שורת ארגונים לשמירה על זכויות בעלי חיים וארגוני סביבה פנו השבוע לרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, בדרישה למנוע את יישום ההחלטה להוסיף 30% למנת הבשר היומית שתוגש ללוחמים. לאחר הפרסום ב-ynet על ההחלטה התעוררה תרעומת בקרב פעילים וארגונים למען בעלי חיים.
לפי התוכנית של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מנת החלבון היומית ללוחם תוגדל בנובמבר ל-140 עד 150 גרם ליום בממוצע. זאת במקום 100 עד 120 גרם המוגשים להם כעת. ההחלטה התקבלה בעקבות דרישות של לוחמים בסקרים שנערכו בשנה האחרונה בצבא ובסיורי ביקורת שערכו בצמרת צה"ל בבסיסים השונים.

3 צפייה בגלריה
שומרים על היגיינה ומרחק בארוחת צהריים
שומרים על היגיינה ומרחק בארוחת צהריים
חדר אוכל בבסיס צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
אבל, כאמור, לא כולם מברכים על ההחלטה להגדיל את מנת הבשר ללוחמים. "אנו קוראים לבחינה מחדש של התכנית, שגובשה ללא מתן נתונים מספק", נכתב בפנייה שהגיעה ללשכת הרמטכ"ל, משורת ארגונים ותנועות בהם תנו לחיות לחיות, אנימלס, גרינפיס, ויגן פרינדלי,
מגמה ירוקה, מיטלס מונדיי, צלול, המטה לקידום טבעונות בצה"ל ועוד. "יש לבצע סקרי עומק של צרכי החיילים ולנתח את התפריט הרצוי בהתאם להמלצות התזונה של משרד הבריאות, המתבססת על המחקרים המדעיים בתחום התזונה, בריאות הציבור והגנת הסביבה".
לפי ההחלטה שהתקבלה בתום עבודה מטה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מנת החלבון היומית בארוחות הצהריים ללוחמים תגדל גם לטבעונים ולצמחוניים באמצעות תוספת של חלבון מהצומח, דוגמת טופו. חלק גדול מהפעילות של נציגי הארגונים שפנו לרמטכ"ל, כמו המטה לקידום טבעונות בצה"ל, הוביל לשינויים בצבא לטובת חיילים שאינם צורכים מזון מהחי.

3 צפייה בגלריה
בשר שהושלך לפח בבסיס צבאי
בשר שהושלך לפח בבסיס צבאי
בשר שהושלך לפח בבסיס צבאי

כעת, דורשים הארגונים במכתב, להתאים את התזונה לחיילים להנחיות משרד הבריאות, לארוחות "ברוח התזונה הים תיכונית, המבוססת על מזונות מהצומח, תוך צמצום צריכת הבשר, לאור יתרונותיה הבריאותיים, הסביבתיים והכלכליים. בהתאם לכך, ככל שקיים צורך בהגדלת כמות החלבון בתפריט, אין להגדיל את כמות הבשר, אלא את אספקתם של מקורות חלבון איכותיים ומגוונים מהצומח, במטרה להרכיב לחיילים תפריט בריא, המבוסס על מזון טעים, מזין, משביע ובר קיימא".
במכתב קראו נציגי הארגונים השונים גם לשקול בצה"ל להכריז על יום בשבוע שבו לא יוגש בשר, "כנהוג במוסדות ציבוריים רבים בעולם ובארץ כמו במשרד המשפטים, החוץ והגנת הסביבה".
למכתב, שנפרס על פני שבעה עמודים, צורפו מאמרים וסקרים המוכיחים לדברי נציגי הארגונים את היתרונות השונים הגלומים בהמעטת צריכת הבשר, עד לכדי מניעה ממנו.

במקביל למכתב הארגונים, חיילים רבים שמחו על ההחלטה החלו לעלות לרשת תמונות של בשר המושלך לפח האשפה בבסיסי צה"ל.
מדובר צה"ל נמסר: " מענה ההזנה לחיילי צה"ל נבנה על ידי גורמי המקצוע בתחום המזון, תזונה ורפואה בסיוע גורמי מקצוע חיצוניים, על פי הנחיות משרד הבריאות תוך התאמת המענה הייחודי ללוחמים שתזונתם דומה לתזונת הספורטאים בפעילות עצימה. בתוך כך, כמות הערכים התזונתיים בתפריט היומי בכלל והחלבון בפרט, מנותחים בהתאם למתאר הפעילות של האוכלוסיות הלוחמות בצה"ל, ומותאמים לרמת העומס הגופני אליה נחשף החייל לאורך מסלול שירותו בשלביו השונים. במהלך 2020 בוצעה ביקורת מטכ״לית נרחבת בהנחיית הרמטכ״ל במספר בסיסים לבדיקת איכות המזון שמוגש לחיילים ביחידות השונות וכן בוצעו קבוצות מיקוד בקרב הלוחמים, מהן עלו צרכיהם, והם נותחו והוסבו לתוכנית פעולה. התוכנית כוללת שיפור המענה בחלבון איכותי על פני היממה, כאשר ההגדלה בכמות הבשר הינה רק חלק מהמענה הכולל, זאת במקביל למענה בחלבון מן הצומח למנה העיקרית לחיילים המעוניינים בכך. ביתר הארוחות ישנה תוספת פריטי חלבון הן מן החי והן מן הצומח. צה"ל פועל למתן מענה תזונתי הולם ומתאים לצרכים התזונתיים של כלל האוכלוסיות המשרתות, לרבות בתחומי המזון כדוגמת צליאקים או דורשי מזון בכשרות מהדרין וכיוצא באלה".