שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

רק בגלל הרוח: צופים בציפורים בסערה

מזג האוויר הסוער מביא עמו גם עופות ימיים מיוחדים במינם אל רצועת החוף בישראל. צפרים מכל רחבי הארץ הגיעו הבוקר אל נמל יפו כשהם חמושים במעילים וטלסקופים כדי לצפות בשחפים, חמסנים ויסעורים. "זו הזדמנות טובה לצפות במיני ציפורים שלא רואים כל יום", אומר יהונתן מירב מהחברה להגנת הטבע

 

(מנחה: אטילה שומפלבי, צלמים: אלי סגל, חגי דקל, אבי חי,  הפקה: לי סובר, רעות רימרמן וזהבית שאשא, בימוי: סיגל מגריסו, נתב: רובי לוי, סאונד: עידן ארבל)
 

 

הסערה בחורף היא הזמן המושלם של אוהבי הציפורים להיפרד לכמה שעות מהמיזוג החמים והקירות המוגנים. החל משעות הבוקר המוקדמות הגיעו צפרים מכל רחבי הארץ אל אזור נמל יפו. 

 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 

הם מתמקמים, מציבים בנחת את החצובות ומרכיבים עליהן את הטלסקופים שיאפשרו להם לצפות בנחת לא רק על הגלים הסוערים, אלא על העופות הימיים שיגיעו במעוף מהיר לאזור החוף.

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 

יהונתן מירב, ממרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מרוצה ממצב הים והעננים. "הראות היום טובה מאוד בהשוואה לאובך ששרר השבוע באזור תל אביב", הוא אומר. "הקור הוא עניין יחסי. אם מתלבשים היטב אז זה גם חלק מההנאה שיש לנו מזג אוויר חורפי בישראל".

 

שחף עיטי ושני שחפים שחורים (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע) (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
שחף עיטי ושני שחפים שחורים(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)

 

דייט סוער: הרוחות מביאות ציפורים נדירות

משמרת התצפית מכונה בעגה המקצועית של הצפרים "Sea Watch". תצפית הים בעקבות הציפורים מתלבשת כמו כפפה ליום של סערה. "הרוחות המערביות החזקות מביאות ציפורים שבדרך כלל נמצאות עמוק בים אל החוף. זו הזדמנות טובה לצפות במיני ציפורים שלא רואים כל יום", הוא אומר.

 

הצפייה בציפורים היא דרך נפלאה למתוח את שרירי הצוואר והמבט שלרוב מופנה מטה לעבר מסך הטלפון הסלולרי. התצפית בעופות מצריכה חושים חדים של ציידים - להבחין בעופות הימיים מגיעים בגובה נמוך, לעיתים עפים בסמוך לגלים, אחרים חותכים את האוויר במעוף מהיר.

 

ריסה שחורת רגל בנמל יפו (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע) (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
ריסה שחורת רגל בנמל יפו(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)

שחפית בנגלית (צילום: אמיר בן דב) (אמיר בן דב) (אמיר בן דב)
שחפית בנגלית (צילום: אמיר בן דב)

 

צפרים מיומנים מצליחים לזהות את מין הציפור מרחוק וגם תוך כדי תעופה. בעת התצפית הקבוצתית, כל אחד מהצפרים הנוכחים מתריע ומכוון את חבריו לעבר הציפורים שהוא מזהה.

 

כך לדוגמא, רשימת המינים שנצפו הבוקר בנמל יפו כוללת מבחר של יסעורים מצויים (10-12 פרטים), יסעור כהה (3), יסעור גדול (2-3), שחף ארמני, שחף שחור ושחף עיטי, ריסה, חמסנים טפילים (3) ומקנח את הרשימה חמסן רחב אברה.

 

הגיעו במיוחד משדה בוקר והשומרון

בעוד הרוחות החזקות מפריעות בעיקר לבני האדם, נראה כי לעופות הימיים שהים מהווה עבורם בית בכל ימות השנה, הרוחות הן "מגרש משחקים גדול" כפי שמגדיר זאת מירב.

 

"היסעורים חותכים את המים במעוף מעל הגלים ומנצלים את זרמי האוויר לטובתם. היום ראינו חמסן טפיל שפשוט גלש על הגלים הסוערים בלי בעיה", הוא מפרט.

 

יסעור מצוי שהגיע תשוש לחוף והועבר לביה"ח לחיות בר (צילום: עירד סולניק) (צילום: עירד סולניק)
יסעור מצוי שהגיע תשוש לחוף והועבר לביה"ח לחיות בר(צילום: עירד סולניק)

 

עוברי אורח שחולפים בסמוך לרוב עוצרים את הליכתם. בוהים בסקרנות בקבוצת הצפרים השקועה בתוך הטלסקופים. לעיתים הם גם מצלמים את המחזה או מתקרבים ומתחילים לשאול שאלות. גשם מתחיל לרדת. חלק מהצפרים נמלטים לרכבים סמוכים כדי למצוא מחסה, אחרים נשארים נחושים במקומם וממשיכים בסריקת הים.

 

מידד גורן, מנהל מרכז הצפרות ברמת הנגב יצא הבוקר (ה') מביתו במדרשת בן גוריון, סמוך ליישוב שדה בוקר בחמש לפנות בוקר.

 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)

 

"ידעתי שיש סערה והחבר'ה אמרו שרואים כאן הרבה ציפורים יפות. מאחר ובעקבות השלג התבטלה לנו הדרכה בירושלים והעיר היתה נצורה, אז מה יותר טוב מאשר לבוא ליפו ולראות ציפורים על החוף?", הוא תוהה בקול.

 

גורן רגיל לשהות במרבית ימי השנה בנוף המדבר, מרוצה משינוי השיגרה. "יש ציפורים מיוחדות שמגיעות לכאן שאי אפשר לראות בשום מקום אחר בארץ ויש גם מפגש חברתי נחמד", הוא מפרט. לפני מספר שנים התגורר גורן בדרום אפריקה שם חקר וצפה בבעלי כנף ימיים רבים. "זה נחמד לפגוש אותם שוב בישראל".

 

ריסה שחורת רגל (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע) (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
ריסה שחורת רגל(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)

 

כל אחד יכול עם קצת סבלנות והתמדה

יגאל סימן-טוב, המתגורר ביישוב אורנית בשומרון, מצפר מזה כ-40 שנה, מספר כי הוא מגיע לנמל יפו כדי לצפות בציפורים בסערה בחורף מזה מספר שנים.

 

"כיף לראות את הים והגלים. אנחנו מחפשים את הציפורים המיוחדות. חמסנים שעפים אחרי השחפים וצדים אותם. צריך הרבה ניסיון כדי לזהות את העופות בים וכדאי להיצמד לצפרים מנוסים כדי שיסבירו לך", הוא מעניק טיפים לצפרים שבדרך. "חובה לבוא עם לבוש חמים ולסרוק בלי הפסקה את הים. סבלנות היא הדבר החשוב ביותר כי לפעמים מגיעים לים ולא רואים מינים מיוחדים או נדירים, לכן חשוב להתמיד".

 

חמסן רחב אברה (צילום: עירד סולניק) (צילום: עירד סולניק)
חמסן רחב אברה(צילום: עירד סולניק)

 

עירד סולניק, צפר וצלם מגן שמואל, נוהג להגיע אל רצועת החוף באזור בית ינאי ומעגן מיכאל. הוא מגלה כי בזכות הרוחות החזקות לפעמים מגיעים דברים מעניינים מהים. "אתמול יצא לי לצלם בפעם הראשונה חמסן רחב אברה ובדרך כלל לא יוצא לי לראות אותו", הוא מגלה.

 

חמסן טפיל. מקור שמו מאחר והוא גונב את הדגים לשחפים (צילום: עירד סולניק) (צילום: עירד סולניק)
חמסן טפיל. מקור שמו מאחר והוא גונב את הדגים לשחפים(צילום: עירד סולניק)

 

הרבה פעמים הם רחוקים מדי בשביל לראות או לצלם. אני נוהג ללכת לצלם ולצפות בציפורים בים לא רק בתקופות של סערה. אזור הים הוא עדיין אזור טבעי ולא רק עמוס בבניינים .זה נותן סיכוי למצוא משהו מעניין".

 

מבחינתו, האתגר הגדול במהלך הצפרות בזמן סערה הוא לשמור על המצלמה מרטיבות ונפילות מהרוח.  

 

חרמשון קטן (צילום: עירד סולניק) (צילום: עירד סולניק)
חרמשון קטן(צילום: עירד סולניק)

ריסה שחורת רגל (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע) (צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
ריסה שחורת רגל(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
 

 

מירב מסכם את התצפית היומית ביפו ומדגיש כי "לא חייבים להיות מומחים בזיהוי ציפורים כדי להינות מהצפרות. הבוקר הגיעו לכאן ילדים שנהנו בדיוק כמונו מהמחזה של הציפורים בסערה. בסופי השבוע מגיעים בדרך כל צפרים נוספים מכל רחבי הארץ ואני ממליץ בחום להגיע לכאן גם בימים הקרובים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
שחף עיטי במאבק עם שחפים שחורים
צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
ריסה שחורה ביפו
צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
מומלצים