שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: איך משפיע קנאביס רפואי על מבוגרים

מחקר תצפיתי שעקב אחר יותר מ-2,700 מטופלי קנאביס רפואי בני יותר מ-65 מצא כי כ-94% מהמטופלים מדווחים על ירידה של 50 אחוזים ברמת הכאב שהם חשים. רק 10% מהמטופלים הפסיקו את הטיפול בחצי השנה הראשונה שלו

מחקר תצפיתי ישראלי שמתפרסם בימים אלו חושף כיצד מגיבים מטופלים מבוגרים לקנאביס רפואי – על פי תוצאות המחקר שביצעו חוקרים מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בשיתוף עם חברת "תיקון עולם", כ-94% מהמטופלים דיווחו על ירידה חדה ברמת הכאב שהם חשים.

 

המחקר, שריכז דיווחים של יותר מ-2,700 מטופלים בני 65 ומעלה מתחילת 2015 ועד לחודש אוקטובר אשתקד, מצא כי 93.7% מהמטופלים דיווחו לאחר חצי שנת טיפול על שיפור ברמת הכאב שהם חשים מרמה של 8 לרמה של 4 בסולם המדרג את מידת הכאב בערכים של אפס עד עשר.

 

לפני הטיפול דיווחו 79% מהמשתתפים במחקר על איכות חיים רעה או רעה מאוד. כחצי שנה לאחר הטיפול הגדירו 58% מהמשתתפים את איכות חייהם כטובה או כטובה מאוד. כ-60% מהמטופלים תיארו את הטיפול בקנאביס רפואי כמוצלח.

 

18% הפחיתו או הפסיקו שימוש במשככי כאבים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
18% הפחיתו או הפסיקו שימוש במשככי כאבים(צילום: shutterstock)

 

קיראו עוד:

הרופאים נתנו ליהודה שנה לחיות: "שמן קנאביס ריפא לי את הסרטן"

לראשונה: מוצר קנאביס רפואי ישווק בבתי המרקחת

לקחת לריאות בגיל 90: הקשישים שמשתמשים בגראס רפואי

 

כ-11% מהמשתתפים במחקר הפסיקו את הטיפול בקנאביס רפואי. רובם זנחו את הטיפול משום שדיווחו שהוא לא יעיל עבורם. 38 משתתפים הפסיקו את הטיפול בשל השפעות שליליות שהיו לו.

 

יותר מ-18% מהמטופלים דיווחו כי הם הפחיתו או הפסיקו לחלוטין שימוש בתרופות אופיאטיות לשיכוך כאבים. ארבעה אחוזים מהעונים דווקא הגבירו את צריכת התרופות האופיאטיות לאחר תחילת הטיפול בקנאביס רפואי.

 

רק 10% מהמטופלים הפסיק את הטיפול בחצי השנה הראשונה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
רק 10% מהמטופלים הפסיק את הטיפול בחצי השנה הראשונה(צילום: רויטרס)

 

מנהל המחקר, פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בבית החולים סורוקה ופרופ' לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, מציין כי הוא ושותפיו למחקר מצאו שכ-90% מהמטופלים שהחלו בטיפול בקנאביס רפואי המשיכו איתו. "יש מעט מאוד תרופות שאחוז ההיענות אליהן הוא של 90 אחוזים. המטופלים מצביעים ברגליים", מתאר פרופ' נובק, שמשמש גם כיועץ רפואי של חברת "תיקון עולם" ומרפאת ניאמדיק, המתמחה בהתאמת טיפול בקנאביס רפואי למבוגרים.

 

מנהל המחקר, שתוצאותיו פורסמו לראשונה במגזין "קנאביס", מציין כי הוא ועמיתיו מצאו כי מטופלים מעל גיל 65 בקנאביס רפואי מדווחים פחות על נפילות. יותר מ-53% מהמשתתפים דיווחו בתחילת הטיפול כי הם נפלו לפחות פעם אחת בחצי השנה האחרונה, ואילו לאחר קבלת הטיפול דיווחו רק 22% מהנשאלים על נפילות בששת החודשים האחרונים.

 

"מצאנו שמטופלים בקנאביס הרפואי מדווחים כי הטיפול היטיב לא רק עם מידת הכאב שחשים מטופלים, אלא גם עם תופעות מזיקות אחרות", מפרט פרופ' נובק. "מצאנו כי המטופלים מדווחים פחות על נפילות, תופעה שפוגעת מאוד באוכלוסייה המבוגרת. ההשערה שלנו היא שהם נוטים ליפול פחות בגלל שהם מפסיקים או מפחיתים נטילת תרופות אופיאטיות בעלות תופעות לוואי קשות מאוד".

 

מטופלים דיווחו פחות על נפילות (צילום: דימה חבר, תיקון עולם) (צילום: דימה חבר, תיקון עולם)
מטופלים דיווחו פחות על נפילות(צילום: דימה חבר, תיקון עולם)

 

ליהי בר לב שליידר, דוקטורנטית לאפידמיולוגיה ומנהלת המחקרים של "תיקון עולם", שערכה את המחקר יחד עם פרופ' נובק, פרופ' רפאל משולם ורן אבוחצירה, מציינת כי המחקר מבוסס על שאלונים שממלאים המטופלים בקנאביס רפואי בתחילת הטיפול וחצי שנה לאחר מכן.

 

"בכל חודש נוספים לחברה 300 מטופלים חדשים. בכל חודש אנחנו מקבלים דיווחים מ-900 מטופלים על התקדמות הטיפול. מדובר בידע גדול מאוד", מתארת החוקרת ומוסיפה כי "האוכלוסייה המבוגרת של מטופלי הקנאביס הרפואי מעניינת במיוחד משום שזו אוכלוסייה רגישה. אלו מטופלים שנוטלים בדרך כלל הרבה תרופות וסובלים מתחלואה מגוונת. גילנו שהשיפור של אותם מטופלים מבחינת רמת הכאב, איכות החיים וצריכת תרופות הוא מאוד דרמטי".

 

ענבל סיקורין, אחות ראשית במרפאת ניאמדיק, המתמחה בטיפול בקנאביס רפואי בקשישים, מציינת כי "נתוני הטיפול בקשישים מראים במפורש ובאופן מובהק שהקנאביס הרפואי מסייע גם למאות הקשישים שטופלו במרפאה, וזאת ללא תופעות לוואי משמעותיות כפי שהם סבלו שנטלו תרופות אחרות". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מטופלים דיווחו פחות על נפילות
צילום: AP
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים