סלקציה במועדונים, גזענות או כל אפליה אחרת תעלה בקרוב הרבה יותר כסף. שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן אישר להפיץ תזכיר חוק שיזמה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, לפיו תקרת הפיצוי בגין אפליה מכוונת "במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים" תעלה מ-50 אלף שקלים עד ל-120 אלף שקל וזאת ללא הוכחת נזק מצד קורבן האפליה.
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן ופנינה תמנו-שטה
אבי ניסנקורן ופנינה תמנו-שטה
ניסנקורן ותמנו-שטה. "נחוץ מתמיד"
זהו תיקון לחוק שזכה לשם "חוק הסלקציה". הוא חוקק בשנת 2000 בעקבות תלונות רבות של צעירים אתיופים שטענו כי לא היו מכניסים אותם למועדונים בגלל צבע עורם. החוק מגן נגד אפליה כלפי קהילת הלהט"ב, בני מיעוטים וגם אנשים שמופלים על רקע פוליטי.
שר המשפטים ניסנקורן אמר כי "הגזענות והשנאה הן רעות חולות הפוגעות בחברה כולה. החוק החדש יגביר את ההרתעה ויחזק את המאבק למיגור תופעות מכוערות של האפליה בישראל".
3 צפייה בגלריה
סלקציה במועדונים - הפיצוי יוגדל
סלקציה במועדונים - הפיצוי יוגדל
סלקציה במועדונים - הפיצוי יוגדל
(אלעד גרשגורן)
שרת העלייה והקליטה תמנו-שטה הצטרפה לדברים וציינה כי "בימים אלה יותר מתמיד, החוק נחוץ כדי שנוכל להיאבק נגד גזענות ואפליה שהם נגע רע בחברה מתוקנת".
לדבריה, "מחובתנו לדאוג להרתעה ברורה בכל הכלים כולל הכפלת הפיצויים בגין אפליה וגזענות. אני יודעת כמה קושי ונזקים נפשיים חווים מי שנפגעים מאפליה וגזענות. מטרת החוק להרתיע וגם להציב רף ענישה גבוה יותר לרשויות המשפט. הצעת תיקון החוק הממשלתית היא תיקון למציאות שתהפוך אותנו לנחושים יותר במאבק מול אפליה וגזענות".
החוק הנוכחי מסמיך את בית המשפט לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק עד סכום של 50 אלף שקלים חדשים בשל אפליה. בבסיס האפשרות לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק עומדים כמה טעמים, בהם הכרה בכך שעצם האפליה פוגעת בכבוד, בביטחון העצמי ובשוויון, וכן הכרה בקושי להוכיח ולכמת את הנזקים הטבועים באפליה.
3 צפייה בגלריה
יפחית את תופעת הגזענות. תיקון לחוק הסלקציה
יפחית את תופעת הגזענות. תיקון לחוק הסלקציה
יפחית את תופעת הגזענות. תיקון לחוק הסלקציה
(צילום: shutterstock)
התיקון מוצע בהמשך לתיקוני חקיקה דומים דוגמת התיקון משנת 2013 שנערך בחוק למניעת הטרדה מינית, במסגרתו הועלה הסכום המרבי של הפיצוי ללא הוכחת נזק שבית המשפט רשאי לפסוק במקרה של הטרדה מינית או התנכלות לפי הוראות החוק ל-120 אלף שקלים. תיקון דומה נעשה גם בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.
בהמשך לשני תיקונים אלה, ובשל הרציונלים הזהים שעומדים בבסיסם של חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שעוסקים שניהם באפליה, מוצע להעלות את סכום הפיצוי שבית המשפט רשאי לפסוק ללא הוכחת נזק לפי חוק איסור אפליה.
הצעד מתבקש גם לנוכח העובדה שסכומי הפיצוי ללא הוכחת נזק הקבועים בחוק היום הם נמוכים ביחס לזמן הרב, לעלות הכספית ולקושי הנפשי הכרוכים בניהול תביעות, אשר הופכים הגשת תביעות כאמור לחסרות כדאיות כלכלית.