עוד לפני משבר הקורונה מדינת ישראל נחשבה לאחת מהמדינות בעלת שיעורי העוני ואי הביטחון התזונתי הגבוהים במערב (OECD). בעקבות הקורונה הכלכלית הייתה אף החמרה במצבן של המשפחות והקשישים הסובלים מעוני ומאי ביטחון תזונתי חמור. אלו חלק מהמספרים:
656,000 משפחות בישראל חיות במצב של אי ביטחון תזונתי, כשמתוכן 286,000 באי ביטחון תזונתי חמור. משקי בית אלה מאופיינים בתחושת רעב וויתור קבוע על כמות המזון הנצרכת בבית עקב מיעוט במשאבים כספיים. מנגד בישראל מבוזבז ומושמד מדי שנה מזון מעולה למאכל בשווי של 7.1 מיליארד שקל (!), כאשר כ־50% ממנו (3.6 מיליארד שקל) מתבזבז ברשתות הקמעונאיות. כן. קראתם נכון - מזון מעולה למאכל שיכול לסייע למשפחות נזקקות וקשישים שחיים בעוני ובמחסור ובמקום זה נזרק ומושמד.
שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה והמובילה בישראל, לקחה על עצמה כבר לפני מספר שנים להוביל מהלך ולשנות מציאות זאת בסניפי הרשת ובתקווה גם להוות דוגמה ולסחוף אחריה רשתות שיווק נוספות לנהוג באופן דומה. בשילוב עם ארגון לתת שפועל לצמצום העוני ואי הביטחון התזונתי ומקדם את אג'נדת הצלת המזון בישראל – הוקם "מיזם הצלת מזון" – שבו כל מוצר שיורד ממדפי הסניף אך עדיין ראוי וטוב למאכל – נאסף על ידי ארגון לתת ורשת העמותות השותפות של הארגון בפריסה ארצית, ומחולק עוד באותו היום או למחרת לאלו הזקוקים לכך. המוצרים הנתרמים הם מוצרים המכונים "פסולי שיווק" וכוללים בעיקר ירקות ופירות עם פגם אסתטי, מוצרי חלב קצרי מועד, מוצרי מאפייה ולחמים שמורדים מהמדפים בשל קצרות מועד ומוצרים מעולים שאריזתם נפגמה בדרך כלשהי, אך התכולה לא נפגעה כלל.
שופרסל פועלת באופן עקבי לחיזוק הקשר עם הקהילות שבהן היא פועלת, באמצעות סיוע ממוקד לאוכלוסיות מוחלשות, וזאת בשאיפה לחזק את החוסן והשגשוג של החברה הישראלית. בהיבט זה תוכנית העבודה של הרשת סובבת סביב שלושה צירים מרכזיים: הצלת מזון וסיוע במזון במטרה לסייע לסובלים מאי ביטחון תזונתי בישראל, בניית שותפויות חברתיות וקיום מערך תרומות והתרמות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: דמיטרי מוגילנסקי)

לתת עם ארגון לתת

מיזם הצלת מזון של רשת שופרסל עם ארגון לתת החל ב־2016 ומאז כל שנה הוא מתרחב ומצטרפים אליו סניפים נוספים.
נכון להיום עשרות סניפים ברחבי הארץ משתתפים במיזם, מצילים מזון איכותי על בסיס יומיומי ומחלקים אותו דרך עמותות מקומיות לאלו הזקוקים לכך. על אף שכמות המזון המוצל גדלה משנה לשנה, הפוטנציאל הגלום במיזם עדיין רב, והרשת ביחד עם ארגון לתת משקיעים מאמצים ומשאבים על מנת להגדיל ולמצות את פוטנציאל ההצלה הגלום במיזם.
"כקבוצת הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל גאה להוביל זו השנה השישית את פרויקט הצלת המזון הראשון בישראל בשיתוף ארגון לתת", אומר איציק אברכהן מנכ"ל קבוצת שופרסל. "במסגרת הפרויקט, סניפי הרשת ברחבי הארץ תורמים מוצרי מזון טריים, שאינם נמכרים לארגונים ועמותות מקומיות, עבור אוכלוסיות מעוטות יכולת. כך מצד אחד משתמשים במוצרים אלה גופים ואנשים הזקוקים להם ללא עלות כספית, ומצד שני מצטמצמים היקפי המזון המושלך לאשפה".
ערן וינטרוב, מנכ״ל ארגון לתת: "הצלת מזון היא פתרון יעיל כלכלית, חברתית וסביבתית. באמצעות שימוש במשאבים קיימים ושיתוף פעולה בין ענף המזון במגזר העסקי לארגוני גג בחברה האזרחית, אפשר להציל אלפי טונות של מזון, לסייע לעשרות אלפי משפחות שחיות באי ביטחון תזונתי חמור ולהגן על הסביבה באמצעות הפחתת השמדת מזון והטמנתו. שופרסל היא הרשת הקמעונאית הראשונה בישראל שנענתה לאתגר, ויזמה יחד עם ארגון לתת פרויקט הצלת מזון משותף. אנו פועלים להרחיב את הפרויקט, ומעריכים שבכוחות משותפים יהיה ניתן למצות את הפוטנציאל ולהגיע להיקפי הצלה גדולים באופן ניכר. היוזמה של שופרסל מבטאת ערכים של חדשנות ומחויבות לתחום האחריות החברתית, לטובת כלל מחזיקי העניין".