7 צפייה בגלריה
האחים עמית ויוגב
האחים עמית ויוגב
"מאוכזבים, חיכינו מאוד ליום הזה". האחים עמית ויוגב
(צילום: עמותת נותנים תקווה)
עבור רוב הילדים היה הבוקר, 1 בספטמבר, יום חגיגי של פתיחת שנת לימודים חדשה - אך לא לכולם. חלק מהילדים נאלצו להישאר בבית ולא הצטרפו לחבריהם בבתי הספר ובגני הילדים, בגלל מצב רפואי או בגלל שהמערכת לא ערוכה לקלוט אותם בשל צורכיהם המיוחדים.
טוהר, בת שש מאופקים, הייתה אמורה להתחיל ללמוד היום בכיתה א'. בחודש מאי אושר לה להיכנס לכיתת חינוך מיוחד עקב לקויות למידה, אבל לפני שלושה ימים הודיעו להוריה שכיתה מסוג זה לא תיפתח בעיר, ושאין לטוהר שיבוץ חלופי. "המפקחת אמרה לי שבאופקים אין כיתה כזו, ומאז אנחנו במאבק", מספרת אמה של טוהר, הילה מזרחי.

"זה הרגיז אותי כי לא נתנו לנו מספיק זמן להיערך, כדי שיהיה לנו מספיק זמן להיאבק. השאירו אותנו חסרי אונים עם הילדה בבית", הוסיפה האם. "אמרו לנו שאנחנו יכולים לשלב אותה בבית ספר חילוני. אבל אנחנו חרדים, וזה לא מתאים לאורך החיים שלנו, או להכניס אותה לכיתה רגילה. אני לא אעשה את זה לילדה שלי. שתי האפשרויות האלה יגרמו לה ייאוש ותסכול. ילדה צריכה להרגיש שייכת, שהיא כמו כל שאר החברות שלה".
האם סיפרה: "טוהר מאוד מאוכזבת, היא ישנה הלילה עם תיק בית הספר במיטה. זה משגע אותה. כל החברות שלה הלכו לכיתה א' היום, והיא שואלת למה היא לא. אנחנו מרגישים שקופים. בגלל שאנחנו פריפריה אנחנו לא קיימים? לא מגיעה לנו התייחסות? למה אני צריכה להיאבק על זכות בסיסית? זה מאוד מקומם".
גם גאיה, בת שנה ושמונה חודשים מרעננה, הייתה אמורה להיכנס היום למעון, אבל היא נשארה בבית. גאיה סובלת מאלרגיה מסכנת חיים לחלב, ולמרות ההתחייבות בוועדה לזכויות הילד בשבוע שעבר, משרדי האוצר והרווחה, לא מצאו פתרון עבורה ועבור כ-650 ילדים אלרגיים נוספים, שללא סייעת לא יכולים לפתוח את שנת הלימודים.
7 צפייה בגלריה
קארינה ובתה גאיה
קארינה ובתה גאיה
"משחקים בחיי הילדים שלנו, לאף אחד לא אכפת". קארינה ובתה גאיה
"אני כבר כמה ימים בוכה כי אין פתרון", סיפרה אמה של גאיה, קארינה ישראלוב בכר. "גאיה הייתה אמורה להיכנס היום לפעוטון, ובלי סייעת לא מקבלים אותה. היא לא מקבלת את הזכות הבסיסית להיות שווה בין שווים, כמו כל בני גילה. אלה תחושות קשות, שהילדה שלך מודרת".
האם אמרה עוד: "משחקים בחיים של הילדים שלנו, לאף אחד לא אכפת וזה כואב. כל מלחמות בין משרדי הממשלה על הגב שלנו. היא לא יכולה ללכת לגן, ואני לא יכולה ללכת לעבודה. איך אנחנו נתפרנס? זו זכות בסיסית, זה צורך בסיסי. אני מדברת מכאב, מדם לבי, אני מתוסכלת. הבטיחו לנו שיטפלו בזה. משחקים בנו. הלכנו הבוקר ברחוב וראינו את הילדים בשערים מתרגשים להיכנס לגן. זו תחושה נורא קשה".
גם האחים עמית (9) ויוגב (12) שלם, לא התחילו הבוקר את שנת הלימודים. לפני חמישה ימים אושפזו השניים בבית החולים לילדים ספרא בתל השומר בגלל חיידק בבטן, ומאז הם מאושפזים. "אנחנו מאוכזבים כי ביום הראשון עושים כיף ופוגשים את החברים אחרי חודשיים שלא פגשת. התרגשנו וחיכינו לזה מאוד", אומרים השניים. יוגב, שהיה אמור לעלות לחטיבת ביניים הבוקר, לא ראה את חבריו בגלל מגבלות הקורונה כבר חצי שנה וחיכה למפגש הזה בקוצר רוח. "יש הרבה ילדים חדשים שרציתי להכיר, זה מאכזב", הוא אומר.

7 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
בצל הקורונה: פתיחת שנת הלימודים בתל אביב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: AFP)
היו מי שחשבו שנגיף הקורונה ידעך בקיץ והילדים יוכלו ליהנות מהחופש הגדול, אבל המגפה רק התגברה ואופיו של החופש הגדול השתנה לבלי הכר - במיוחד עבור ילדים בקבוצת סיכון. וכעת הילדים החולים לא יוכלו לחזור למסגרות בתקופה הקרובה, וחוסר הוודאות לגבי המשך השנה יוצר תסכול גדול.
בבית החולים לילדים ספרא פועלת עמותת "נותנים תקווה" שמארגנת עבור הילדים פעילויות בתוך בית החולים. לרגל 1 בספטמבר יזמה העמותה פעילויות מיוחדות. מתנדבות ועובדות בעמותה, יחד עם הזמרת מירי מסיקה, חילקו לילדים עוגות ותיקים במתנה.
מנכ"ל העמותה שמואל משה אמר: "לא רצינו שהילדים שעולים לכיתה א' יפספסו אירוע של פעם בחיים, אז החלטנו לעשות יום מיוחד לכולם". הוא סיפר שהעמותה נמצאת בקשיים כלכליים, והזמין את מי שמעוניין לתרום באמצעות אתר העמותה.