעולה עדינה ומורכבת מאוד, הדורשת מיומנות גבוהה, ורק פקחי הרשות מוסמכים לבצעה. עם בקיעת הביצים, אנחנו, יחד עם מתנדבים, מסייעים לצבים להגיע אל הים הפתוח. זה כמו לידה בה רואים מכל קן עשרות אבקועים קטנים וחמודים מתחילים חיים חדשים". מסר לציבור: "עזרו לנו לשמור על הטבע של כולנו".