שתף קטע נבחר

הכוח להמשיך קדימה: הפסיכולוגיה מאחורי התמדה באימונים

היכולת לגייס כוח בכל פעם מחדש ולצאת לאימון היא יכולת ברוכה וזו כנראה הסיבה למה מוטיבציה לאימונים היא נושא שמעסיק עד מאוד את ענף הפסיכולוגיה. כך גם אתם תוכלו לרתום את המדע לטובת הצלחה בפעילות הגופנית שאימצתם

יש סיבה טובה מדוע ההרשמה לחדרי כושר לאחר ראש השנה ובתחילת שנה אזרחית חדשה נמצאת בשיאה. בין ההבטחות שאנו נותנים לעצמנו לשנה החדשה ניתן לא פעם למצוא את ההחלטה לחיות יותר נכון – כלומר, לשפר את הכושר הגופני והרגלי התזונה שלנו.

 

כתבות נוספות:

בלי להישבר: 10 עצות להתמדה באימון כושר

כושר ב-2 דורות: האם והבת שמתחרות יחד בפיתוח גוף

להזיע לחינם: האם יש מגבלה להוצאה הקלורית היומית?

 

אולם, חדרי הכושר שנמלאים מתאמנים נלהבים בינואר, מתחילים אט אט להתרוקן לקראת פברואר ומרץ. פתאום כמעט כל דבר תופס קדימות על פני ביקורים בחדר הכושר: עבודה, ילדים, עייפות, ואפילו תחביבים פחות מעייפים מקבלים משקל גדול יותר בבחירה "מה לעשות עכשיו".

 

אך האם זה באמת העניין? האם 3-4 שעות שבועיות מתוך שבוע של 168 שעות באמת "ישברו אותנו"? אם ברצוננו לשנות את אורח החיים על מנת לחיות חיים בריאים יותר עלינו להתגבר על המכשולים שאנו מציבים בפנינו. לפניכם כמה עצות כיצד ניתן לעשות זאת.

 

התחייבו לשיגרת האימונים

החיים של רובנו מאוד עמוסים. לא פעם בסופו של יום אנו מוצאים את עצמנו חסרי כוחות לחלוטין כשכל מה שבא לנו זה להרים את הרגליים למעלה ולנוח. אך האם זה הדבר הנכון לעשות? לאנשים שמתאמנים אין יותר או פחות זמן מאלה שאינם - ההבדל היחיד הוא שהם משתמשים בזמן הפנוי שלהם באופן שונה, ושמים את העיסוק בפעילות גופנית גבוה בסולם העדיפויות שלהם.

 

כיצד ניתן לעשות זאת?

קיבעו לעצמכם מראש את ימי הפעילות וסמנו אותם ביומן הפעילות השבועי שלכם, על מנת לוודא שאין לכם אירועים אחרים שעלולים להתנגש. בנוסף, זיכרו להתכונן בערב לפני – הכינו בגדים ונעלי אימון מראש והניחו אותם במקום בולט ונגיש.

 

אל תשכחו גם לתגמל את עצמכם: קבעו יעדים כמו מספר אימונים בשבוע והעניקו לעצמכם פרסים קטנים על עמידה ביעדים האלו. אם המצב מאפשר נסו להתאמן כבר על הבוקר. אם מתאפשר לכם להתאמן רק בערב שימו את בגדי האימון ברכב וסעו ישירות מהעבודה למקום האימון. מרגע הכניסה הביתה כבר קשה יותר לצאת שוב.

 

יצירת מחוייבות לשיגרת האימונים תעזור לכם לקום מהספה  ()
יצירת מחוייבות לשיגרת האימונים תעזור לכם לקום מהספה

 

קיבעו מטרות ריאליסטיות

לפעמים אנו מתחייבים לשיגרת אימונים שגדולה עלינו והכל מרצון טוב להביא לשינוי אמיתי. כשאנו דוחפים את עצמנו מהר מדי ורחוק מדי ומתאמנים בקצב ובעצימות שאיננו יכולים להתמיד בהם לאורך זמן אנו "נשרפים" מהר. לפני שאתם נרשמים לחדר כושר, מצטרפים לקבוצת ריצה או קונים אופניים יקרות עיצרו וחישבו: האם מה שבחרתם מתאים לסגנון חייכם?

 

התחילו במטרה צנועה כמו 2-3 אימונים אירוביים שבועיים באורך של 20-30 דקות (הליכה, ריצה קלה או דיווש מתון על אופניים), הוסיפו להם 1-2 אימונים אנאירוביים (משקולות, אימונים כנגד משקל הגוף) והעלו לאט לאט את המינון ואת אורך האימונים.

 

הקפידו להקשיב לגוף: זה נורמלי לגמרי להרגיש מעט תפוס אחרי אימון טוב, אבל אם אתם בקושי יכולים לזוז ביום שאחרי כנראה שהגזמתם. בנוסף, תנו לעצמכם זמן להבין מה עובד עבורכם. כיום יש מגוון רחב של פעילויות החל מאימונים מחזוריים, אימוני כוח וכלה באינטרוולים. ניתן להיעזר גם בייעוץ של מדריך כושר אישי.

 

שנו והזיזו דברים (ולא רק את הגוף)

לעתים קרובות מדי אנו מתאמנים בגלל שאנחנו "חייבים" וכך פעילות גופנית הופכת להיות מטלה לא כל כך נעימה כמו ללכת לרופא השיניים או להעביר את האוטו טסט. בעוד שזה יהיה לא מציאותי לטעון שאימונים פיזיים הם הנאה צרופה בלבד, אין להמעיט בחשיבותם להרגשה כללית טובה ולמראה מצודד. אם גיליתם ששיגרת האימונים שלכם משעממת, סוחטת ולא מלהיבה – אל תרימו ידיים. במקום זאת פשוט שנו אותה.

 

שכחו ממה שאתם "אמורים" לעשות ועשו את מה שעושה לכם הכי טוב. זו יכולה להיות ריצת שטח, יוגה רגועה או קרוספיט קשוח - אם לא תאהבו לעשות את זה במילא לא תתמידו. התנסו בפעילויות שונות ומגוונות ואל תחששו לשבור הרגלים ישנים. נסו פעילות בקבוצה, לבד, בחדר כושר או בפארק, בסוף משהו יתפוס אתכם. זיכרו שאין דבר כזה "אימון לא טוב". עצם העובדה שקמתם מהספה והבאתם את עצמכם להתאמן הוא כבר הישג..

 

אולי קרוספיט זו הפעילות שלכם? לא תדעו עד שלא תנסו ()
אולי קרוספיט זו הפעילות שלכם? לא תדעו עד שלא תנסו

 

מצאו פעילות שתניע אתכם להמשיך

מוטיבציה אינה משהו שפשוט קורה ביום בהיר אחד ואם תמתינו עד שיתחשק לכם להתאמן זה כנראה ייקח זמן רב מאוד. כמות האנרגיה שעל אדם למצוא על מנת להתחיל להתאמן שווה לפעמים לכמות האנרגיה שהוא מוציא באימון עצמו. כך או כך, אתם לא יכולים לתת לחששות מהאימון להכתיב לכם את שיגרת האימונים.

 

במקום לריב עם עצמכם האם לקום בבוקר מהמיטה ולהתאמן – שימו רגל אחת לפני השנייה ופשוט עשו זאת! צרו את המוטיבציה הפנימית שלכם והזכירו לעצמכם שוב ושוב מהי המטרה. אימון עם חברים הוא גם פתרון מצוין. הרבה יותר קשה לפספס אימון כשחבר סומך עליכם שתופיעו באימון. נסו למצוא מאמן, קבוצה או סטודיו קטן, או כל מסגרת שתגרום לכם למחויבות. דאגו שיהיה מי שישאל איפה אתם אם לא הגעתם שבוע שלם לאימונים, שיראה את ההתקדמות בהשקעה וביכולות, וכן גם בתוצאות.

 

 

 

"תתלבשו על זה"

כן, זאת לא טעות. לבוש בבגדי ספורט שהם לא רק נוחים אלא גם יפים יועיל לאימונים. הטרנינג המהוה שאתם לובשים בבית יחד עם חולצת הטי-שרט שגדולה עליכם בכמה מידות, לא יגרמו לכם להרגיש טוב, אבל בגדי ספורט מעוצבים, בצבעים בוהקים, שמחמיאים למה שצריך להחמיא ומסתירים את הדרוש שיפור – בהחלט יעשו את העבודה.

 

בשפה המקצועית קוראים לתופעה הזו “Enclothed Cognition” או בתרגום חופשי "חשיבה לבישה". הכוונה היא למשמעות הסמלית שאנו נותנים לבגדים שאנו לובשים. כשאנו לובשים בגדי ספורט ראויים ומכבדים אנו חשים גם יותר ספורטיביים ונמרצים - וכפועל יוצר יש סיכוי גדול יותר שנתגבר על העצלות ונלך למכון הכושר.

 

הכותבות: מיכל סיון, ספורטתרפיסטית ומאמנת טריאתלון, ודלית לב ארי, ראש ההתמחות לפסיכולוגיית ספורט ופעילות גופנית באקדמית תל אביב-יפו, לקראת הכנס "לנצח את הפחד" , שייערך היום (ה') ויעסוק בקשר שבין עולם הפסיכולוגיה לעולם הספורט.

 

 

עכשיו כשיש לכם מוטיבציה נצלו אותה לאימון מהיר לכל שרירי הגוף:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
העקרונות שיניעו אתכם להתמיד באימונים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים