אין מן הסתם אדם בעולם שהוא ומשפחתו אינם מושפעים בדרך כלשהי, במישרין או בעקיפין, ממגפת הקורונה העולמית. עם זאת, נדמה שיש דבר מה שונה במשבר הקשה, ויש שיאמרו חסר התקדים - בהשוואה למשברים היסטוריים אחרים.
מדינאים, מצביאים וגנרלים היו לרוב גיבורי משברים עולמיים בעבר, אולם הפעם בחזית המאבק עומדים גיבורים מסוג חדש - הרופאות והרופאים, מנהלי מחלקות הקורונה, אנשי הצוותים הסיעודיים וכל יתר אנשי הצוות הרפואי, שמטפלים בחולים ונלחמים על חייהם. מי שעוד שותפים לאתגר הם גם המדענים והיזמים, שעמלים יומם וליל על פיתוח חיסונים, תרופות או ציוד מתקדם שיסייעו לעולם במלחמה העיקשת מול הנגיף.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב סולט לייק סיטי יוטה ארה"ב
בדיקת קורונה ב סולט לייק סיטי יוטה ארה"ב
בדיקת קורונה ב סולט לייק סיטי יוטה ארה"ב
(צילום: AP)
אחד האתגרים שעמם התמודדו צוותי הרפואה - היה הצורך במציאת עיסוק לילדיהם הנמצאים בבית בזמן שהם נמצאים, סביב השעון, ב"חזית" המאבק בקורונה. צורך אחר שהביא עמו המשבר היה מציאת פתרונות מדעיים וטכנולוגיים, שיקלו על עבודתם ויתנו בידיהם כלים להתמודדות עם הנגיף. מה טבעי יותר מלשלב את הפתרונות לשני האתגרים לכדי פתרון אחד; טיפוח דור העתיד של היזמים והמפתחים מקרב ילדי הצוותים הרפואיים.
בדיוק לשם כך קמה יוזמה ייחודית ששמה "ביוטק - הדור הבא" – שהינה פרי שיתוף פעולה בין עמותת יוניסטרים וחברת 'טבע', בשיתוף עם ארגון 8400. תוך התגייסות למאמץ הלאומי פותחה תכנית ייחודית עבור ילדי הצוותים הרפואיים העובדים בבתי החולים ברחבי הארץ. במסגרת היוזמה נבחרו לפרוייקט מיוחד בני נוער, שהינם בנים ובנות של אנשי צוותי הרפואה, במסגרתה יקבלו ידע, הכוונה, מנטורינג והעשרה מאנשי מקצוע מובילים בתחומם במטרה לחשוף אותם לעולמות הבריאות, הרפואה, הביוטק והיזמות כך שבמסגרת הפרוייקט יוכלו להקים סטארט-אפים פורצי דרך, שלפחות חלקם, אם לא כולם, מכוונים למלחמה בנגיף הקורונה
המסלול הייחודי מיועד לילדי הצוותים הרפואיים משלל בתי חולים ברחבי הארץ, בהם: סורוקה, איכילוב, אסף הרופא, וולפסון, רמב"ם, זיו, שיבא ופוריה. כ-200 בני נוער בגילאים 12 ומעלה מכלל המגזרים בחברה הישראלית, נפגשים אחת לשבוע ויחד חושבים ועובדים על רעיונות מקוריים לפיתוח מיזמים מתחום הביוטק והרפואה לשם מציאת פתרונות למשבר הקורונה.
במסגרת התוכנית, בני הנוער נפגשים (וירטואלית) ולומדים יזמות מהי. בהמשך יקימו וינהלו חברת סטארט אפ על כל שלביה – החל מהקמת חברה, דרך תהליכי סיעור מוחות, סקר שוק, פיתוח תוכנית עסקית, תכנון אב טיפוס, ועד גיוס הון ממשקיעים, ייצור שיווק ומכירה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ערן הררי
ד"ר ערן הררי
ד"ר ערן הררי
(צילום: אורן קאן)
את בני הנוער מלווים בהתנדבות בכירים מחברת טבע, מנהלי בתי חולים בישראל, חברים ברשת 8400, מדענים ובכירים נוספים מעולם הרפואה וההייטק. כל אלה יחלקו עם החניכים הצעירים מהידע שלהם ויהוו עבורם מורי דרך ומנטורים.
השפעת הפרוייקט איננה מוגבלת לחניכי הפרוייקט והשאיפה היא שאותם יזמים צעירים יחלקו את חוויותיהם מהפרויקט עם חבריהם לכתה, כאשר יחזרו לספסל הלימודים, ויעוררו את הרצון של תלמידים נוספים להתעניין בתחומי המדע והטכנולוגיה, לשקול בעתיד לימודים בתחומים אלו ולהוות את דור העתיד של יזמי הביוטק של ישראל.
ראיה להתלהבותם של אותם תלמידים ניתן היה למצוא כבר במפגש הפתיחה של התוכנית, שנערך במעמד מנכ"ל עמותת יוניסטרים אסף וייס, מנהלת בית החולים וולפסון ד"ר ענת אנגל והמנהל הרפואי של חברת 'טבע' ישראל' ד"ר רון מאור. במהלך המפגש, החניכים סיפרו בהתרגשות על תחושותיהם עם פתיחת התכנית ורעיונותיהם הראשוניים, וכן חלקו תובנות על החוויה הייחודית לגדול כילדים הנמצאים שעות רבות לבדם בעת שהוריהם נרתמים למאמץ לאומי בקנה מידה היסטורי של המאבק בקורונה.
כולי תקווה שהיוזמה הזו תהיה "סנונית ראשונה" מבין תכניות עתידיות רבות שתתרומנה להכרה בתרומתם האדירה של הרופאים והמדענים לחברה הישראלית תוך בניית דור העתיד בתחומי המדע, הרפואה והיזמות הרפואית. ישראל זקוקה לכך. כולנו זקוקים לכך.
ד״ר ערן הררי, סמנכ״ל במו״פ הגלובאלי, טבע