שתף קטע נבחר

גירל פאוור: יוזמה ייחודית מעודדת נשים להירשם למקצועות "גבריים"

אוניברסיטת בן גוריון מציגה: מועמדות שיירשמו ללימודי הנדסה ומדעים מדויקים - יקבלו מענק בסך 1,000 שקלים. יוזמת הרעיון: "נשים לא נוטות להירשם ללימודים כאלה מראש"

ייצוג נשים באקדמיה הוא שיח מדובר שלא יורד מהכותרות, בעיקר בשנים האחרונות. גם היום, בשנת 2017, אין מספיק ייצוג נשי בתחום החשוב הזה, הן בקרב הסגל האקדמי והן בקרב הסטודנטים עצמם שלומדים מקצועות שונים שמיוחסים לגברים מסיבות שונות. כך הם בעיקר המקצועות שמבוססים בצורה נרחבת על מתמטיקה. אמנם נרשמת עלייה דרמטית במספר הנשים במקצועות אלה משנות ה-70 ועד היום, אך עדיין מדובר ברוב גברי אל מול מיעוט ניכר בקרב נשים. מבט חטוף על מחלקות לימודים במוסדות להשכלה גבוהה מקנה תמונה ברורה: גם היום יש חלוקה בין מקצועות 'גבריים' ו'נשיים'.

גם היום יש חלוקה בין מקצועות 'גבריים' ו'נשיים' (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם היום יש חלוקה בין מקצועות 'גבריים' ו'נשיים'(צילום: shutterstock)
 

מתוך כך, החליטה אוניברסיטת בן-גוריון לתת תמריץ לנשים שיירשמו למחלקות הפיזיקה, המתמטיקה ומגוון סוגי ההנדסה. המטרה היא להגביר את הייצוג הנשי בפקולטות הללו, שמאוישות כיום בעיקר על ידי גברים. מועמדות שיירשמו למחלקות יזכו בפרס בסך 1,000 שקלים. המענק יינתן למי שמימשה קבלתה באחת המחלקות הללו, שילמה מקדמת שכ״ל וערכה רישום לקורסים. כמו כן, הפרס יינתן בשני חלקים, מחצית בתחילת כל סמסטר, למועמדות חדשות בלבד, ללא רקע אקדמי. מאוניברסיטת בן גוריון נמסר עוד כי מאז החלה האוניברסיטה ביוזמה בשנה שעברה - הוכפל מספר המועמדות במחלקות אלו.

  

שני זילבר, 26, נמצאת בסמסטר האחרון לתואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים, וכיום, בישורת האחרונה ללימודים, מסתכלת על המסלול שעברה בגאווה. לדבריה, הבחירה בתחום זה, עוד בתיכון, לא הייתה מובנת מאליה. "כשרצינו לבחור מגמה בתיכון, היה לי ברור שארצה להגביר את המחשבים ל-10 יחידות. אבל כששיתפתי בזה את המורות שלי הן שאלו אותי מה לי ולזה, ואמרו לי שאני אהיה הבת היחידה שם. לעומתן, הייתה לי מחנכת שכן עודדה אותי לעשות את מה שאני רוצה. התקבלתי למגמה וסיימתי בציון של 99. נהנתי מכל רגע וזה בא לי בטבעיות". זילבר מספרת על הבחירה במסלול הלימודים שלה, ולדבריה, "בחרתי במקצוע שלדעתי יפתח לי את הכי הרבה דלתות רלוונטיות. למרות שהשנה הראשונה מורכבת בעיקר ממקצועות כמו מתמטיקה, זה עדיין היה מעניין ומאתגר. זה קשה לכולם במידה שווה. נשים וגברים".

"זה קשה לגברים ונשים במידה שווה". זילבר ()
"זה קשה לגברים ונשים במידה שווה". זילבר

יוזמת המענק היא פרופ' נורית אשכנזי מהמחלקה להנדסת חומרים באוניברסיטה, ומשמשת כיועצת דיקן הפקולטה להנדסה בנושא של קידום נשים באקדמיה. "כשהתחלתי ללמוד לתואר הראשון שמתי לב שכאשה, אני במיעוט. ראיתי שככל שאני מסתכלת יותר למעלה, גם באקדמיה וגם מחוצה לה, התחושה הזו מתגברת. שאלתי את עצמי, מה לא בסדר בנו הנשים?. כסטודנטית צעירה ההבנה שלי הייתה שכנראה איפשהו אנחנו לא מצליחות. אז לא היו לי הכלים להבין את זה ויצאתי מנקודת הנחה שמדובר בהכרעה בין קריירה למשפחה. החלטתי שככל שהדלתות פתוחות בפניי אני פשוט אמשיך להתקדם כל עוד זה תלוי בי, וכאשר הן ייסגרו, אקבל החלטות מתאימות".

 

הבחירה במקצועות הנדסיים הגיעו ככל הנראה בעקבות החינוך עליו גדלה. "מעולם לא היססתי ללכת ללמוד מקצועות הנדסיים. זה נבע מחינוך מאד שוויוני בבית. אחותי ושני אחיי בחרנו כולנו במסלולי לימוד של מקצועות מדויקים. אבל אצלנו בבית לא היה קיים ההבדל שישנו בחוץ". עם זאת, למרות נחישותה היא נתקלה ב"תקרת הזכוכית": "הגעתי למשרה רמה באוניברסיטה, אבל במהלך השנים ראיתי והרגשתי את היחס השונה לנשים ופעמים רבות שמתי לב איך הוא מקשה על קידום. כשהייתי סטודנטית, הלכתי לכנסים אקדמיים עם חבריי הסטודנטים. אותם היו שואלים לרוב על הפרויקטים שעליהם הם עובדים ולי היו מחמיאים למראה או ללבוש. כשהיינו נכנסים לישיבות ממני היו מבקשים לסכם אותן".

"שמתי לב שכאשה - אני במיעוט". פרופ' אשכנזי ()
"שמתי לב שכאשה - אני במיעוט". פרופ' אשכנזי

בניגוד לימים בהם הייתה סטודנטית, זילבר טוענת שכיום נושא שילוב הנשים כבר כן יותר טבעי: "שמים לב שאין הרבה בנות, כי אנחנו בסך הכל מהוות עשרה אחוזים מכל הכיתה, אבל מעט מאד פעמים הרגשתי שאני חייבת להוכיח את עצמי יותר מכיוון שאני אישה. אני לא מרגישה אפליה וגם לא העדפה מתקנת בגלל זה". פרופסור אשכנזי מוסיפה כי "נשים לא נוטות להירשם ללימודים כאלה מראש, וכאשר הן כבר נרשמות, יש ירידה גדולה בקבלה למשרות בכירות באקדמיה ובתעשייה. לכן, אני פועלת כדי לנסות ולעודד בנות כבר בגיל תיכון ללמוד מקצועות טכנולוגיים ולהגיע ללימודי הנדסה ולנסות לעודד דוקטורנטיות להמשיך במסלולי קידום ולהגיע למשרות בכירות. אם יהיו יותר חברות סגל, זה בסופו של דבר ימשוך יותר נשים. זה יהיה איתות לנשים צעירות שאפשר להצליח".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

ביום הפתוח שייערך באוניברסיטת בן- גוריון ביום שלישי הבא (21.2), יגיעו הנשיאה פרופ' רבקה כרמי, יועצת הנשיאה לענייני נשים, פרופ' איריס שי, מרצה בפקולטה להנדסה פרופ' אשכנזי, בוגרות וסטודנטיות מהפקולטות השונות להנדסה ולמדעי הטבע, יספרו על חווייתן האקדמית כנשים (הן במקצועות הנתפשים 'גבריים' והן אחרות) ויענו על שאלותיהן של מועמדות פוטנציאליות להרשמה לחוגים אלה, לצד הפגת חששותיהן מהלימודים בסביבה גברית תחרותית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אין מספיק ייצוג נשי
צילום: shutterstock
מומלצים