שתף קטע נבחר

פרס נובל בכלכלה לישראלי דניאל כהנמן

כהנמן בעל אזרחות אמריקנית, יקבל את הפרס על שילוב פסיכולוגיה וכלכלה; יחלוק את הפרס עם הפרופסור האמריקני ורנון סמית'

פרופסור דניאל כהנמן, ישראלי בעל אזרחות אמריקנית, יקבל את פרס נובל לכלכלה יחד עם הפרופסור האמריקני ורנון סמית'. כך החליטה ועדת הפרס.
כהנמן (68), מרצה באוניברסיטת פרינסטון, הוא יליד תל אביב וחבר סגל האוניברסיטה העברית בירושלים. היה מבכירי המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה זו. בתחילת שנות ה-80 עבר לאוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי. כהנמן נשוי לאן טריסמן, גם היא פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת פרינסטון. בנו, בתו ושלושת נכדיו מתגוריים בישראל.
כהנמן הוא פסיכולוג בהתמחותו, ולא כלכלן. בין הנימוקים של ועדת הפרס בשטוקהולם נאמר כי הוא "הניח את היסודות לשדה מחקר חדש. ממצאיו העיקריים קשורים להליך קבלת החלטות במצבי לחץ וחוסר ודאות, שבהם הראה כיצד החלטות של בני אדם (במצבי חוסר ודאות) שונות לחלוטין מאלה הנחזות על ידי מודלים כלכליים סטנדרטייים".
"אני מקווה שזה יעבור מהר ואוכל לחזור בשקט לעבודה שלי", אמר אתמול (ד') פרופ' כהנמן לכתב "לידיעות אחרונות", איתן עמית, לאחר ההתנפלות התקשורתית הגדולה עליו.
בתשובה לשאלה האם הזכייה בפרס נובל תשנה את דרך חייו, אמר כהנמן: "מי שזוכה בפרס נובל לשלום או לשלום או לספרות הופך לסלבריטי עולמי, ומגייסים אותו לכל מיני מטרות ויוזמות. בכלכלה זה לא כך. תחום הפרס שלי די צר, ואינו הופך אותי לסמכות בנושאים אחרים".
כהנמן הוא הישראלי החמישי הזוכה בפרס, אחרי הסופר ש"י עגנון וראשי הממשלה מנחם בגין, יצחק רבין ושמעון פרס.


מה מאחורי התנהגותנו הכלכלית

הנושא שחקר כהנמן (בזמנו יחד עם פרופ' עמוס טברסקי המנוח) היא חוסר היכולת של תחזיות כלכליות לנבא באופן שיטתי את ההחלטות של בני אדם.
סבר פלוצקר מוסיף: את הפער בין חוקי הסטטיסטיקה לבין התחושה האישית של כל אחד מאיתנו, מה צפוי ועל מה להמר, החלו לחקור בשנות ה-70 שני פסיכולוגים ישראלים בולטים, הפרופסורים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן. בשורה של ניסויים שנערכו בקרב סטודנטים באוניברסטיה העברית, שם עבדו ולימדו השניים, הגיעו טברסקי וכהנמן למסקנה העצובה שאין קשר - ויש אפילו קשר הפוך - בין מה שנלמד במדע החיזוי והסיכון הסטטיסטי לבין ההחלטות של בני האדם במצבים של חוסר ודאות, סיכון הימור ובילבול.
התגלית הגדולה של שניהם היתה שכולנו קורבנות של דעות קדומות, רגשות מטעים, בורות מדעת ואמונות תפלות, וגם - במיוחד - בהתנהגותנו הכלכלית. את ההחלטות הגורליות על השקעה, ביטוח, חיסכון וקנייה אנחנו מקבלים, לעיתים, על סמך הנחות מופרכות מיסודן.

יחלוק סכום של 1 מיליון דולר

פרופסור ורנון סמית' (78) קיבל את הפרס על שהניח את היסודות לתחום הכלכלה הניסויית, והראה את חשיבותם של מוסדות חלופיים. השניים יחלקו סכום של מיליון דולר.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כהנמן, משלב פסיכולוגיה וכלכלה
מומלצים