ממשל טראמפ הגביר בימים האחרונים את הביקורת והלחץ על איראן. הוא האשים אותה בתכנון התנקשויות בדיפלומטים אמריקנים ובמתקפות סייבר, ובמקביל פועל להחזרת הסנקציות הבינלאומיות נגד איראן - במהלך שגרם לעימות במועצת הביטחון.
ארה"ב הזהירה את איראן וקראה לה שלא להתערב בבחירות בנובמבר. אך לפי ניו יורק טיימס, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לא מעוניין בפעולה משמעותית וישירה נגד ארה"ב. כרגע, הוא מעוניין להמשיך בפעילות סייבר בלבד. כך לפי גורמים בארה"ב ובבעלות הברית שלה, שקיבלו מידע מודיעיני בנושא.
2 צפייה בגלריה
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
חמינאי וטראמפ. "ההפתעה" בוטלה
(צילום: AFP, mct)
לפי הגורמים איראן זנחה את התוכניות שהיו לה לפני שנה לבצע בתקופה הזאת "הפתעה" לקראת הבחירות - למשל מתקפה במפרץ הפרסי או תקיפת מתקן נפט במזרח התיכון שיטלטלו את השווקים, ויפגעו בסיכויים של טראמפ להיבחר לכהונה נוספת.
לפי גורמים בארה"ב, בבעלות הברית ובאיראן, טהרן שקלה מחדש את צעדיה אחרי שמגפת הקורונה גרמה נזק קשה לכלכה העולמית, והפכה מתקפה שתפגע בייצור הנפט לפעולה בלתי יעילה. בכתבה בניו יורק טיימס, שעליה חתום עיתונאי ״ידיעות אחרונות״ רונן ברגמן, נכתב שכעת טהרן מאמינה שכל מתקפה שאינה מתקפת סייבר תועיל לטראמפ, ותאפשר לו לחזק את הבייס שלו ולהעניק לארה"ב הזדמנות להפגין את כוחה הצבאי.
2 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
אתר הגרעין בנתנז אחרי הפיצוץ
(צילום: AP)
ההנהגה האיראנית, כך לפי המידע המודיעיני, הגיעה למסקנה שהדרך הטובה ביותר לפגוע בטראמפ בבחירות היא לנהוג באיפוק. בממשל האמריקני מודעים לבחירה הזאת, אך טראמפ ועוזריו הבכירים ממשיכים לתאר את איראן כאיום הולך וגובר.
בניו יורק טיימס נכתב שההנהגה האיראנית משוכנעת שארה"ב וישראל מבצעות פעולות נגד ארצם. בכל זאת טהרן נמנעת מפעולות תגמול אחרי אירועים משמעותיים, כמו הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז. איראן לא האשימה בגלוי מדינה כלשהי בפיצוץ, אך גורמים במדינה מאמינים שישראל מעורבת באירוע. גורמים בבעלות הברית של ארה"ב אומרים שהגורמים האיראנים חשים במלכוד – הם מאמינים שפעולות שכאלה נועדו "לפתות" את איראן להגיב – מה שיגרור מתקפה צבאית של ארה"ב או ישראל.